سفر به عروس دره ها ؛ آماده یک ماجراجویی هیجان انگیز باشید ، از سر خوردن روی آبشارها تا عبور از میان آب های زلال

به گزارش وبلاگ تور کیش، اینجا تنگه رغز است ؛ بهشتی میان کوه ها در استان فارس. به تنگه عروس دره های ایران می گویند؛ تنگه ای بکر و پر از دره و آبشار ... این سفر تجربه ای متفاوت به شما هدیه خواهد داد.

سفر به عروس دره ها ؛ آماده یک ماجراجویی هیجان انگیز باشید ، از سر خوردن روی آبشارها تا عبور از میان آب های زلال

وبلاگ تور کیش: تنگه رغز دره ای در منطقه فسارود شهرستان داراب استان فارس است که از چندین آبشار و حوضچه تشکیل شده است. رغز به معنای راه بکر و لغزنده است. تنگ یا تنگه رغز که در میان بومیان به تنگ رودخیز نیز شناخته می شود به عروس دره های ایران معروف است.

این تنگه زیبا در شمال شرقی داراب و در فاصله 30 کیلومتری این شهر در نزدیکی روستای حسن آباد قرار گرفته است.

موقعیت و خصوصیات تنگه رغز

دره رغز به طول تقریبی 4 کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب 60 آبشار و حوضچه طبیعی را در خود جای داده است که تنها 14 آبشار و آبگیر دره جنوبی مورد توجه عموم گردشگران و کوهنوردان است. با رسیدن به آخرین آبشار دره جنوبی این دره به بن بست می رسد.

منطقه سرچشمه رغز که از راستا دیگری پیمایش می شود، در واقع جنگلی زیباست که محل آغاز آب رغز محسوب می شود. رسیدن به این منطقه با 3 ساعت کوه پیمایی امکان پذیر است. آب رغز که از این منطقه آغاز می شود با ایجاد حوضچه ها و آبشارهای طبیعی تا دره جنوبی امتداد و نهایتا در آبگیرهای پایانیی به زمین باز می شود.

اگر اهل طبیعت هستید و علاقه مند به سفرهای ماجراجویانه سفر به عروس دره های ایران پیشنهاد مطلوبی برای شماست. تنگه رغز یکی از مکان های شگفت انگیز استان فارس است. سنگ نوردی روی صخره های باشکوه، شیرجه، شنا و آب تنی لحظات رویایی را در این سفر برای شما خواهند ساخت. هیجان شیرجه زدن و شنا کردن در این آبشارها و فرود آمدن از صخره های رنگارنگ آن، آن چنان لذتی به شما می دهد که برای همواره در ذهنتان باقی خواهد ماند. اگر اهل چنین تفریحاتی هم نیستند می توانید از صدای دلنشین آب در دره ها، آبشارها و طبیعت زیبای تنگه لذت ببرید.

اگر به تنگه رغز بروید با رنگین کمانی از طبیعت روبرو خواهید شد. نور خورشید چنان بر پیکر صحره ها و آب فیروزه ای می تابد که انعکاس آن صحنه های رویایی را برای شما و عکاسی در طبیعت رقم خواهد زد. سنگ ها و صخره های این تنگه با رنگ های خاکی، سرخ، نارنجی و … به این زیبایی افزوده اند. سبزه ها و گیاهان این تنگه نیز عروس دره ها را با طیف مختلف رنگ سبز آراسته اند.

از منطقه سرچشمه رغز بدون وسایل فنی امکان بازدید از چندین حوضچه و آبشار میسر است و نهایتاً با رسیدن به آبشاری با طول 23 متر کوهپیمایی تان متوقف می شود. درحد واسط منطقه سرچشمه و دره جنوبی رغز نیز ده ها آبشار و آبگیرهای زیبا و طبیعت بکر تنها با استفاده از وسایل فنی امکان پیمایش دارند.

حوضچه های زیر آبشارها حداقل 6 و حداکثر 20 متر عمق دارند بنابراین اگر قصد شیرجه در این حوضچه ها را در سفر به این تنگه رویایی دارید مراقب سلامتی خود باشید.

آبشارهای این تنگه نیز همانطور که گفته شد دارای ارتفاع مختلفی هسند از 6 متر تا 65 متر … در جدول زیر موقعیت این آبشارها را می توانید ببنید. بلندترین آبشار این دره، آبشار آذرخش به ارتفاع 65 متر و آخرین آبشار، ابشار وداع با ارتفاع 46 متر است.

ردیف نام آبشار ارتفاع آبشار عمق آب و طول حوضچه پایین آبشار
1 آبشار نگین ارتفاع 16 متر عمق آب 8 متر | طول حوضچه 41 متر
2 آبشار بوم رنگ ارتفاع 7 متر عمق آب 8 متر | طول حوضچه 31 متر
3 آبشار مسعود ارتفاع 8 متر عمق آب 12 متر | طول حوضچه 15 متر
4 آبشار گلاب حوضچه ارتفاع 11 متر عمق آب 7 متر | طول حوضچه 12 متر
5 آبشار فتح ارتفاع 8 متر عمق آب 1/5 متر | طول حوضچه 6 متر
6 آبشار حکمت ارتفاع 11 متر عمق آب 15 متر | طول حوضچه 32 متر
7 آبشار کبوتر ارتفاع 25 متر عمق آب 20 متر | طول حوضچه 6 متر
8 آبشار جام ارتفاع 9 متر عمق آب 6 متر | طول حوضچه 36 متر
9 آبشار دماغه (فراز) ارتفاع 12 متر عمق آب 2 متر | طول حوضچه 4 متر
10 آبشار آذرخش ارتفاع 65 متر عمق آب 6 متر | طول حوضچه 11 متر
11 آبشار یادگار ارتفاع 4 متر عمق آب 8 متر | طول حوضچه 11 متر
12 آبشار وداع ارتفاع 46 متر عمق آب 10 متر | طول حوضچه 7 متر

توصیه های لازم برای سفر رویایی به عروس دره ها

اگر به تنگه رغز سفر کردید ابتدای دره محل مناسبی برای پارک اتومبیل است. از ابتدای دره تا آخرین آبشار حدود سه کیلومتر باید پیاده روی، صخره نوردی و کوهپمایی کنید. در طول این راستا باید از میان آب های زلال این دره رویایی عبور کنید بنابراین سفر در راستا این دره زیبا بدون تجهیزات و مقدمات لازم و ضروری می تواند سخت و خطرناک باشد. بهتر است به توصیه ها توجه کنید تا سفر رویایی تان خراب نشود.

- راهنمای محلی مجرب همراه خود داشته باشید. بدون راهنما ممکن است اتفاق ناخوشایندی در انتظار شما باشد.

- از کفش رو باز یا کفش کوهنوردی استفاده نکنید. بهترین و در دسترس ترین کفش برای این سفر اسپرتکس ها است که هم برای کوهپیمایی و صخره نوردی مناسبند و هم آب داخل آنها نمی ماند.

- آب کل راستا قابل آشامیدن است ولی بهترین آب، آبی است که در سرچشمه از دل زمین به بیرون می تراود.

- مهارت شنا کردن به شما یاری می نماید تا از آبشارنوردی لذت بیشتری ببرید.

- افراد باید کاملا به حداقل های صخره نوری، شنا و شیرجه آشنا باشند و برای پرش و سر خوردن روی آبشارها از توان بدنی برخوردار باشند.

- به علت سردی آب حتما از لباس مناسب بهره ببرید.

- برای فرود از آبشار حتماً از صندل های طبیعت گردی جلو و پشت بسته بهره ببرید.

- جلیقه نجات را نباید فراموش کنید.

- برای گذر از تنگه رغز احتیاجی به هد لامپ نیست و در تمام راستا نور به اندازه کافی موجود است اما برای اقامت شبانه احتیاج به چراغ قوه دارید.

- مناسب ترین کوله برای این برنامه کوله های مخصوص دره نوردی و غارنوردی است

- به وضعیت آب و هوا و پیش بینی سازمان های هواشناسی توجه کنید ؛ ضروری است و خطر ناشی از بارندگی را در این سفر در نظر بگیرید.

- کبوترها در طول راستا عبور آشیانه دارند ؛ زندگی پرندگان را به خطر نیندازید.

- اگر در فصل گرم به این تنگه سفر می کنید. همراه داشتن یک بی واک جهت سپری کردن شب کافی است. بی واک جای زیادی در کوله نمی گیرد و ضد آب کردن آن راحت است.

- کیسه خواب جاگیر است و اگر خیس شود، سنگین شده و حمل کوله پشتی را سخت می نماید.

- یک ملحفه حتما همراه داشته باشید.

- بهتر است جهت در امان ماندن از نیش پشه ها برای اقامت شبانه در سرچشمه، دافع حشرات به همراه داشته باشید.

راستا دسترسی و بهترین زمان سفر به تنگه رغز

برای اینکه خود را به شیراز برسانید با توجه به مبدا شما می توانید از هواپیما، قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی بهره ببرید. پس از رسیدن به شیراز به داراب بروید. تنگه رغز داراب در بخش فسارود در 25 کیلومتری شمال غربی شهر داراب در منطقه ای به نام حسن آباد در جنوب شرقی استان فارس واقع شده است. برای رسیدن به این منطقه بکر و رویایی دو راستا پیش روی شماست. راستا اول 4 ساعت کوهپیمایی برای شما به همراه خواهد داشت و راستا دوم 2 ساعت خودروسواری و 2 ساعت کوهپیمایی …

پس از پیمودن 35 کیلومتر از جاده داراب - شیراز به گردنه دارکویه می رسید. جاده خاکی آغاز می شود و پس از عبور از کوه درختی در سمت چپ پس از 2 ساعت جاده به پایان می رسد. پیاده روی از همین جا آغاز می شود. از خودرو پیاده شوید و قدم به طبیعت بکر عروس دره ها بگذارید.

بهترین زمان برای سفر به تنگه رغز داراب از اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل مهر ماه است. سفر به این تنگه در تابستان بسیار دلپذیر است و می تواند در اوج گرمای تابستان، بهشتی هیجان انگیز را پیش روی گردشگران قرار دهد. در این ماه های سال سرچشمه های پر آب این تنگه و بادهای خنک آن سفری دل انگیز را به شما هدیه می دهند.

تصاویر این تنگه زیبا را در زیر ببینید:

منبع: چمدان

به "سفر به عروس دره ها ؛ آماده یک ماجراجویی هیجان انگیز باشید ، از سر خوردن روی آبشارها تا عبور از میان آب های زلال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به عروس دره ها ؛ آماده یک ماجراجویی هیجان انگیز باشید ، از سر خوردن روی آبشارها تا عبور از میان آب های زلال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید