ایجاد مراکز نیکوکاری عدالت یار، خط فقر در 180 نقطه کشور رصد می شود

به گزارش وبلاگ تور کیش، معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد از همکاری یک هزار و 100 وکیل نیکوکار با کمیته امداد برای ارائه خدمات حقوقی به مدد جویان تحت پوشش خبر داد.

ایجاد مراکز نیکوکاری عدالت یار، خط فقر در 180 نقطه کشور رصد می شود

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ تور کیش، جعفر صباغیان در نشست خبری امروز به تشریح خدمات و اقدامات حقوقی کمیته امداد پرداخت و گفت: در حال حاضر برای آگاهی بخشی مددجویان از مسائل حقوقی، وکلای نیکوکار با ما همکاری و خدمات ارائه می دهند.

وی از همکاری 1100 وکیل نیکوکار با امداد خبر داد و گفت: در راستای ارائه آموزش های حقوقی به مدد جویان در 518 نقطه میز خدمت ایجاد شده است.

معاون حقوقی کمیته امداد گفت: همکاری وکلا رایگان است و هزینه ای دریافت نمی کنند.

صباغیان در خصوص دعاوی حقوقی مددجویان کمیته امداد گفت: بیشتر پرونده های مددجویان در خصوص حضانت فرزند، مهریه و نفقه است که با کمک وکلای نیکوکار به این پرونده ها رسیدگی می شود.

وی تاکید کرد: همچنین یکسری دعاوی مربوط به پرونده های سازمانی است که آن ها نیز در دستور کار وکلا قرار دارند.

معاون حقوقی کمیته امداد با اشاره به اینکه 7290 پرونده مددجویی تشکیل شده است، گفت: 3171 پرونده سازمانی نیز در سال 98 تشکیل شد که مورد رسیدگی قرار گرفتند.

وی گفت: همچنین در سال گذشته 24 هزار و 251 آموزش حقوقی به مددجویان ارائه شد.

صباغیان از پیگیری طرح ها و لوایحی که در جهت فقرزدایی مددجویان است خبر داد و گفت: برخی از این طرح ها نیاز به لایحه و قانون دارند که با تعامل و ارتباط با کنندگان مجلس در این خصوص اقدام می کنیم.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال با پیگیری های ما مددجویان امداد از پرداخت عوارض شهرداری، گاز، آب و برق معاف شدند و پرداخت هزینه دادرسی نیز برای مددجویان رایگان است.

معاون حقوقی کمیته امداد گفت: خوشبختانه در بودجه 99 پیگیری های خوبی رخ داد و همچنین توانستیم وام ازدواج را به 5 میلیون تومان و بازپرداخت 5 ساله تغییر دهیم که در ابتدا این پیشنهاد برای مددجویان ما بود، اما خوشبختانه منشا اثری برای کل کشور شد.

صباغیان همچنین در خصوص افزایش تسهیلات وام اشتغال نیز گفت: سال گذشته بودجه اشتغال ما و بهزیستی 5 هزار میلیارد تومان بود که سال جاری به 7 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که از این اعتبار 4،900 میلیارد تومان برای امداد و 2100 میلیارد برای مددجویان بهزیستی است.

به گفته وی، این 4،900 میلیارد تومان بودجه دولتی است که با مشارکت های مردمی و فعالیت های اقتصادی کمیته امداد به 6،100 میلیارد تومان در سال جاری می رسد.

وی به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: برنامه ششم در سال 1400 به اتمام می رسد و برنامه هفتم بعد از آن آغاز می شود. به همین دلیل کار های کارشناسی برای برنامه هفتم در دست انجام است و یکی از خواسته های ما این است که متولی فقر در کشور معین شود چرا که امداد به تنهایی نمی تواند در جهت فقرزدایی اقدام کند و تمام دستگاه ها و مجلس باید در جهت از بین بردن فقر اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه امداد متولی محرومین است و فقر ممکن است در جا های مختلف تولید شود، گفت: یکی از موضوعاتی که در حوزه مجلس پیگیری می کنیم معین سهمیه برای فقرزدایی در دستگاه ها و سازمان های مختلف است که امیدواریم به نتیجه برسد و همچنین پیشنهاد افزایش 20 درصدی مستمری مددجویان و پیگیری سهام عدالت از دیگر اقداماتی است که اجرا شده است.

وی در خصوص صندوق ضمانت اشتغال مددجویان نیز گفت: در حال حاضر مشکل ضمانت وام برای مددجویان و نیازمندان وجود دارد به همین دلیل قصد داریم صندوق ضمانت اشتغال را برای پرداخت راحت وام به مددجویان تاسیس کنیم.

صباغیان گفت: از سوی دیگر به دنبال آن هستیم که سهم ما در بودجه و نوع خدمات در استان ها معین شود و بودجه تعهدی در استان ها تحقق پیدا کند.

معاون حقوقی کمیته امداد از راه اندازی مراکز نیکوکاری عدالت یار خبر داد و گفت: تا به امروز در دو استان قزوین و یزد این مراکز ایجاد شده است و جامعه وکلا، حقوقدانان و … عضو این مراکز هستند و خیرین مراکز را تشکیل می دهند.

وی در خصوص معین خط فقر نیز گفت: معین خط فقر در حوزه تخصصی ما نیست، اما در 180 نقطه کشور متخصصین ما به صورت پایلوت بر روی نیاز های افراد کار می کنند و خط فقر رصد و به زودی نتایج آن معین می شود.

صباغیان همچنین در خصوص شفاف سازی فعالیت ها و بودجه کمیته امداد گفت: در دوره جدید هم در هیات امنا و هم ریاست کمیته امداد اقداماتی در جهت شفافیت بیشتر و جلب اعتماد مردمی انجام می شود تا بتوانیم کار های خود را آسان تر انجام دهیم چرا که اگر اعتماد مردم خدشه وارد شود نمی توانیم اقدامات خوبی انجام دهیم.

وی افزود: امداد در دوره جدید به دنبال شفافیت بیشتر است به طوری که ایجاد امداد الکترونیک یکی از موضوعاتی است که به شدت دنبال می شود و طی دو، سه ماه آینده کار های آن نهایی خواهد شد.

معاون حقوقی کمیته امداد در خصوص سامانه سخا نیز گفت: در گذشته برخی نیازمندان از چند سازمان و یا نهاد حمایتی خدمات دریافت می کردند، اما برخی دیگر هیچ خدمتی نمی گرفتند به همین دلیل با ایجاد سامانه سخا قرار است هر فردی که از هر سازمان یا موسسه خیریه خدمات دریافت می کند در این سامانه ثبت شود و اینگونه عدالت توزیعی اتفاق می افتد.

وی گفت: همچنین از سوی کمیته امداد و بازرسی گزارش هایی در خصوص پرداخت تسهیلات و همچنین نظارت بر آن صورت می گیرد و حداکثر وام اشتغال در امداد 50 میلیون تومان است.

به گفته وی در سال گذشته کمیته امداد 37 درصد اشتغال کشور را به عهده داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ایجاد مراکز نیکوکاری عدالت یار، خط فقر در 180 نقطه کشور رصد می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد مراکز نیکوکاری عدالت یار، خط فقر در 180 نقطه کشور رصد می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید