پروتئینی که برای حفظ بینایی حیاتی است

به گزارش وبلاگ تور کیش، تهران (پانا) - پژوهشگران پرتغالی در آنالیز تازه خود، مکانیسم ورای یک پروتئین را آشکار نموده اند که نقش مهمی در حفظ بینایی دارد.

پروتئینی که برای حفظ بینایی حیاتی است

به گزارش ایسنا و نقل از نیوز مدیکال نت، در هر شش دقیقه به یک نفر گفته می گردد که در حال نابینا شدن است. یکی از دلایل اصلی نابینایی انسان، بیماری موسوم به ورم رنگیزه ای شبکیه یا رتینیت پیگمنتوزا(Retinitis pigmentosa) است که به تخریب پیشرونده شبکیه و از دست دادن بینایی منجر می گردد. تقریبا یک دهم موارد ابتلا به رتینیت پیگمنتوزا در سراسر دنیا، به علت جهش در ژن رودوپسین(Rhodopsin) ایجاد می شوند. پژوهشگران موسسه تحقیقاتی ITQB NOVA و مرکز زیست پزشکی IGC در پرتغال، با استفاده از سلول های مگس میوه و انسان، مکانیسمی حیاتی را برای فراوری پروتئین رودوپسین که نسبت به گیرنده های نوری حساس است، شناسایی نموده اند.

رودوپسین، یک پروتئین غشایی است که فوتون های نور را تشخیص می دهد و در رویدادهای ابتدایی بینایی نقش دارد. پروتئین های غشایی برای انجام شدن بسیاری از عملنمودها در سلول های ما ضروری هستند و به وسیله اندامکی موسوم به شبکه آندوپلاسمی(Endoplasmic reticulum) فراوری می شوند که کارخانه فراوری پروتئین سلول های ما به شمار می رود. اگر ساختار مناسب پروتئین ها به دست نیاید، می تواند به بروز چندین بیماری از جمله رتینیت پیگمانتوزا منجر گردد.

این پژوهش که به وسیله بنیاد لا کایشا(la Caixa) پشتیبانی می گردد، مکانیسم جدیدی را نشان می دهد که برای فراوری رودوپسین مورد احتیاج است. فراوری پروتئین های غشایی مستلزم این است که تاشدگی آنها به درستی صورت بگیرد و به وسیله سیستم های مولکولی خاصی به غشای لیپیدی شبکه آندوپلاسمی وارد شوند.

کاتارینا گاسپار(Catarina Gaspar)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما در پژوهش خود، روشی را برای پیش بینی و شناسایی پروتئین های غشایی ابداع نموده ایم که از یک سیستم فراوری پروتئین موسوم به مجموعه غشایی شبکه آندوپلاسمی(EMC) برای زیست زایی خود استفاده می نمایند.

پژوهشگران با تجزیه و تحلیل پروتئوم مگس سرکه، پروتئین هایی را شناسایی کردند که می توانند برای زیست زایی خود به EMC وابسته باشند. پس از آنالیز ژنتیکی که در چشم لارو مگس میوه انجام شد، پژوهشگران توانستند از بین 254 پروتئین پیش بینی شده، دو پروتئین را شناسایی نمایند که برای زیست زایی به EMC احتیاج دارند.

یکی از این پروتئین ها موسوم به Xport-A، کلیدی برای تا کردن مناسب رودوپسین بود. بعلاوه، نتایج این پژوهش نشان می دهند که EMC مانند سیستمی برای وارد کردن Xport-A به غشای شبکه آندوپلاسمی عمل می نماید.

پدرو دومینگوس (Pedro Domingos)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما اکنون می توانیم بهتر درک کنیم که فراوری رودوپسین که برای بینایی حیوانات حیاتی است، چگونه تنظیم می گردد و نقش Xport-A در این فرآیند چیست.

از آنجا که مگس های میوه و انسان ژن های مشترک زیادی دارند، این پژوهش می تواند به گگرددن راه های جدیدی برای آشکار کردن فراوری رودوپسین و انحطاط شبکیه در انسان یاری کند.

کالین آدریان (Colin Adrain)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این پژوهش، آنالیز های بیشتری را در خصوص سیستم های موجود در بدن پستانداران شروع کرد که به درک بیشتر نقش EMC در زیست زایی پروتئین غشایی یاری می نمایند.

این پژوهش، در مجله EMBO Reports به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری پانا

به "پروتئینی که برای حفظ بینایی حیاتی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروتئینی که برای حفظ بینایی حیاتی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید