هشتگ کلیشه برعکس، یک حقیقت شوکه کننده
به گزارش وبلاگ تور کیش، کلیشه برعکس در شبکه های اجتماعی به سرعت منتشر شده است و به تبعیض جنسیتی علیه زنان اعتراض می نماید. تحلیل هشتگ کلیشه برعکس را در خبرنگاران بخوانید.

کلیشه برعکس یکی از هشتگ های بسیارپرطرفدار در روزهای اخیر است. این هشتگ توسط کاربران توییتر ساخته شد و به دیگرشبکه های اجتماعی راه پیدا کرد. پست هایی که با این هشتگ منتشر می شوند، مفهوم انتقادیعمیقی به همراه دارند و در آنها جای زنان و مردان عوض شده است. هدف از این هشتگ نشاندادن حجم تبعیض های جنسیتی در جامعه است که بسیار عادی شده اند.
مخاطبان این کلیشه هابیشتر مردان هستند. مردانی که باید لحظه ای تصور نمایند این جملات واقعی هستند و بدانندسال ها با مادران، همسران و دخترانشان چه کرده اند و آن وقت است که با حقیقت شوکه نماینده روبرو می شوند. هرچند گاهی اینزنان هستند که به خشونت علیه زنان دست می زنند. در ادامه به آنالیز #کلیشه-برعکس در شبکه های اجتماعی پرداخته ایم.
کلیشه یا تفکرقالبی چیست؟
کلیشه یا تفکر قالبی ( stereotype) به یک نظر از پیش تشکیل شده در ذهنجمعی گروه هایی از جامعه اشاره دارد، که مانع قضاوت و شناخت منطقی افراد نسبت به دیگرانشده و ویژگی های خاصی را به تمام اعضای یک گروه دیگر یا مجموعه ای متفاوت نسبت می دهد.افراد برپایه اطلاعاتی ناچیز و تصورهای کلیشه ای خود که غالباً از جامعه و یا رسانه هاگرفته شده است، بدون آنکه شناخت کافی از دیگران داشته باشند، نسبت به آنها قضاوت می نمایند.
کلیشه های منفی احترام یا مآغازیت را از اشخاص به دلیل تعلّقشان به یک گروه خاص می گیرند.به عنوان مثال قضاوت در خصوص افراد برپایه نوع لباس آنها و یا شکل ظاهری آنها.
شکلمنفی کلیشه، بدنامی اجتماعی است که به درستی یا نادرستی می تواند از هویت جنسیتی، تحصیلات،ملیت، قومیت، ایدئولوژی، مذهب یا بی مذهبی و... سرچشمه بگیرد. ویژگی هایی که به بدنامیاجتماعی نسبت داده می گردد غالباً بسته به زمینه های جامعه شناسی در جوامع مختلف تفاوتدارد. کلیشه برعکس در شبکه های اجتماعی کاربران ایرانی، از نوع کلیشه منفی هویتجنسیتی زنان است.
هواداران کلیشه برعکس چه کسانی هستند؟
گروه هواداران هر موضوع تازه مطرح شده درشبکه های اجتماعی، می تواند طیف های مختلفی از سطوح فرهنگی و اجتماعی گوناگون را دربربگیرد. وقتی روی هشتگ کلیک کنید، همه این طیف ها را در کنار هم خواهید دید. اگر دغدغه مندان اجتماعی را جدا کنیم، به چند دسته دیگر برمی خوریم. دسته ایپسران و مردانی هستند که جنبه شوخی و طنز این جملات را برداشت می نمایند و شاید بدون آنکه درباره آن تفکر نمایند، می خواهند فقط دقایقی بخندند. چرا که گرچه این موضوعات مختص زنان نیست ولی برای مردها تابو نیست. [# زن پیدا نکردیکه اومدی دکترا بخونی؟]. دسته دیگر دختران و زنانی هستند که به عنوان آنچه آرزویش راداشته اند به آن نگاه می نمایند. این هشتگ شاید حسرت های کوچک و عظیم زندگی آنها است. [# مرد تا ازدواج نکرده سفر نمیره]. یا کسانی که موضوع هشتگ برایشاننوستالژی محسوب می گردد و بیشتر از صندوقچه خاطرات مادرعظیمان درآمده است.[# شوهرآبجیم پسرزاست، واسه همین شوهر دوم کرده که براش دختر بیاره].
عمده شرکت نمایندگاندر چالش سطوح عامه مردم ایران هستند اما در این میان سردمداران و طیفوسیعی از هواداران کلیشه برعکس، فمینیست ها یا گروه هایی هستند که می خواهند نظراتخودشان را در فضای به وجود آمده غالب نمایند و علیه دین دست به تبلیغات وسیع بزنند. برخی از جملات، توهین به نیمی از افراد جامعه است و بخشی از آنبه سیاه نمایی اوضاع جامعه ایران می پردازد. [# هوا تاریک نشده برگرد خونه پسرم. جامعه واسهپسرا امن نیست].در چنین مواردی کلیشه برعکس نمی تواند بخشی از یکچالش مفید باشد و بیشتر دست مایه غرض ورزی است.
آیا کلیشه برعکس ضد دین اسلاماست؟
بسیاری از کلیشه ها راجامعه و فرهنگ ما و البته به مرور زمان و طی قرن ها ساخته اند و قوانین دینی با خرافات ممزوج شده است. این امر به دلیل مطالعه ناکافی و ناآگاهی از دین اتفاق افتاده است. دین اگر به دختران اجازه نداده که سراغ هرزگی بروند، مسلماً به پسران هم این اجازهرا نداده است. [# بههر حال دختره حق داره قبل از ازدواج شیطونیاشو بکنه ولی پسرم تو باید خودتو نگه داریبرای زنت]. تفکر رایج سنتی با تفکر دینی متفاوت است. اگر کلیشه ای در جامعه مابرای دختر تابو است و برای پسر نیست، ارتباطی به اصل دین ندارد و از عقاید سنتی جامعهنشأت می گیرد.
ناآگاهی دیگری که گریبان گیر سطح وسیعی از جامعه بوده و با تبلیغات فمینیست ها گسترش می یابد؛ سطحی نگری در خصوصیات شخصیتی انسان است. زن موجود ظریف، لطیف وبا احساس است. این موضوع از لحاظ بیولوژیکی ثابت شده و در آن شکی نیست. زن احتیاجبه توجه و لطافت بیشتری از سوی اطرافیانش دارد و گفتن این حرف که هیچ فرقی بین دختر و پسر نیست و اینکه توجه به این تفاوت یک کلیشه است، از اصل اشتباهاست.
حرف آخر؛ ما به تغییرتفکر احتیاج داریم
خشنونت علیه زنان بحثاصلی این کلیشه است. همه ما شاهد و عامل خشونت علیه زنان بوده و هستیم. نکته اینجاست که یک شبه و با پوسترهای آبکی و کپی کردن جوک چیزی درست نمی گردد و خشونتمتوقف نخواهد شد. دسته ای از اینجملات افکار موجود در جامعه است که باید توسط خود ما بازنگری گردد. [#این ماشین جلوییه انقدر آروم میره، شرط میبندم راننده ش مرده]. عمق فاجعهرا نمی توان با جملاتی که کلیشه مستعمل شده اند، تغییر داد؛ مگر آنکه فکر پشت این کلیشه ها عوض گردد.
این تک تک ماهستیم که باید در زندگی فردی کوشش کرده و از جایی نه چندان دور آغاز کنیم، از خانهو برخورد با نزدیکانمان، شاید نقطه آغاز مبارزه با خشونت علیه زنان خارج شدن ازقفسی باشد که با خرافات دور خودمان ساخته ایم. به خودمان فکر کنیم. به کارهایی که می کنیم و رگه هایکمرنگ تا پررنگ خشونت در آنها هست. شاید نقطه آغاز همین لحظه باشد که فکرمان را تغییر دهیم.
مقاله اختصاصی وبلاگ تور کیش
منبع: setare.com