چرا کارخانه ها مجبور به استفاده از مازوت شدند

به گزارش وبلاگ تور کیش، خبرنگاران : این روزها هوای بسیاری از کلان شهرهای کشور خاکستری است؛ آلودگی هوا به درجه ای رسیده که زنگ خطر برای تمام گروهها به حساب آمد.

چرا کارخانه ها مجبور به استفاده از مازوت شدند

به گزارش وبلاگ تور کیش به نقل از اتاق تهران، در شرایطی در روزهای گذشته بخشی از صنایع عظیم از جمله کارخانه های سیمان و نیروگاه ها به دلیل آلودگی هوا مورد اتهام مازوت سوزی قرار گرفته اند که فعالان حوزه صنعت می گویند به اجبار به سمت مصرف سوخت دوم رفته اند و اصلا تمایلی به مصرف سوخت مازوت ندارند.

مدیران کارخانه های سیمان در روزهای گذشته اعلام نموده اند که سوخت مازوت برای مجموعه های آن ها سود که ندارند هیچ باعث ضرر و زیان های اقتصادی بسیاری هم شده است. در این بین عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان بیان کرد: به تازگی تعداد کارخانجاتی که گاز آنها قطع شده افزایش پیدا نموده است. از 77 کارخانه فراوری سیمان، 3 کارخانه از ابتدا مازوت سوز بودند. از بین 74 کارخانه گازسوز، گاز حدود 64 کارخانه قطع شده است. 23 آبان سال جاری به علت افت فشار گاز و گازرسانی برای مصارف خانگی، گاز بسیاری از کارخانجات سیمان را قطع کردند. این موضوع موجب وارد شدن شوک به کارخانه ها و کاهش فراوری شد که صدمات اقتصادی زیادی به کارخانجات سیمان وارد نموده است. هر سال با پیش بینی قطع گاز گفته می شد که کارخانجات سیمان با هماهنگی وزارت نفت، ذخیره سازی سوخت دوم که همان مازوت است را انجام دهند که سال جاری اجازه اینکار را ندادند و بیان کردند هنگام قطع گاز، مازوت را خواهند داد. او ادامه داد: سال جاری هم قیمت مازوت نسبت به سال گذشته دو و نیم برابر شد که نسبت به گاز افزایش چشمگیری داشت و فشار زیادی به کارخانه ها وارد شد. البته قیمت مازوت با هزینه حمل، سه و نیم برابر قیمت گاز شده که اثر این موضوع روی قیمت تمام شده بسیار محسوس است. با این شرایط بسیاری از کارخانجات توان فراوری خود را از دست دادند و به سمت تعطیلی رفتند. در هر استانی برخی از کارخانجات توانستند مازوت یارانه ای دریافت نمایند؛ در حال حاضر مازوت یارانه ای 300 تومان و گاز 119 تومان است. در برخی مناطق حتی 400 یا 500 تومان هم به خاطر هزینه حمل بالا می رود.

در این بین مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفته است وزارت نیرو در شرایط سختی برای تأمین برق است: صنایعی که بیش از دیماند خریداری شده برق مصرف نمایند، ابتدا تذکر دریافت می نمایند و در صورت تکرار، جریمه و برقشان قطع خواهد شد. میزان مصرف برق در کشور 17.5 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته، که 15 درصد آن در بخش صنایع و مابقی در بخش خانگی مصرف شده است. در بخش اداری نیز کنترل های از سوی مشترکان برق و گاز انجام می گردد و اداراتی که پس از خاتمه کار، دستگاه های گرمایشی را خاموش ننموده باشند ابتدا تذکر دریافت نموده و در صورت تکرار مدیر مربوطه باید جوابگو باشد.

وی با اشاره به کاهش مصرف سوخت در نیروگاه ها گفت: مصرف سوخت در نیروگاه ها از 195 میلیون مترمکعب گاز در ماه گذشته به 183 میلیون متر مکعب گاز در حالِ حاضر رسیده که این کاهش در پی برنامه ریزی های اجرا شده، اجرا شده است. مصرف سوخت، بخصوص در استان های سردسیر، باید کاهش بیشتری داشته باشد. زیرا ممکن است در این استان ها با افت فشار گاز در نیروگاه ها و یا بخش خانگی روبرو شویم. در روزهای گذشته به دلیل عدم تامین گاز نیروگاه ها میزان فراوری انرژی در کشور کاهش پیدا نموده است و وزارت نیرو مجبور به خاموشی برق سطح شهر در ساعت های منع تردد شده است.

منبع: اقتصادنیوز

به "چرا کارخانه ها مجبور به استفاده از مازوت شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کارخانه ها مجبور به استفاده از مازوت شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید