پروین اعتصامی؛ زنی که برای اشعارش جنگید!

به گزارش وبلاگ تور کیش، رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی در 25 اسفند 1285 خورشیدی در شهر تبریز به جهان آمد. پدرش یوسف اعتصامی آشتیانی (اعتصام الملک) از نویسندگان و مترجمان مشهور اواخر دوره قاجار بود. در کودکی با خانواده به تهران آمد. سرانجام نامه تحصیلی خود را از مدرسه آمریکایی تهران گرفت و در همانجا آغاز به تدریس کر و دیوانی بالغ بر 2500 بیت شعر سرود.

پروین اعتصامی؛ زنی که برای اشعارش جنگید!

امروزه ما پروین اعتصامی را با این نام و نشان می شناسیم زیرا دیوان او در سال 1314 با یاری های پدرش با نام پروین به چاپ رسید. چاپ اول دیوان که آراسته به دیباچه شاعر بزرگ، ملک الشعرای بهار است و شامل یکصد و پنجاه قصیده و مثنوی است.

در دوره ای که پروین اعتصامی زندگی می کرد و به عنوان شاعر فعالیت خود را شروع نموده بود به دلیل فضای مردسالارانه ای که حاکم بود حتی شرایط تحصیل برای زنان فراهم نیود و آن ها نمی توانستند استعدادهای خود را شکوفا نمایند و به پیشرفت و موفقیت برسند. ملک الشعرای بهار در این باره در مقدمه دیوان پروین می گوید: در ایران که کان سخن و فرهنگ است اگر شاعرانی از جنس مرد پیدا شده اند که مایه حیرت اند، جای تعجب نیست اما تاکنون شاعری از جنس زن که دارای این قریحه و استعداد باشد و با این توانایی و طی مقدمات تتبع و تحقیق، اشعاری چنین نغز و نیکو بسراید، از نوادر محسوب می گردد و جای بسی تعجب و شایسته هزاران تمجید و تحسین است.

مهم ترین دلیل موفقیت پروین اعتصامی در این راه سخت علاوه بر استعداد ذاتی که خودش داشت، تاثیرات تربیت پدری روشنفکر است که با وجود تمام محرومیت های آن موقع، خود عهده داره تعلیم و تربیت پروین بود و او را به جایگاهی رساند که لیاقتش را داشت.

محتوای اشعار پروین اعتصامی درباره مخالفت با ظلم و ستم و حمایت از قشر محروم جامعه است. او در اشعارش با ستم دیدگان همدردی زیادی می نماید و از عشق و علاقه بیش از اندازه اش نسبت به پدرش می گوید. شعر پروین از دیدگاه طرز بیان مفاهیم و معانی، بیشتر به صورت مناظره و سؤال و جواب است. در دیوان او بیش از هفتاد نمونه مناظره آمده که او را از این لحاظ در میان شاعران فارسی برجسته ساخته است. این مناظره ها نه تنها میان انسان ها و جانوران و گیاهان، بلکه میان انواع اشیاء، از قبیل سوزن و نخ نیز اتفاق می افتد. پروین در بیان مقاصد خود از هنرهای شخصیت بخشی و تخیل و تمثیل، با شیوایی کم نظیری استفاده بسیار نموده است.

برای دانلود دیوان پروین اعتصامی به لینک زیر مراجعه کنید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "پروین اعتصامی؛ زنی که برای اشعارش جنگید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروین اعتصامی؛ زنی که برای اشعارش جنگید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید