ناسا تاریخ انتشار نخستین تصاویر رنگی تلسکوپ جیمز وب را خاطرنشان کرد

به گزارش وبلاگ تور کیش، تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، به عنوان بزرگ ترین و پیچیده ترین رصدخانه فضایی با مشارکت آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی کانادا (CSA)، اولین تصاویر تمام-رنگی و داده های طیف سنجی خود را در 12 جولای 2022 (21 تیر) منتشر خواهد کرد.

ناسا تاریخ انتشار نخستین تصاویر رنگی تلسکوپ جیمز وب را خاطرنشان کرد

وب پس ورود به فضا، پیش از اینکه بتواند فعالیت علمی خود را شروع کند، ابزارهای خود را با محیط فضایی خود کالیبره و آینه هایش را هم تراز کرد و در مجموع یک دوره شش ماهه آماده سازی را پشت سر می گذارد. این فرآیند دقیق، که نتیجه سال ها توسعه فناوری تازه و برنامه ریزی مأموریت است، به اولین تصاویر و داده ها رسیده است: نمایشی از وب در تمام قدرتش و آماده برای شروع مأموریت علمی و چشم باز کردن به جهان فروسرخ.

درحالی که به سرانجام آماده سازی رصدخانه برای شروع کاوش علمی نزدیک می شویم، در لبه یک دوره کشف فوق العاده هیجان انگیز درباره جهان خود هستیم. اریک اسمیت (Eric Smith) دانشمند برنامه وب از ناسا گفت: انتشار اولین تصاویر تمام رنگی وب لحظه ای منحصربه فرد را برای همه ما به ارمغان خواهد آورد تا از منظره ای که بشر هرگز قبلا ندیده است شگفت زده شویم. این تصاویر اوج دهه ها فداکاری، استعداد و رؤیاپردازی خواهند بود، اما فقط شروع کار محسوب می شوند.

پشت صحنه ایجاد اولین تصاویر وب

تصمیم گیری درباره اینکه وب در ابتدا باید به چه چیزی نگاه کند، پروژه ای است که بیش از پنج سال در جریان بوده و از طریق یک مشارکت بین المللی بین ناسا، آژانس فضایی اروپا، آژانس فضایی کانادا و مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی (STScI) در بالتیمور، به عنوان محل فعالیت علمی و مأموریتی وب، اجرا شده است.

کلاوس پونتوپیدان (Klaus Pontoppidan) ستاره شناس و دانشمند پروژه وب در STScI، گفت: هدف ما برای اولین تصاویر و داده های وب، نمایش ابزار قدرتمند تلسکوپ و پیش نمایش مأموریت علمی آینده است. انتظار می رود که این تصاویر اولیه هیجان بسیار زیادی را برای ستاره شناسان و مردم همراه داشته باشند.

هنگامی که هر یک از ابزارهای وب کالیبره، آزمایش و از طریق تیم های علمی و مهندسی آن تأیید شوند، اولین تصاویر و مشاهدات طیف سنجی تولید خواهد شد. تیم مأموریت به ثبت داده های فهرستی از اهدافی که از پیش از طریق یک کمیته بین المللی برای اعمال قابلیت های قدرتمند وب، انتخاب و اولویت بندی شده اند، ادامه خواهد داد. سپس تیم تولید، داده ها را از دانشمندان ابزار علمی وب دریافت و آن ها را به صورت تصاویری برای منجمان و عموم پردازش می کند.

آلیسا پاگان (Alyssa Pagan) توسعه دهنده تصاویر علمی در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی گفت: من افتخار می کنم که بخشی از این فعالیت هستم. معمولا فرایند رسیدن از داده های خام تلسکوپ به تصویر نهایی و تمیزی که اطلاعات علمی در مورد کیهان را بازگو می کند، از هفته ها تا یک ماه طول می کشد.

چه خواهیم دید؟

در حالی که برنامه ریزی دقیق برای نخستین تصاویر تمام رنگی وب از مدت ها پیش در حال انجام است، اما تلسکوپ تازه به اندازه ای قدرتمند است که پیش بینی دقیق چگونگی ظاهر اولین تصاویر را سخت می کند. جوزف دی پاسکوال (Joseph DePasquale) توسعه دهنده اصلی تصاویر علمی در مؤسسه تلسکوپ فضایی گفت: البته، انتظارات و امیدهایی داریم، اما با یک تلسکوپ تازه و این داده های فروسرخ با وضوح بالا، تا زمانی که اولین تصاویر را نبینیم، نمی دانیم دقیقا چه خواهیم دید.

تصاویر تراز اولیه، وضوح بی سابقه نمای فروسرخ وب را نشان داده است. با این حال، این تصاویر تازه که ماه آینده منتشر خواهند شد، نخستین تصاویر تمام-رنگی و نخستین تصاویری هستند که قابلیت های علمی کامل وب را به نمایش می گذارند. وب علاوه بر این تصاویر، داده های طیف سنجی را هم ثبت خواهد کرد. اطلاعات دقیقی که ستاره شناسان می توانند از داده های نوری کسب کنند. اولین بسته تصاویر از داده های طیف سنجی مواد، زمینه علمی الهام بخش این مأموریت را نشان می دهد و تمرکز کار آن خواهد بود: جهان اولیه، تکامل کهکشان ها در طول زمان، چرخه حیات ستارگان، و جهان های دیگر.هم زمان با ارائه اولین عکس تمام-رنگی، همه داده های راه اندازی وب که در هنگام تراز کردن تلسکوپ و آماده سازی ابزارها تهیه شده اند هم در دسترس عموم قرار می گیرند.

فعالیت بعدی چیست؟

رصدهای علمی! پس از ثبت اولین تصاویر، مشاهدات علمی وب شروع خواهد شد و این رصدخانه قدرتمند به کاوش در موضوعات کلیدی علمی مأموریت ادامه خواهد داد. تیم های گوناگون از سراسر جهان، قبلا از طریق یک فرآیند رقابتی برای زمان استفاده از تلسکوپ، در چیزی که اخترشناسان آن را اولین چرخه (Cycle) یا اولین سال رصد می نامند، درخواست داده اند و رصدها با دقت برنامه ریزی شده اند تا بهترین استفاده از زمان تلسکوپ صورت بگیرد.

این مشاهدات شروع رسمی عملیات علمی عمومی وب، یعنی کاری که برای انجام آن طراحی شده است، خواهد بود. ستاره شناسان مختلف از وب برای مشاهده جهان فروسرخ، تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده و انتشار مقالات علمی در مورد اکتشافات خود استفاده خواهند کرد.

فراتر از آنچه قبلا برای وب برنامه ریزی شده است، اکتشافات غیرمنتظره ای هم وجود دارد که ستاره شناسان نمی توانند پیش بینی کنند. یک نمونه از این موارد در سال 1990 و زمانی بود که تلسکوپ فضایی هابل به فضا پرتاب شد: در آن زمان انرژی تاریک کاملا ناشناخته بود و اکنون یکی از هیجان انگیزترین حوزه های اخترفیزیک است. باید منتظر باشیم و ببینیم که وب کدام ناشناخته های کیهان را کشف خواهد کرد.

عکس کاور: مدل ابعاد واقعی تلسکوپ فضایی جیمز وب در یک فستیوال در نیویورک