علائم عفونت معده نوزاد و درمان آن چیست؟

به گزارش وبلاگ تور کیش، عفونت معده نوزاد که آنفولانزای معده نیز نامیده می گردد، موجب بروز اسهال و استفراغ می گردد. در این شرایط خطر کم آبی بدن کودک را تهدید می نماید. با آگاهی از نشانه های کم آبی می توانید به درمان کودک یاری کنید.

علائم عفونت معده نوزاد و درمان آن چیست؟ واژه آنفولانزای معده ممکن است کمی گیج نماینده باشد. این بیماری هیچ ارتباطی با ویروس آنفولانزا یا سرماخوردگی معمولی که موجب سرفه، آبریزش بینی، تب و درد های بدنی می گردد، ندارد. این بیماری که به عنوان عفونت معده نیز شناخته می گردد، به وسیله یک ویروس، نوردو ویروس یا روتا ویروس، ایجاد شده و نشانه هایی مانند اسهال و استفراغ دارد.

به عفونت معده، گاستروانتریت نیز می گویند. نوزادان و بچه ها زیر 5 سال، در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. برآورد شده است که علت 5 ,1 میلیون مراجعه بچه ها به مطب پزشک و 200000 مورد بستری بچه ها در سال، این بیماری است.

علل عفونت معده نوزادعامل عفونت معده نوزاد، ویروس ها، باکتری ها و انگل ها هستند. هر چند ویروس عامل اصلی آن است. این موارد به گاستروانتریت ویروسی یا گاستروانتریت حاد نامیده می شوند. حاد به این معنی است که علائم به سرعت ظاهر می شوند.

نورویروس و روتاویروس دو نوع ویروس هستند که عامل بیشتر موارد گاستروانتریت ویروسی هستند. بر اساس کتاب Merck Manual، نوروویروس در ایالات متحده رایج است، در حالی که روتاویروس در سراسر دنیا شیوع بیشتری دارد. در بعضی موارد نیز، آسترو ویروس یا آدنویروس عامل این بیماری هستند.

ویروس ها از فرد آلوده به دیگران منتقل می شوند. بچه ها اغلب در مدرسه، مهد کودک و دیگر مکان های عمومی، مانند استخر شنا، در معرض ویروس قرار می گیرند. معمولا به علت عدم شستن صحیح دست ها پس از دستشویی رفتن و یا نشستن دست مادران پس از تعویض پوشک نوزاد، ویروس منتقل می گردد. ویروس می تواند روی اسباب بازی ها، کتاب ها یا مواد غذایی زندگی کند و بچه ها دیگر را آلوده کند. عطسه و پخش شدن آب دهان نیز موجب توسعه ویروس می گردد.

عامل عفونت های باکتریایی دستگاه گوارش E. coli، salmonella و سایر باکتری های موجود در مواد غذایی و نوشیدنی های آلوده (مانند آب آلوده) است. بعلاوه تماس با حیواناتی - به ویژه دوزیستان، پرندگان و خزندگان - که به باکتری آلوده هستند، منجر به بیماری می گردد.

آب آلوده به علت داشتن انگل ها و سموم شیمیایی مانند آرسنیک، کادمیوم، سرب و جیوه، یکی از دلایل اصلی ابتلا به گاستروانتریت است. بعضی از دارو ها نیز ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی، موجب اسهال شده و در نهایت به گاستروانتریت منجر گردد.

نشانه های عفونت معدهاستفراغ و اسهال دو نشانه اصلی ابتلا به عفونت معده ویروسی است. سایر نشانه ها عبارتند از:

حالت تهوع

تب با درجه پایین

گرفتگی و درد شکم

سردرد

بی اشتهایی

این نشانه ها یک تا دو روز پس از ورود عامل بیماری زا به بدن، دیده می گردد. بسته به نوع ویروسی که باعث بیماری شده، دوره عفونت ممکن است یک تا 10 روز طول بکشد. برای نمونه، دوره بیماری اگر عامل روتاویروس باشد 5 تا 7 روز طول می کشد، در حالی که نوروویروس به طور معمول تنها یک تا سه روز طول می کشد.

نشانه های کمتر شایع عفونت معده، سردرد و درد های عضلانی است.

در صورت ابتلای کودک به اسهال بیش از حد، استفراغ و یا عدم مصرف مایعات به مقدار کافی، بدن دچار کم آبی (دی هیدراسیون) می گردد که مسئله ای جدی است.

نشانه های کم آبی بدن شامل موارد زیر است:

دهان و زبان مرطوب

کاهش فراوری ادرار (کاهش تعداد پوشک های خیس نوزاد)

کاهش وزن (در حدود 3 درصد)

بالا رفتن دمای بدن

در صورت کم آبی شدید بدن، کودک بی قرار، نا آرام، تحریک پذیر و عصبی می گردد. در صورت مشاهده نشانه های کم آبی در نوزادان بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. کم آبی شدید در نوزادان موجب بروز نشانه های زیر می گردد:

بدون گریه اشک

گود افتادن ملاج نرم سر

گود افتادن چشم ها و گونه ها

خشکی دهان

کاهش ادرار (خشک بودن پوشک به مدت 3 ساعت یا بیشتر)

کاهش انرژی

درمان عفونت معده نوزادهمانند بسیاری از عفونت های ویروسی دیگر، درمان خاصی برای عفونت معده نوزاد وجود ندارد. برای ویروس عفونت معده هیچ گونه واکسنی (مانند دیگر انواع آنفولانزا) وجود ندارد، زیرا یک آنفولانزای واقعی نیست. با این وجود، دو واکسن برای پیشگیری از ابتلا به روتاویروس وجود دارد که ممکن است در هنگام واکسیناسیون نوزاد، آن را به شما توصیه نمایند.

هنگامی که نوزاد به عفونت معده دچار می گردد، بایستی درمان های رایج برای استفراغ و اسهال را به کار برد تا از بروز کم آبی بدن جلوگیری گردد. بایستی مایعات بیشتری به نوزاد داد و از دادن نوشیدنی هایی که موجب استفراغ و اسهال می شوند، اجتناب کرد.

دارو های ضد اسهال برای درمان عفونت معده نوزاد توصیه نمی گردد. آنتی بیوتیک ها نیز برای درمان عفونت معده موثر نیستند، زیرا بسیاری از بیماری های معده از ویروس ها هستند و نه باکتری ها.

در گام نخست درمان، مقادبر زیادی آب و مایعات به کودک بدهید تا از کم آبی بدن او جلوگیری کنید. هنگامی که دیگر تمایلی به نوشیدن مایعات نداشت، می توانید به تدریج رژیم غذایی متناسب را از سر بگیرید.

معمولا پدر و مادرها، برای درمان اسهال بچه ها رژیم BRAT را برایشان در نظر می گیرند. این رژیم شامل موز، برنج، سیب زمینی و نان تست است. از آنجایی که این غذا ها سرشار از املاح و مواد معدنی هستند، به کاهش اسهال یاری می نمایند. اما رژیم غذایی BRAT مواد مغذی اندکی دارد و نباید طولانی مدت مصرف گردد.

یکی از تصورات غلط رایج در درمان اسهال این است که ORS یا محلول های الکترولیتی دیگر اسهال را از بین می برند. این محلول ها برای درمان روتا ویروس و سایر علل اسهال نیست، اما یاری می نماید تا بدن کودک دچار کم آبی نگردد.

سخن آخربه طور کلی، عفونت معده به سادگی در بین بچه ها منتقل شده و معمولا بدون نشانه خاصی است. از دست دادن آب بدن بزرگترین نگرانی در خصوص این بیماری است؛ بنابراین بایستی بدن کودک را هیدراته نگاه دارید و مراقب بروز نشانه های کم آبی بدن باشید. اگر متوجه هر یک از علایم شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "علائم عفونت معده نوزاد و درمان آن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم عفونت معده نوزاد و درمان آن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید