پروژه هیل مری، یک کتب علمی تخیلی نو و خواندنی از نویسنده کتاب های مریخی و آرتمیس: اندی وییر

به گزارش وبلاگ تور کیش، همه اش که نباید در داستان های علمی تخیلی آسیموف، بردبری و سی کلارک توقف کنیم. در واقع هر سال کلی داستان کوتاه علمی تخیلی کوتاه و یا رمان کامل نوشته می گردد که هیچ وقت بختی برای ترجمه در ایران پیدا نمی نمایند. بسیاری از آنها ایده های یکتا و یک نوع جهانبینی و فلسفه خاص دارند که متاسفانه ما از آنها محروم می مانیم.

پروژه هیل مری، یک کتب علمی تخیلی نو و خواندنی از نویسنده کتاب های مریخی و آرتمیس: اندی وییر

داستان علمی تخیلی مسلما فقط برای تصور درگیری موجودات فضایی بدترکیب اهریمنی با انسان ها و پیشرفت های فانتزی وار فناوری نیست. در بسیاری از داستان های علمی تخیلی -دست کم آن نوعی که من دوست دارم- مسائل قدیمی و جاری تمدن بشر در قالبی نو و به صورت دراماتیک شده از یک زاویه دید نو به صورت تخیلی نمودار می شوند و راهکار های فناورانه یا انسانی برای رفع کردن آنها مطرح می شوند.

منتها انتخاب آثار برتر -و نه فقط اسمی ها- احتیاج به فکر های بسیار کتاب خوانده دارد، آن هم از همه ژانرها دارد تا آثار برتر و متفاوت را بیرون بکشند. در این قسمت مشکل ما بسیار بیشتر است.

یک زمانی مجله دانشمند در همین قسمت کار بسیار پیروز بو و آثاری را برای ترجمه انتخاب انتخاب کرد که فکریت و نحوه تفکر عده ای را برای همواره تغییر داد.

امیدوارم زمانی برسد که ما چندین و چند نشریه علمی تخیلی داشته باشیم و ناشران فعال ما هم دقیق تر آثار علمی تخیلی را ببینند و انتخاب نمایند و به مترجمان کارآزموده بسپارند.

اما کتابی که می خواستم در این پست پیشنهاد کنم یک کتاب کاملا تر و تازه است و اسمش پروژه هیل مری Project Hail Mary است. این کتاب نویسنده آشنایی دارد. نویسنده این کتاب اندی وییر است که ما پیش تر از او کتاب مریخی و آرتمیس را دیده بودیم.

همان طور که می دانید کتاب مریخی در سال 2015 مورد اقتباس سینمایی نهاده شد و ریدلی اسکات بر اساس آن فیلمی به همین نام The Martian ساخت که مت دیمن ستاره اصلی آن بود. کتاب و فیلم در خصوص فضانورد بود که غفلتا بر سطح سیاره مریخ جا می ماند و تا زمانی که بتوانند فضاپیمایی را دوباره برای نجات او بفرستند، او باید با امکانات محدود تاب می آورد و زنده می ماند. خوبی این اثر این بود که بخش های متعددی از آن دقیقا منطبق بر اصول و پایه های دانش بود و ثابت می کرد که یک اثر علمی تخیلی محبور نیست که برای مجذوب کننده تر شدن بعضی از اصول علمی را دور بزند یا منهدم کند!

اما اندی وییر در سال 2017 کتاب آرتمیس را نوشت. این یکی هم قرار است تبدیل به فیلم گردد. اما هنوز ظاهرا در مرحله نوشتن فیلمنامه است. داستان این کتاب در دهه 2080 در آرتمیس - نخستین و تنها شهر مسکونی روی سطح ماه- رخ می دهد.

اما کتاب سال 2021 اندی وییر همین کتاب پروژه هیل مری است و نویسنده در آن سطح بالاتری از تخیل را ارائه نموده است. داستان این کتاب در آینده نزدیک رخ می دهد و ما در آن با یک معلم علوم یک دبیرستان به نام رایلند گریس آشنا می شویم که تبدیل به یک فضانورد شده و حالا با فراموشی از حالت کما برمی خیزد.

او به تدریج وقایع گذشته را به یاد می آورد و به خاطر می آورد که به سامانه خورشیدی تاو ستی در فاصله 12 سال نوری زمین، رفته بود تا راهی برای معکوس کردن فرایند کم فروغ شدن خورشید پیدا کند، چیزی که انسان را در آستانه اتقراض قرار داده است.

فلش بک های قهرمان داستان در ترکیب با حوادث جاری، داستان این کتاب را جلو می برند.

رایلند یک زیست ناسی مولکولی است و یادش می آید که برای چه به آن ماموریت خطیر رفته بود. در واقع یادش می آید که آنها ارگانیسم تک سلولی عجیبی در پیرامون زهره به نام آستروفاژ یا ستاره خوار پیدا نموده بودند. ارگانیسمی که میزان زیادی از انرژی خورشید را جذب می کرد و مانع رسیدنش به زمین می شد. آنها یک ستاره -همان تاو ستی- را پیدا می نمایند که در مقابل آلودگی با ستاره خوارها مقاوم بود و سفینه را برای همین فرستاده بودند تا ببینند دلیل پایداری آن ستاره چه بوده.

بشریت فقط 30 سال تا رفتن به یک عصر یخبندان گسترده دیگر فاصله دارد …

کتاب پروژه هیل مری را کتابسرای تندیس با ترجمه حسین شهرابی در 574 صفحه منتشر نموده است.

جالب است بدانید که مترو گلدوین مایر حق اقتباس سینمایی این اثر را با قیمت 3 میلیون دلار خریده و رایان گاسلینگ یک تهیه نماینده این فیلم شده و هم ایفاگر نقش رایلند گریس. البته تاریخ پخش این فیلم هم معین نیست.

منبع: یک پزشک

به "پروژه هیل مری، یک کتب علمی تخیلی نو و خواندنی از نویسنده کتاب های مریخی و آرتمیس: اندی وییر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه هیل مری، یک کتب علمی تخیلی نو و خواندنی از نویسنده کتاب های مریخی و آرتمیس: اندی وییر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید