تقلای سیا برای یافتن روش های جدید جاسوسی در افغانستان بعد از خروج آمریکا

به گزارش وبلاگ تور کیش، به نوشته نیویورک تایمز، خروج سریع ارتش آمریکا از افغانستان فشار شدیدی را بر آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) برای یافتن راه های جدید به منظور جمع آوری اطلاعات و انجام عملیات در این کشور وارد نموده است.

تقلای سیا برای یافتن روش های جدید جاسوسی در افغانستان بعد از خروج آمریکا

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ تور کیش، خروج سریع ارتش آمریکا از افغانستان فشار شدیدی را بر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای یافتن راه های جدید به منظور جمع آوری اطلاعات و انجام حملات در این کشور ایجاد نموده اما این آژانس گزینه های خوب بسیار کمی دارد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی با این مقدمه، به توضیح کوشش های مختلف مقام های آمریکایی برای ادامه دسترسی به افغانستان بعد از خروج نظامیان آمریکایی از آن پرداخته و نوشته سیا که در قلب حضور 20 ساله آمریکا در افغانستان بوده، به زودی پایگاه های خود در این کشور را، که از آن ها ماموریت های جنگی و حملات پهپادی در عین نظارت نزدیک بر طالبان و سایر گروه ها مقل القاعده و داعش را انجام می داده، از دست خواهد داد.

طبق این گزارش، مقامات آمریکایی در کوشش های لحظه آخری به دنبال تامین پایگاه هایی نزدیک به افغانستان برای عملیات های آینده هستند. اما به گفته آن ها و کارشناسان منطقه ای، پیچیدگی مرتبط با درگیری های مداوم در افغانستان در میانه کوشش ارتش آمریکا برای خروج کامل نیروها تا میانه ژوئیه (اواخر تیر) پیش از موعد 11 سپتامبر (20 شهریور) بایدن، به مذاکرات دیپلماتیک دشواری منتهی شده است.

بر اساس نوشته نیویورک تایمز، یکی از مناطق مورد تمرکز، پاکستان بوده که سیا سال ها از پایگاهی در آن برای حملات پهپادی علیه شبه نظامیان در کوه های غربی این کشور استفاده می نموده اما در سال 2011 به دنبال تیره شدن روابط دو کشور، از این مرکز بیرون رانده شد.

به گفته سه مقام آمریکایی آشنا با گفت وگوها میان مقامات آمریکایی و پاکستانی، پاکستانی ها خواهان محدودیت های گوناگون در ازای صدور اجازه استفاده آمریکا از پایگاهی در این کشور شده اند و عملاً این الزام را مطرح نموده اند که هر چیزی که سیا یا ارتش آمریکا بخواهد در داخل افغانستان هدف قرار دهد، باید مورد تایید آن ها قرار بگیرد.

طبق این گزارش، دیپلمات های آمریکایی همچنین در حال آنالیز گزینه کسب دسترسی دوباره به پایگاه هایی در جمهوری های شوروی سابق هستند که برای جنگ افغانستان مورد استفاده قرار می گرفتند، اما احتمال می دهند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به شدت با این مسئله مخالفت کند.

در ادامه این گزارش ضمن بیان این ادعا که گزارش های اخیر سیا و اطلاعات نظامی درباره افغانستان به شکلی فزاینده بدبینانه بوده و این هشدار را به همراه داشته که کابل می تواند در طول چند سال به دست طالبان بیافتد و به مکانی امن برای شبه نظامیانی تبدیل گردد که قصد حمله به غرب این کشور را دارند، آمده است: در نتیجه، مقام های آمریکایی حضور طولانی مدت برای جمع آوری اطلاعات را علاوه بر عملیات های (به اصطلاح) ضد تروریسم سیا و ارتش آمریکا در افغانستان مدت ها بعد از رسیدن موعد بایدن برای خروج نظامیان از این کشور لازم می بینند.

اما به نوشته نیویورک تایمز، تقلای آمریکا برای داشتن پایگاه ها نشان می دهد مقام های این کشور همچنان فاقد برنامه طولانی مدت برای رسیدگی به مسئله امنیت در کشوری هستند که تریلیون ها دلار در آن خرج نموده و بیش از 2400 نیرو را در طول حدود دو دهه از دست داده اند.

طبق این گزارش، دو دهه جنگ در افغانستان به تبدیل سازمان جاسوسی آمریکا به یک سازمان شبه نظامی یاری نموده است. این سازمان صدها حمله پهپادی در افغانستان و پاکستان انجام می دهد و حضور گسترده ماموران سیا را در رشته پایگاه هایی در مرز پاکستان حفظ می نماید.

عملیات هایی که به نوشته این روزنامه آمریکایی هزینه داشته اند و حملات شبانه سیا و واحدهای آموزش دیده افغانستانی ردی از سوءاستفاده را برجای گذاشته که باعث افزایش حمایت از طالبان در بخش هایی از افغانستان شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: حملات گاه به گاه پهپادی آمریکا در پاکستان هم غیرنظامیان را به کام مرگ کشانده و باعث افزایش فشار بر دولت اسلام آباد برای عدم پشتیبانی در سکوت خود از عملیات های سیا شده است.

داگلاس لندن یکی از روسای پیشین عملیات های سیا در افغانستان و پاکستان درباره رویکرد آینده آن گفت این نهاد احتمالاً بر شبکه منابع مطلعی که در افغانستان باقی خواهند ماند و اطلاعات را درباره طالبان، القاعده، دولت مرکزی و سایر موضوعات جمع آوری می نماید، تکیه خواهد نمود. وی این روش جمع آوری اطلاعات به وسیله واسطه را چالش برانگیز توصیف کرد.

طبق این گزارش، در کوتاه مدت، پنتاگون از ناو هواپیمابر برای به پرواز درآوردن هواپیماهای جنگنده در افغانستان به منظور پشتیبانی از عقب نشینی نظامیانش استفاده می نماید، اما بعید به نظر می رسد که حضور ناوهای هواپیمابر راه حلی طولانی مدت باشد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، ایالات متحده همچنین در حال استقرار پهپادهای ام کیو-9 ریپر خود در منطقه خلیج فارس است، پهپادهایی که می تواند هم از سوی سیا و هم پنتاگون برای جمع آوری اطلاعات و حمله مورد استفاده قرار بگیرد. اما بعضی مقام های آمریکایی درباره این گزینه های احتمالی که پروازهای نُه ساعته هواپیماها و پهپادها برای انجام ماموریت در افغانستان را ایجاب می نماید محتاط هستند؛ زیرا عملیات ها را پرهزینه تر می نمایند و احتیاجمند پهپاد و سوخت بیشتری هستند و همچنین خطر بیشتری دارند به این دلیل که نیروهای تقویت نماینده مورد احتیاج حملات کماندویی نمی توانند در طی یک بحران به سرعت برسند.

به ادعای این گزارش، از آن جا که پاکستان یکی از حامیان دیرینه طالبان است و آن را نیروی نیابتی در مقابل سایر گروه های مرتبط با هند می بیند، بعید است حملات علیه طالبان از داخل پایگاهی در خاک خود را تایید کند.

به نوشته نیویورک تایمز، گرچه بعضی مقام های آمریکایی معتقدند پاکستان مایل است به آمریکا این دسترسی را تا زمانی که بر چگونگی استفاده از آن پایگاه کنترل داشته باشد، بدهد. اما در عین حال افکار عمومی در پاکستان به شدت مخالف هر گرونه حضور مجدد آمریکا است.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان ماه گذشته خطاب به قانون گذاران این کشور گفت دولت اجازه بازگشت ارتش آمریکا به پایگاه هوایی این کشور را نمی دهد. وی در این خصوص گفت: گذشته را فراموش کنید، می خواهم به پاکستانی ها بگویم هیچ پایگاه آمریکایی تا زمانی که عمران خان در قدرت است، مجوز نخواهد گرفت.

به ادعای این روزنامه، بعضی از مقامات آمریکایی گفته اند مذاکرات با پاکستان در این خصوص به بن بست رسیده اما بعضی دیگر مدعی هستند این گزینه روی میز است و احتمال توافق وجود دارد.

طبق این گزارش، دیپلمات های آمریکایی در حال آنالیز گزینه های بازیابی دسترسی به پایگاه ها در آسیای مرکزی از جمله در قرقیزستان و ازبکستان که نظامیان آمریکایی و ماموران اطلاعاتی را در دوران جنگ افغانستان در خود جای داده بود نیز هستند.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، روسیه با استفاده آمریکا از پایگاه ها در آسیای مرکزی مخالفت نموده و احتمالاً به هر کوشش دیپلماتیکی برای کند کردن فرایند گفت وگوها در این خصوص دست خواهد زد.

در بخش پایانی این گزارش آمده است:در حالیکه مقام های آمریکایی در حال کار برای گسترده کردن گزینه ها به منظور ادامه دسترسی از راه دور به افغانستان هستند، پنتاگون هنوز طرحی واقع بینانه را که به اعتقاد مقام های آمریکایی قابل عملی شدن باشد، ارائه ننموده است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "تقلای سیا برای یافتن روش های جدید جاسوسی در افغانستان بعد از خروج آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقلای سیا برای یافتن روش های جدید جاسوسی در افغانستان بعد از خروج آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید