3 رشته اصیل صنایع دستی کرمانشاه احیا می گردد

به گزارش وبلاگ تور کیش، معاون صنایع دستی کرمانشاه گفت: احیای سه رشته صنایع دستی درحال منسوخ شدن را در دستور کار قرار داده ایم.

3 رشته اصیل صنایع دستی کرمانشاه احیا می گردد

به نقل روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه پیمان زین الدین روز سه شنبه 27 اسفندماه 98، اظهار کرد: هرچند تنوع بسیار خوبی در رشته های مختلف صنایع دستی در استان داریم، اما بعضی از این رشته ها در طول یکی دو دهه اخیر روبه نابودی رفته اند.

او توضیح داد: کاربردی نبودن و متناسب نبودن فراوریات این رشته ها باسلیقه روز مردم باعث شده تا تعداد کمی از صنعتگران در این رشته ها باقی بمانند که تعدادشان به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد.

معاون صنایع دستی استان توضیح داد: به منظور حفظ این میراث های کهن در استان، رایزنی هایی را با معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه انجام دادیم تا با برگزاری کلاس های آموزشی رشته هایی که در حال منسوخ شدن هستند، احیا کنیم.

او موج بافی، نمدمالی و ارغوان بافی را ازجمله این رشته ها گفت و گفت: در کنار آموزش هایی که برای تربیت نیروهای جوان در این رشته ها خواهیم داشت، باید این رشته ها را به سمت کاربردی شدن و متناسب با احتیاج روز بازار پیش ببریم.

زین الدین در ادامه از کوشش برای ثبت ملی ارغوان بافی روستای داریان پاوه اطلاع داد و گفت: وجود درختچه های فراوان ارغوان در روستای داریان از دیرباز باعث شده تا مردم این روستا به هنر اصیل ارغوان بافی بپردازند و این هنر قدمتی طولانی بین مردم این روستا داشته باشد.

او افزود: برای حفظ این میراث کهن در حال تهیه پرونده ثبت ملی آن هستیم.

معاون صنایع دستی کرمانشاه در ادامه بر لزوم رونق فراوریات صنایع دستی در استان تأکید کرد و گفت: در این راستا در 11 ماه سال جاری، 13 مجوز جدید راه اندازی کارگاه های صنایع دستی را در استان صادر و مجوز 46 کارگاه دیگر را نیز تمدید کردیم.

او اعلام کرد: همچنین در این مدت برای 1017 نفر در استان، پروانه فراوری انفرادی مشاغل خانگی صنایع دستی صادر شد.

منبع: دنیای سفر

به "3 رشته اصیل صنایع دستی کرمانشاه احیا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 رشته اصیل صنایع دستی کرمانشاه احیا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید