خسارت 13 هزار میلیارد تومانی سرمای بهار به باغات پسته کرمان

به گزارش وبلاگ تور کیش، رئیس اتاق کرمان گفت: خسارت وارد شده به باغات پسته استان کرمان به علت کاهش دما در فروردین ماه امسال، به صورت مستقیم 13 هزار میلیارد تومان و با احتساب زنجیره محصول پسته، چند ده هزار میلیارد تومان برآورد می گردد.

خسارت 13 هزار میلیارد تومانی سرمای بهار به باغات پسته کرمان

سیدمهدی طبیب زاده، در هفتاد و دومین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع آنالیز خسارت وارد شده به محصول پسته در اثر کاهش دما و راهکارهای پیشنهادی برای جبران آن اضافه نمود: خسارت به باغات پسته کرمان سنگین است، اشتغال بسیاری از دست رفته و احتمال بروز آسیب های اجتماعی نیز وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزی تحول و بازنگری جدی احتیاج دارد، ادامه داد: برای اجرای فرمایش رهبر معظم انقلاب در تحقق شعار سال، اگر در حوزه کشاورزی فعالیت های دانش بنیان انجام گردد هم بهره وری افزایش می یابد و هم از خسارت ها جلوگیری می گردد.

طبیب زاده، اظهار کرد: پیشنهاد می گردد مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و دانشگاه ها با ارائه اطلاعات لازم و پیشنهاد های مناسب برای جلوگیری از این اتفاق هرساله و کاهش خسارت ها، راهکار ارائه دهند تا پیگیری و اجرا گردد.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان با بیان اینکه خسارت وارده بر باغات پسته در استان را از نزدیک آنالیز کردیم، گفت: این خسارت به میزانی سنگین است که در بعضی باغات محصول سال آینده پسته نیز از بین رفته و خسارت روزبه روز بیشتر خود را نشان می دهد.

سیدمحمدرضا موسوی ترابی اضافه نمود: دو پنجم باغات پسته استان کمتر از 50 درصد و مابقی بیش از 50 درصد خسارت دیدند که درمجموع 180 هزار هکتار باغ پسته آسیب دیده است.

وی ادامه داد: با توجه به برداشت سالانه حدود 100 هزار تن پسته در استان کرمان، 65 هزار تن از این محصول از دست رفته و کیفیت سایر محصول به جای مانده نیز معین نیست.

استاندار کرمان در ادامه این نشست با اشاره به اینکه برای جبران این خسارت ها شرکت های بیمه چندان کاری نمی توانند انجام دهند، گفت: اگر بخواهیم واقع بینانه آنالیز کنیم، استمهال و امهال تسهیلات بانکی در شرایط فعلی می تواند به کشاورزان و باغداران یاری کند که باید به وسیله مجلس و وزیر کشور پیگیری گردد.

علی زینی وند، اظهار کرد: اگر برآورد اولیه ما از مجموع خسارت های وارد شده به پسته 20 هزار میلیارد تومان باشد درواقع 8 درصد عایدی ناخالص استان (GDP) را شامل می گردد که از دست رفته است.

وی با بیان اینکه چند کار عملیاتی در استان کرمان باید انجام گردد، گفت: تقویت امکانات پیش بینی در ایستگاه های هواشناسی، قرار دادن اطلاعات مراکز تحقیقات در اختیار کشاورزان و تقویت فعالیت شرکت های دانش بنیان برای یاری به صادرات و پیشگیری از خسارت ها ازجمله این اقدامات مدنظر است.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون مالی مجلس گفت: بودن و نبودن مراکز تحقیقات در استان و کشور به ویژه مرکز تحقیقات پسته رفسنجان طی 40 سال گذشته تفاوتی نداشته و تا به امروز نتوانسته اند از بروز مسئله ای پیشگیری یا آن را رفع نمایند.

محمدرضا پور ابراهیمی اضافه نمود: مراکز تحقیقاتی و پژوهشی تنها 10 درصد بودجه خود را به تحقیقات اختصاص می دهند و 90 درصد مابقی صرف هزینه های جاری و دستمزدها می گردد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس توضیح داد: پیشنهاد می گردد اتاق با همکاری شرکت های دانش بنیان راهکارهای علمی و تخصصی را برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی ارائه دهد و انتظار می رود در این رابطه در ستاد مرکزی دانش بنیان حداکثر تا یک ماه آینده برنامه معینی مدون گردد.

در این نشست جمعی از باغداران و فعالان صنعت پسته و مدیران مربوطه به ارائه نظرات و پیشنهاد های خود برای جبران خسارت سرمازدگی مطرح و مواردی به تصویب رسید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "خسارت 13 هزار میلیارد تومانی سرمای بهار به باغات پسته کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت 13 هزار میلیارد تومانی سرمای بهار به باغات پسته کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید