گور دست جمعی 9 زن در خلخال کشف شد

به گزارش وبلاگ تور کیش، در پی کشف گور دست جمعی 9 زن در خلخال، آنالیز های علمی و باستانی به منظور رمزگشایی از دلیل مرگ و قدمت این گور در حال اجرا است.

گور دست جمعی 9 زن در خلخال کشف شد

کریم حاجی زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل، با اشاره به کشف گور دسته جمعی جسد 9 زن در شهر کلور از توابع شهرستان خلخال طی هفته گذشته گفت که مطالعه برای کشف دلیل مرگ این اجساد ادامه دارد.

وی اضافه نمود که آنالیز های اولیه این اکتشاف نشان می دهد که گور دسته جمعی گور تاریخی نیست و متعلق به دوره معاصر است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در مورد ابهاماتی در مرگ این 9 زن و احتمال دفن شدن بر اثر یک حادثه اضافه نمود که اینکه گفته می گردد گور دسته جمعی متعلق به دوره معاصر است می تواند تا 300 سال اخیر را در برگیرد.

به گفته حاجی زاده تا 300 سال از جمله دوره زند و قاجار دوره معاصر محسوب می گردد و به این معنی نیست که دوره معاصر به 20 یا 50 سال قبل بازگردد.

وی با تأکید به اینکه در برداشت اولیه این گور به عنوان یک گور موقت برای انتقال اجساد برآورد شده است، گفت که این به این معنی نیست که احتمال وقوع یک حادثه از جمله جنایت، جنگ یا بیماری منتفی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تأکید کرد که ما به دو پژوهشگاه حفاظت و بازسازی و باستان شناسی نامه نگاری داشتیم تا مورد اول حفاظت از دخمه و مورد دوم حفاظت از اسکلت ها را بر عهده بگیرند.

حاجی زاده بیان نمود که قرار است نمایندگان این دو پژوهشگاه به محل مراجعه نمایند و به لحاظ سال یابی و دلیل فوت این گور دسته جمعی مورد آنالیز قرار گیرد.

وی معتقد است آنالیز های علمی دلیل مرگ عادی یا غیرعادی را تعیین خواهد ساخت و حتی اگر بر اثر حادثه یا جنگ ضربه ای به پیکره این افراد وارد شده به وسیله استخوان آن ها قابل شناسایی است.

منبع: کجارو / خبرآنلاین

به "گور دست جمعی 9 زن در خلخال کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گور دست جمعی 9 زن در خلخال کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید