آمریکا گرفتار در دام خودساخته

به گزارش وبلاگ تور کیش، تهران - خبرنگاران - واشنگتن با کوشش برای تضعیف صادرات نفت ایران و ونزوئلا و به طور کلی با اتکا بر سناریوی تحریم علیه کشورهای دیگر خود را در دام خودساخته ای گرفتار نموده که هم موجب تلاطم در بازار نفت شده و هم موجب رنجش قدرت های جهانی و منطقه ای شده است.

آمریکا گرفتار در دام خودساخته

به گزارش سه شنبه وبلاگ تور کیش، رسانه های جهانی طی دو سال گذشته مخالفت های خود را با رویکرد کاخ سفید در قبال مسائل جهانی به روشنی بیان نموده اند اما در ماه های اخیر حجم اعتراض ها و هشدارها به دلیل تحریم های نفتی علیه ایران و ونزوئلا بیش از پیش گسترش یافته زیرا علاوه بر سیاست جهانی، اقتصاد جهان نیز به دلیل سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در معرض تهدید ویرانگری قرار گرفته است.

نیویورک تایمز نوشته آمریکا در کوشش برای افزایش تحریم ها علیه ایران و ونزوئلا بازارهای نفت را با خطر آشفتگی روبرو نموده است. مقام های آمریکایی بر چین و هند فشار می آورند تا خرید نفت از ایران و ونزوئلا را قطع نموده یا به سرعت آن را کاهش دهند. اما این امر مستلزم آن است که بازارهای جهانی دچار آشفتگی نشده و روابط با پکن و هند بیش از این تیره نشده و یا بهای بنزین در داخل آمریکا افزایش پیدا نکند.

به نوشته نیویورک تایمز، این دو راهی باعث بروز بحث های شدیدی در داخل دولت ترامپ نیز شده است که آیا از دوم ماه می (12 اردیبهشت) معافیت های چین، هند و سه کشور دیگر از تحریم ها علیه نفت ایران تمدید گردد یا نه. در شرایطی که رشد بخش زیادی از اقتصاد جهانی در حال کُند شدن است اخلال و توقف در صادرات نفت باعث محدود شدن عرضه نفت و افزایش بهای آن می گردد.

هلیما کرافت تحلیلگر سابق سیا گفت: اگر می خواهید بهای بنزین را پایین نگه دارید این راهبرد خوبی نیست که بر صادرات نفت ایران و ونزوئلا فشار حداکثری اعمال کنید.

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 2020، ترامپ علاقمند است که بهای سوخت پایین باشد، آنهم در آستانه فصل تابستان که به دلیل مسافرت های تابستانی استفاده از سوخت بالا می رود. از اواسط ماه فوریه بهانی خرده فروشی سوخت افزایش داشته و شاخص جهانی نفت نیز از 70 دلار در بشکه نیز عبور نموده است.

ترامپ بارها کوشش نموده است تا اوپک را وادار کند که با افزایش فراوری و عرضه نفت بهای سوخت را پایین نگه دارد. معمایی که دولت ترامپ برای خود طرح نموده و توان حل آن را ندارد باعث شده تا آمریکایی ها دچار اختلافات داخلی شوند و نیویورک تایمز با اشاره به توان ایران و ونزوئلا در مقابل تحریم های آمریکا بنویسد که رهبران هر دو کشور ثابت نموده اند که استقامت دارند.

بنابرگزارش این روزنامه به نقل از منابع مطلع، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا مایل به تمدید معافیت واردنمایندگان نفت ایران است اما جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ خواستار عدم تمدید این معافیت هاست.

وندی شرمن از مقام های ارشد سابق در وزارت خارجه آمریکا که جزو مذاکره نمایندگان برجام بود، گفت: کوشش برای به صفر رساندن صادرات نفت تبعات احتمالی زیادی دارد. از یک سو نباید اقتصاد جهانی را تضعیف کرد و از سوی دیگر نباید بهای نفت را افزایش داد. تنش با چین بر سر چنین مساله ای می تواند گفت وگوهای تجاری با آمریکا و همکاری پکن بر سر کره شمالی را که هر دو جایگاهی محوری در سیاست خارجی ترامپ دارد، به مخاطره اندازد.

کاهش عرضه نفت ایران و ونزوئلا و همچنین افزایش تنش ها و درگیریهای داخلی در لیبی که آن هم یک فراورینماینده دیگر نفت است، طی امسال میلادی باعث افزایش بهای جهانی نفت در حدود 20 دلار در هر بشکه شده است، یعنی حدود 40 درصد. این مساله بهای بنزین در آمریکا را نیز بالا برده است. تحلیلگران هشدار می دهند در صورتی که معافیت ها از خرید نفت ایران تمدید نگردد، بهای نفت 10 دلار دیگر بالا می رود.

به نظر می رسد با توجه به تغییر بنیادین در نظام جهانی، آمریکا آخرین کوشش های خود را به منظور جلوگیری از بروز این تغییر به کار بسته است اما رسانه های آمریکایی و تحلیلگران آنها اولین کسانی هستند که دولت ترامپ را به ایجاد ناکامی های بزرگ متهم نموده و آشکارا خبر از تضعیف موقعیت جهانی واشنگتن می دهد. جالب آنکه آنها همیشه در تحلیل های خود به نام ایران اشاره نموده و سدسازی آمریکا در مقابل افزایش توان ایران را غیرموثر می دانند.

در این رابطه پایگاه اویل پرایس نوشت: آمریکا نفوذ در حال از دست دادن نفوذ در بزرگترین منطقه نفتی جهانست. این تارنمای آمریکایی که به عمدتا به تحلیل بازار نفت و تحولات مربوط به کشورهای نفتی می پردازد، یکی از ناکامی های اصلی آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا را ناتوانی واشنگتن در ایجاد دولتی باثبات در لیبی دوره پس از معمر قذافی رهبر سابق این کشور می داند اما در عین حال انصراف مصر از مشارکت در ناتوی عربی را یکی از بدترین ناکامی های سیاست خاورمیانه ای دولت ترامپ خواند و نوشت خطوط نبرد تازه ای در خاورمیانه در حال شکل دریافت است و قاهره و آمریکا به طور کلی در راستای هم حرکت نمی نمایند.

اویل پرایس اضافه کرد: برنامه ریزان آمریکایی معتقد بودند که ناتوی عربی با ایجاد هماهنگی میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با اردن و مصر توازنی راهبری ایجاد نموده و آن را در تقابل با ایران قرار داده اما این در حالی است که مصر عملا آماده بهبود روابط با ایران است.

خروج مصر از این پروژه ممکن است آمریکا را محکوم به تضعیف ادامه دار و دائمی نماید. آمریکا امیدوار بود با تکیه بر مصر نفوذ خود را در خاورمیانه بازیابد اما حالا این سناریو ناکام مانده است.

به نوشته اویل پرایس، قدرت فزاینده مصر و ایران حاکی از ورود خاورمیانه به دوره جدیدی است که در آن قدرت های محلی بار دیگر به عنوان نیروهای مسلط منطقه قد علم می نمایند. در این میان ترکیه نیز مایل است نقشی کلیدی ایفا نماید اما اقتصاد آن ضعیف شده و به سمت مسکو گرایش پیدا نموده است.

در حالی که آمریکا نفوذ خود را در منطقه نفتی خاورمیانه از دست می دهد و با ناکامی هایی در پاکستان و آسیای مرکزی نیز روبرو است، جهانی دوقطبی در حال شکل دریافت است، جهانیی که آمریکا در یک سو و جمهوری خلق چین نیز در سوی دیگر آن ایستاده است. در کنار این نظام دوقطبی جهانی دیگر نیز ظهور می نماید که چندقطبی است. در این جهانی چندقطبی قدرتهایی مانند ایران و مصر پا به عرصه می گذارند.

پیغام آوران نظم جدید رسانه های و تحلیلگرانی هستند که نقش مهمی در شکل دهی به خط تحلیلی و افکار عمومی جهان بخصوص آمریکا دارند. اذعان آنها به ناکامی پروژه تحریم و ناتوانی در جلوگیری از افزایش قدرت ایران و ظهور ابرقدرت جدیدی به نام چین حاوی پیغام مهمی برای ترامپ است. او شاید در شرایط فعلی این امکان را برای خود متصور باشد که در انتخابات 2020 پیروز گردد اما با هیچ جادویی نمی تواند از رشد نیروهای تازه نفس جهانی و زوال نفوذ واشنگتن جلوگیری کند.

شبک**9423**1708

منبع: ایرنا

به "آمریکا گرفتار در دام خودساخته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا گرفتار در دام خودساخته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید