اتاقی که در آنجا رخ داد

به گزارش وبلاگ تور کیش، مقدمه مترجمان: کتاب جنجالی جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا بالاخره پس از کش و قوس های سیاسی و قضایی و به رغم کوشش های کاخ سفید برای جلوگیری از انتشار آن، رسماً منتشر شد.

اتاقی که در آنجا رخ داد

بولتون 72 ساله 453 روز مشاور امنیت ملی ترامپ بود و در یکی از اتاق های بال غربی کاخ سفید شاهد اتفاقات و تحولات مهمی در حلقه درونی دولت ترامپ و روابط امنیتی و خارجی آن بود که بخش هایی از این تحولات را در کتاب خود با عنوان اتاقی که در آنجا رخ داد (The Room Where It Happened) به رشته تحریر درآورده است.

این کتاب در 592 صفحه و از سوی انتشارات سایمون و شوستر منتشر شده و حاوی 15 فصل است که علاوه بر ذکر بعضی تعاملات جاری و اتفاقات غیرمترقبه در درون کاخ سفید و بویژه در حلقه تیم امنیتی و سیاسی ترامپ، به نحوه برخورد رئیس جمهور تازه کار با موضوعات مهم در حوزه روابط خارجی و بحران های بین المللی اشاره می نماید؛ موضوعاتی نظیر روابط امریکا - روسیه، مناسبات امریکا - چین و سیاست واشنگتن در قبال کره شمالی، ونزوئلا، ایران، سوریه، ترکیه و بعضی کشورهای دیگر که بر اساس جمع بندی بولتون ترامپ در بیشتر این موارد ناکام بوده است. بولتون در عین حال تأکید می نماید که ترامپ به بحران و بحران آفرینی اعتیاد پیدا نموده بود.

بولتون که خود به عنوان سیاستمداری تندرو و جنگ طلب مشهور است، پس از خروج از کاخ سفید، بخشی از تجربیات و مشاهدات دست اول خود را در این کتاب برای حمله به رئیس سابق خود به کار گرفته و بعضاً نکات جالب توجه و سرگرم کننده ای را درباره ویژگی های شخصیتی و رفتاری ترامپ به خواننده ارائه می نماید.

تصویری که او از ترامپ ارائه می دهد یک رئیس جمهور کم سواد و فاقد دانش سیاسی است که حتی از ساده ترین موضوعات مهم جهانی نیز مطلع نیست. نظیر آنچه که در یک ملاقات رسمی با ترزا می نخست وزیر سابق بریتانیا رخ داده بود و به نوشته بولتون در این ملاقات وقتی صحبت از تسلیحات اتمی می گردد، رئیس جمهور ترامپ خیلی جدی سؤال می نماید که مگر بریتانیا هم سلاح اتمی دارد.

مشاور امنیت ملی سابق ترامپ در کتاب خود با ذکر نمونه های مختلف از جمله نحوه تعامل ترامپ با رئیس جمهوری چین تأکید می نماید که تصمیمات مهم ترامپ نه با هدف تأمین منافع ملی امریکا، بلکه با یک هدف تعیین و فردی اتخاذ می شد: پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری (2020) امریکا. بولتون در این زمینه به ملاقات سال 2019 ترامپ و شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در حاشیه اجلاس گروه 20 در ژاپن اشاره می نماید و می نویسد ترامپ در این ملاقات به طور عجیبی موضوع صحبت را به انتخابات امریکا کشاند و با ذکر ظرفیت های مالی چین ملتمسانه از همتای چینی خواست که به پیروزی در انتخابات امریکا یاری کند.

بعضی از جداشدگان و اخراجی های دولت ترامپ در سال های اخیر خاطرات خود را در قالب کتاب های اینچنینی منتشر نموده اند اما می توان گفت کتاب جان بولتون با توجه به شرایط خاص داخلی امریکا و تحولات اخیر در حوزه بین الملل و همچنین بعضی افشاگری های جدید، سر و صدای بیشتری ایجاد کرد به نحوی که کاخ سفید کوشش نمود با شکایت قضایی و حتی با مستمسک قرار دادن درز اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده، جلوی انتشار آن را بگیرد. ویژگی مشترک کتاب هایی که اخیراً توسط مقامات سابق امریکا منتشر شده افشاگری در خصوص خصوصیات اخلاقی و فردی رئیس جمهور ترامپ و آشفتگی بی سابقه در درون کاخ سفید و در سطوح بالای دستگاه حاکمه امریکا است.

در حالی که جیمز کومی رئیس سابق پلیس فدرال امریکا (اف بی آی) به عنوان نخستین اخراجی ترامپ در کتاب خود تحت عنوان وفاداری والاتر در سال 2018 ترامپ را با رئیس باندهای مافیایی امریکا مقایسه نموده بود که فقط به دنبال جلب وفاداری مقامات دولتی به شخص خود است، جان بولتون، ترامپ را فردی معرفی می نماید که فقط به دنبال حفظ مقام و صندلی خود به عنوان رئیس جمهور در کاخ سفید است و حتی از اینکه ریاست جمهوری اش به دو دوره چهار ساله محدود گردد، ناراحت است.

نکته جذاب دیگر در خصوص کتاب بولتون، پیشینه سیاسی خود نویسنده است که از نظر موقعیت و صندلی سیاسی در جناح راست محافظه کاران طبقه بندی می گردد و قبل از انتصاب به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ در بهار 2018، سابقه همکاری با دولت های رونالد ریگان و جورج بوش پدر و پسر را در کارنامه دارد که همگی جمهوریخواه بوده اند. اما چه اتفاقی در سال های اخیر در سطوح بالای سیاسی و در میان نخبگان امریکا روی داده است که فرد متعصب و محافظه کاری نظیر بولتون دست به چنین افشاگری های تحقیرآمیزی علیه رئیس خود که یک رئیس جمهور جمهوریخواه است، می زند. مطالعه این کتاب جنجالی شاید به این سؤال و سؤالات بسیار دیگر درباره اوضاع سیاسی آشفته امریکا و نحوه تصمیم سازی در درون حلقه های بسته کاخ سفید پاسخ دهد. روزنامه ایران در راستای وظیفه اطلاع رسانی خود و در ادامه انتشار کتاب های مهم سیاسی در حوزه بین الملل از جمله خاطرات مقامات سابق امریکا، ترجمه کامل کتاب جدید جان بولتون را نیز در همین ستون و به صورت روزانه تقدیم خوانندگان محترم می نماید.،ایران

منبع: ایران آنلاین

به "اتاقی که در آنجا رخ داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتاقی که در آنجا رخ داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید