مقایسه 4 کشور برتر توریستی در اطراف ایران!

به گزارش وبلاگ تور کیش، مقایسه کشورهای توریستی اطراف ایران هم از جنبه توریستی و هم از جنبه مهاجرتی موضوع قابل اهمیتی هستند. حتما شما هم دوست دارید کشورهای برتر توریستی اطراف ایران را بیشتر بشناسید و از شرایط و جنبه های مختلف این کشورها بیشتر بدانید. چهار کشور برتر توریستی اطراف ایران را می شناسید؟ قرار است در خصوص کشورهای ترکیه، امارات، گرجستان و ارمنستان بیشتر بدانیم.

مقایسه 4 کشور برتر توریستی در اطراف ایران!

مقایسه برترین کشورهای گردشگری در اطراف ایران

سفرهای گردشگری در هر فصلی از سال انجام می پذیرد. گردشگران مشتاق همیشه در پی برترین کشورها برای سفرهای گردشگری میگردند. کشورهایی که از نظر جاذبه های گردشگری پررونق، از نظر آب وهوا مطلوب و دلچسب باشد. گاهی هم ترجیح گردشگران بر این است که به کشوری گردشگری در اطراف ایران سفر نمایند. ازاین رو، وبلاگ تور کیش هم با فهرست مقایسه کشورهای گردشگری اطراف ایران، قرار است 4 کشور برتر گردشگری را به شما معرفی کند.

1. کشور ترکیه

کشور ترکیه اولین کشور در فهرست مقایسه کشورهای گردشگری اطراف ایران است. ترکیه در همسایگی ایران واقع شده است و همیشه مقصدی پرطرفدار در بین ایرانیان بوده است. این کشور کوهستانی و پرباران روی نقشه ظاهری شبیه به یک مستطیل دارد که از سمت شرق و غرب امتداد یافته و در برترین موقعیت جغرافیایی ممکن قرار گرفته است. ترکیه کشوری اوراسیایی است که بخش بزرگ کشور در جنوب غربی آسیا و خاورمیانه واقع شده است و همانند یک گذرگاه برای جنوب غرب آسیا و اروپا به شمار میرود. این کشور زیبا دارای جاذبه های گردشگری و دیدنی بسیاری است و هرساله تعداد گردشگران به این کشور، افزوده می گردد. این کشور جلگه ای همیشه در فهرست مسافران نوروزی ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد.

  • جمعیت کشور ترکیه

طبق برآورد آمار در سال 2015، جمعیت کشور ترکیه در حدود 77 میلیون نفر تخمین زده شده که از این اندازه، حدود 75 تا 85 درصد مردم سنی و 15 تا 25 درصد هم علوی هستند. ترکیه دارای حکومتی لائیک است. بسیاری از مردم آن به دین اسلام گرایش دارند و به آن متعهد هستند. جالب است بدانید که عید فطر و عید قربان جز تعطیلات رسمی این کشور محسوب می شوند، به همین علت است که مردم ایران احساس نزدیکی بیشتری با مردم این کشور دارند. جالب است بدانید که طبق آمار حدود 75 درصد مردم ترک هستند و 18 درصد و 7 درصد نیز سایر قومیت های ترکیه می باشند.

  • زبان مردم ترکیه

زبان غالب و رسمی مردم این کشور ترکی استانبولی با حروف لاتین می باشد. در گذشته زبان نوشتاری ترکیه با خط عربی (عثمانی) نوشته می شد و پس از تشکیل جمهوری ترکیه به وسیله آتاتورک در 1302 هجری شمسی (1923 میلادی) زبان نوشتاری آن ها به خط لاتین تغییر کرد. بعلاوه زبان های عربی و کردی با اختلاط کلمات ترکی و گویش های اقلیت های قومی مردم ترکیه جز زبان غیررسمی و مورد استفاده مردم این کشور است.

  • مذهب مردم کشور ترکیه

همان طور که اشاره نمودیم بیشتر مردم ترکیه پیرو دین اسلام هستند. 98 درصد جمعیت مردم ترکیه مسلمان و 2 درصد دیگر آن مسیحیان، کلیمیان و دیگر ادیان تشکیل داده اند. بیشتر مسلمانان ترکیه تابع مذهب تسنن هستند که از میان آنها حنفی ها که عموما در مرکز و غرب کشور ترکیه سکونت دارند که بزرگ ترین گروه مذهب این کشور به شمار می فرایند. از دیرباز تا کنون، یعنی از دوران امپراطوری عثمانی تا امروز، ادیان مختلف ترکیه در صلح و آرامش در کنار همدیگر به راحتی زندگی نموده اند. نکته قابل توجه که نشان از احترام به ادیان مختلف در این کشور است، وجود 236 کلیسا در کنار مساجد متعدد این کشور است.

نخستین قانون اساسی جمهوری ترکیه با مضمون به رسمیت شناختن دین اسلام به عنوان دین رسمی ترکیه، در سال 1924 میلادی تصویب شد. البته در طی اجرای این قانون، اصلاحاتی در سال 1928 انجام شد که منجر به حذف قانون دین رسمی ترکیه شد و با تاکید بر موضوع جدایی دین از سیاست، ترکیه به کشوری با دولت و حکومت لائیک، به معنی تفکیک دین از سیاست معرفی و تبدیل شد.

  • فرهنگ مردم ترکیه

همجواری ترکیه با کشورهای اروپایی و وجود گسترده گردشگر و مسافران به این کشور، نقش پررنگی بر روی فرهنگ مردم ترکیه داشته است. در مقیاس مقایسه کشورهای گردشگری اطراف ایران، فرهنگ ترکیه به فرهنگ کشور ما شبیه و نزدیک است. اگر بخواهیم به طور کلی از فرهنگ این مردم یاد کنیم، ترک ها مردمانی بسیار خانواده دوست، مهربان و خونگرم می باشند؛ اصولا مرد خانواده رئیس و معین نماینده خانواده محسوب می گردد.

چند همسری در ترکیه غیرقانونی است و ازدواج زوجین باید در ادارات مربوطه به صورت رسمی ثبت شوند. شاید دانستن اطلاعات در مورد مراسم و رسومات مردم این کشور برایتان جالب باشد؛ مراسم ازدواج در ترکیه آداب و رسوم و عقاید خاص خود را دارد. مثلا در مراسم ازدواج یک زوج، تمام دوستان و آشنایان عروس نام هایشان را درون کفش عروس می نویسند و در انتها مراسم ازدواج اگر کسی نامش از داخل کفش پاک شد، به این معنی است که به زودی ازدواج خواهد نمود.

هیچ محله ای در شهرهای ترکیه بدون قهوه خانه های متعدد نیست. مردهای ترک عادت دارند ساعت ها با دوستان خود در کافه ها و قهوه خانه های سنتی پای گپ و گفت بنشینند. به همین علت این قهوه خانه ها به کانون های فرهنگی و سیاسی مردم این کشور تبدیل شده است.

  • تعطیلات آخر هفته در ترکیه

مردم ترکیه تعطیلات آخر هفته را به خانواده اختصاص می دهند و همراه به خانواده به مراکز سرگرمیی مثل سینما، تئاتر و گردش می فرایند. شاید به علت همین شباهت به کشور ایران است که ترکیه را نخستین مورد در مقایسه کشورهای گردشگری اطراف ایران قرار گرفته است.

مردم خونگرم ترکیه با وجود فرهنگ پذیری از دیگر کشورها، همچنان تاکید بسیار زیادی بر ادب و احترام دارند و اصطلاحات مودبانه و تعارف بین مردم رایج است. به عنوان مثال واژه آبی (معرف آقا بیک) به معنای برادر بزرگ تر، در مقابل قارداش به معنای برادر، آبلا به معنای خواهر بزرگ تر در مقابل کیزقارداش و یا باجی به معنای خواهر، برای ایجاد تمایز بین بزرگ تر و کوچک تر استفاده می گردد که نشان از نقش و اهمیت احترام به بزرگتر در میان مردم این کشور است.

  • آب و هوای کشور ترکیه

وجود پستی وبلندی در این کشور عامل تفاوت آب وهوایی در منطقه ها مختلف ترکیه است. سواحل جنوب و سواحل غرب آن آب وهوایی مدیترانه ای، سواحل دریای سیاه تابستان های گرم و زمستان های معتدل و مرطوب، بخش های شرق و شمال شرقی ترکیه آب وهوای کوهستانی و سرد و بخش های مرکزی فلات آناتولی آب وهوای نسبتا خشک قاره ای دارند. برترین فصل برای سفر به ترکیه، فصل پاییز و بهار می باشد. در این دو فصل هوا نه چندان گرم و نه سرد است.

2. کشور امارات

امارات متحده عربی دومین کشور در فهرست مقایسه کشورهای گردشگری اطراف ایران، یک کشور پادشاهی در جنوب غربی آسیا و در شرق شبه جزیره عربستان است و از نظر موقعیت جغرافیایی به علت قرارگیری در جنوب خلیج فارس به عنوان یک کشور مهم شناخته می گردد. همسایگان این کشور، کشورهای عمان، عربستان و قطر هستند.

مساحت کشور امارات 83600 کیلومترمربع بوده و از نظر پهناوری در رتبه 115 دنیا قرار گرفته است. ابوظبی مرکز امارات متحده عربی با مساحت 67340 کیلومترمربع می باشد که 86 درصد از خاک امارات را در برمی گیرد و یکی از گران ترین شهرها برای مسافران می باشد.

کشور امارات متحده عربی به 7 منطقه شیخ نشین تقسیم می شوند که این هفت منطقه عبارت اند از:

  1. ابوظبی
  2. دبی
  3. شارجه
  4. عجمان
  5. ام القوین
  6. رأس الخیمه
  7. فجیره
  • جمعیت کشور امارات

جمعیت امارات در این فهرست مقایسه کشورهای گردشگری اطراف ایران، به نسبت ترکیه از جمعیت کم تری برخوردار است. جمعیت این کشور مهاجرپذیر طبق آخرین آمار سرشماری در سال 2013، به بیش از 9 میلیون نفر رسیده که تنها 1.4 میلیون نفر اهل امارات هستند و به جای مانده جمعیت را افراد خارجی از کشورهای ایران، اروپا، پاکستان و چین تشکیل می دهند. امارات به عنوان یک کشور مهاجرپذیر، رتبه پنجم دنیا را به خود اختصاص داده و طبق تخمین های انجام شده، جمعیت این کشور به زودی از 10 میلیون نفر هم عبور خواهد نمود.

  • زبان مردم کشور امارات

زبان رسمی این کشور درحال توسعه و ثروتمند نیز عربی است. هرچند زبان رسمی آن ها عربی است اما به علت وجود مهاجران زیاد در این کشور، زبان های دیگری مثل چینی، انگلیسی، هندی، اردو و فارسی نیز در امارات به وفور به کار می رود. ابوظبی دارای توابع بسیار زیادی است که بیشتر این توابع جزایر خلیج فارس به حساب می آیند و شهرها و روستاهای مختلفی نیز به عنوان سایر توابع این منطقه محسوب می شوند که مهم ترین این شهرها می توان به العین اشاره نمود.

  • مذهب کشور امارات

مذهب و دین غالب مردم امارات اسلام است. حدود 96 درصد مردم این کشور مسلمان اند که از این اندازه 16 درصد مردم شیعه، 80 درصد سنی و حدود 4 درصد دیگر پیرو سایر ادیان هستند. جالب است بدانید که عید فطر در این کشور جز تعطیلات رسمی آن محسوب می گردد.

  • فرهنگ امارات

تاریخ و فرهنگ کشور امارات متحده عربی، قدمتی باستانی دارد و از تمدن های مختلف نشات گرفته است.امارات به علت ریشه هایی که در فرهنگ اسلامی دارد، روابط خوبی با سایر دنیا عرب و دنیا اسلام برقرار نموده است. بعلاوه تغییرات چشمگیری در فرهنگ و زندگی اجتماعی مردمان این کشور انجام شده است. به طور مثال، نگرش به زنان تغییر نموده است و ورزش های تازهی مثل گلف، مسابقات اسب سواری در کنار شترسواری سنتی وارد فرهنگشان شده است.

به علت اینکه بسیاری از آسیایی ها، امارات را به عنوان وطن دوم خود پذیرفته اند، رستوران ها و مراکز فرهنگی آسیایی بسیاری نیز در این کشور وجود دارد. بعلاوه تعداد کمی مرکز و مدرسه اروپایی نیز به چشم می خورد.

  • آب وهوای کشور امارات

امارات سرزمین آفتاب تابان است و برای عاشقانی که در پی آفتاب هستند مناسب است. بیشتر هوای این کشور در طول سال از آسمانی آبی و با مقدار بارش کم برخوردار است. برترین زمان سفر بین اکتبر و آوریل است که دما بین 25 تا 28 درجه سانتیگراد است و خلیج مناسب شنا است. گرم ترین موقع سال در طول ماه های بسیار گرم تابستان از ژوئن تا سپتامبر است که رطوبت هوا در این زمان ممکن است غیرقابل تحمل باشد و دمای هوا تا 45 درجه سانتیگراد می رسد.

  • دیدنی های امارات

امارات در مقایسه کشورهای گردشگری اطراف ایران، از جاذبه های دیدنی و مجذوب کنندهی برخوردار است که به بعضی از این دیدنی ها به طور خلاصه اشاره می کنیم. مهم ترین دیدنی های این کشور عبارت اند از:

  1. برج خلیفه
  2. دبی مال
  3. فواره های موزیکال دبی
  4. پارک آبی آکواونچر
  5. برج العرب
  6. پارک معجزه
  7. دهکده دنیای
  8. خور دبی
  9. اسکی دبی
  10. آکواریوم دبی
  11. مسجد شیخ زائد
  12. موزه لوور
  13. پارک آبی یاس
  14. فراری ورلد
  15. یاس مال
  16. مارینا مال

3. گرجستان

کشور بعدی در فهرست مقایسه کشورهای گردشگری اطراف ایران، گرجستان است. این کشور در شرق دریای سیاه واقع شده و به عنوان یکی از مجذوب کننده ترین کشورهای گردشگری در دنیا شناخته می گردد. گرجستان مانند ترکیه یک کشور اوراسیایی است و بخشی از آن در آسیا و بخش دیگر در اروپا واقع شده است. این کشور در منطقه قفقاز واقع شده است و در بخش های شمالی با کشور روسیه همسایه است. مساحت این کشور کوچک 69.700 کیلومترمربع و مرکز آن شهر تفلیس است که یکی از گردشگری ترین شهر های دنیا می باشد.

  • جمعیت مردم گرجستان

طبق مستندات آخرین سرشماری در این کشور، جمعیت کشور گرجستان سه میلیون و 700 هزار نفر است و تقریبا 45 درصد از جمعیت این کشور در تفلیس زندگی می نمایند. جالب است بدانید به ازای یک کیلومترمربع در این کشور 65 نفر زندگی می نمایند و می توان گفت تراکم جمعیت در این کشور بسیار پایین است، البته این موضوع در مورد شهر تفلیس صدق نمی نماید، چرا که تراکم جمعیت در این شهر بسیار بالا می باشد.

  • مذهب و زبان مردم گرجستان

مذهب رسمی این کشور دین مسیحیت است با این تفاوت که مذهب اغلب مردم از نوع ارتدوکس بوده و بالغ بر 83 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهد. تقریبا چهار درصد از مردم این کشور پیرو دین مسیحیت و مذهب ارمنی هستند و مسلمانان این کشور تقریبا ده درصد می باشند.

زبان رسمی مردم گرجستان، گرجی است که در زمره قدیمی ترین و اصیل ترین زبان های دنیا واقع شده است. این زبان را می توان یکی از ده زبانی دانست که بشر ابتدا با آن به سخن آمده است. خط آن ها نیز برگرفته از اصالت زبانشان است و به خط گرجی شناخته می گردد.

  • آب وهوای گرجستان

آب وهوای این کشور به علت وجود کوه های بزرگ قفقاز و جلوگیری از ورود بادهای سرد شمالی، معتدل و بارانی می باشد و در منطقه ها مرکزی آب وهوای قاره ای و خشک دارند. بعلاوه در قسمت کوهستانی گرجستان نیز هوا سردتر از سایر نقاط است.

  • دیدنی های گرجستان

قطعا بیشترین جاذبه های معروف این کشور در شهر کوهستانی معروف تفلیس واقع شده که با بیش از 30 چشمه آب گرم و معماری تلفیقی آن با روسیه قدیم و اروپای تازه، توجه شما را به خود جلب می نماید. از دیگر دیدنی های این کشور می توان به این موارد اشاره نمود:

  1. رودخانه کر
  2. طبیعت منحصربه فرد و بکر آن
  3. شهر باتومی
  4. شهر مستیا
  5. شهر اسپانتسمیندا
  6. شهر متسختا
  7. شهر تلاوی

4. کشور ارمنستان

آخرین کشور در مقایسه کشورهای گردشگری اطراف ایران، ارمنستان است. ارمنستان کشوری با مساحت 29743 کیلومترمربع در قفقاز جنوبی، در میان دریای سیاه و دریای خزر واقع شده است. مرکز این کشور، شهر ایروان است و از جنوب با ایران همسایه است. بخش عمده عایدی این کشور از صنعت گردشگری است که نقش مهمی در اقتصاد کشورشان دارد و سالانه گردشگران زیادی از روسیه، گرجستان، اروپا و ایران به ارمنستان سفر می نمایند.

  • جمعیت مردم ارمنستان

این کشور کوهستانی نسبت به گرجستان از جمعیت کمتری برخوردار است. شهرهای ایروان، گیومری و وانادزور که هم اکنون بالای 80.000 نفر جمعیت دارند و مابقی شهرک ها کمتر از 50.000 نفر جمعیت دارند.

  • مذهب و زبان مردم ارمنستان

زبان رسمی مردم این کشور ارمنی است که یکی از زبان های هندی و اروپایی محسوب می گردد. در گذشته ارمنیان از خط سریانی یا یونانی استفاده می کردند، حروف خط ارمنی نخستین بار به تلاش یک روحانی ارمنی به نام مسروب ماشتوتس که با زبان های یونانی و زبان پارتی و ساسانی آشنایی کامل داشت، اختراع شد، بعلاوه مذهب و دین رسمی این کشور مسیحی است و بیشتر مردم گرایش به مسیحیت دارند.

  • آب وهوای ارمنستان

دمای هوا در ارمنستان به شدت تابع فصول سال است اما به طورکلی می توانیم بگویم ملایم و معتدل است اما در زمستان ها هوا به شدت سرد می گردد. آسمان این کشور اغلب آفتابی است و مقدار بارندگی در ارتفاعات به ویژه در 2000 متر شدت و افزایش می یابد. اواخر بهار تا اواسط تابستان برای سفر به این کشور آرام و زیبا بسیار مناسب است.

  • دیدنی های ارمنستان

بیشتر جاذبه های گردشگری در شهر ایروان گرد هم آمدند. در این بخش به بعضی از محبوب ترین جاذبه های دیدنی ارمنستان اشاره می کنیم:

  1. مجسمه مادر
  2. میدان جمهوری
  3. هزار پله ایروان
  4. صومعه گغارد
  5. دریاچه سوان
  6. موزه تاریخ ارمنستان
  7. کلیسای جامع زوارتنوتس
  8. دژ اربونی ایروان

نتیجه گیری

مقایسه کشورهای گردشگری اطراف ایران به ما یاری می نماید تا بیشتر با کشورهای همسایگی ایران آشنا شویم و بدانیم چه فصلی مناسب سفر برای هر کشور است و در این سفر با چه جاذبه های گردشگری روبه رو خواهیم بود. بعلاوه دانستن اطلاعاتی در مورد زبان و فرهنگ هر کشور برای ارتباط گرفتن با مردم آن کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ضمن آشنایی با فرهنگ و زبان سایر کشورها، به ما یاری می نماید تا از اشتباهات سهوی در رفتار و یا مکالمه مان پرهیز کنیم. وبلاگ تور کیش اطلاعات جامع 4 تا از برترین کشورهای گردشگری را برایتان انتخاب و معرفی کرد که امیدواریم برایتان مفید و کاربردی بوده باشد.

1. آیا برای سفر به امارات ویزا ضروری است؟

بله سفر به امارات نیازمند ویزا است البته برای سفر گردشگری گرفتن ویزا چندان سخت نیست.

2. واحد پول کشور امارات چیست؟

واحد پول این کشور درهم است و توصیه می گردد هنگام سفر بیشتر پول خود را به درهم تبدیل نمایید.

3.واحد پول ارمنستان چیست؟

واحد پول ارمنستان درام است که در بازارهای دنیای با نام اختصاری AMD شناخته می گردد.

مطالب مرتبط:

هزینه زندگی در استانبول 2022 چگونه است؟

چطور سفر مقرون به صرفه به استانبول داشته باشیم؟

15 سرگرمی رایگان در استانبول

شبگردی های لذت بخش در باتومی

راهنمای سفر به باتومی در سال 1401

سرگرمیات رایگان در تفلیس را بشناسید

منبع: الی گشت

به "مقایسه 4 کشور برتر توریستی در اطراف ایران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه 4 کشور برتر توریستی در اطراف ایران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید