واگذاری سیلوی تاریخی و ثبت ملی اهواز به بخش خصوصی ، اعتراض شدید میراث فرهنگی ؛ دستگاه قضایی ورود کرد

به گزارش وبلاگ تور کیش، واگذاری سیلوی تاریخی و ثبت ملی اهواز به بخش خصوصی با اعتراض میراث فرهنگی خوزستان همراه شده است. دستگاه قضایی به این موضوع ورود نموده است تا تکلیف این بنای تاریخی را روشن کند.

واگذاری سیلوی تاریخی و ثبت ملی اهواز به بخش خصوصی ، اعتراض شدید میراث فرهنگی ؛ دستگاه قضایی ورود کرد

وبلاگ تور کیش: پس از حرف و حدیث فراوان در مورد احتمال فروش و واگذاری سیلوی تاریخی شهید حجت الله آذرپیکان اهواز بالاخره در هفته گذشته این سیلوی 30 هزار تنی که نمادی تاریخی در کلانشهر اهواز است به بهای 480 میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شد.

واگذاری این سیلو به شدت مورد اعتراض میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان قرار گرفته چرا که این اداره کل با ارائه اسناد و مدارک مدعی است که این سیلو در فهرست آثار ملی به شماره 32162 به ثبت رسیده است و بر اساس قانون اشخاص حقیقی و حقوقی حق فروش آثار ملی بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را ندارند.

این سیلو در سال 1315 شمسی طراحی و احداث ساختمان آن در سال 1317 شمسی شروع شد و عملیات اجرایی آن در سال 1319 شمسی با هزینه 15 میلیون ریال انتها یافت.

بعضی منابع اعلام کردند که سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و دستگاه قضایی استان خوزستان به پرونده فروش سیلوی اهواز ورود نموده اند ولی احتمال بازگرداندن آن به سازمان بازرگانی دولتی ایران که مالک اصلی و قبلی آن بوده بسیار ضعیف است.

به گزارش وبلاگ تور کیش، سیلوی تاریخی اهواز به سه راه آبی (رود کارون)، شوسه و راه آهن دسترسی دارد و به عنوان محل صادرات گندم در منطقه جنوب کشور به کشورهای همسایه حایز اهمیت فراوان بوده است و به عنوان یک نماد شهری یکی از جاذبه های تاریخی این شهر محسوب می گردد. در زمان های گذشته که کشتیرانی در کارون در جریان بود گندم به وسیله این راه آبی به این سیلو حمل می شد.

این سیلو که قدمتی بیش از 80 سال دارد در سال 1315 شمسی طراحی و احداث ساختمان آن در سال 1317 شمسی شروع شد و عملیات اجرایی آن در سال 1319 شمسی با هزینه 15 میلیون ریال انتها یافت.

ساختمان اصلی بنا شامل یک 60 استوانه ذخیره غلات است که در 3 ردیف 20 تایی احداث شده و این مخازن ذخیره را یک ساختمان مستطیل شکل با بازشو های متعدد احاطه نموده اند و در بالای استوانه ها ساختمان مستطیل دیگری با سقف شیروانی دیده می گردد.

بنای صنعتی سیلوی اهواز که به عنوان اثر شاخص کلانشهر اهواز در تاریخ معاصر و شکل گیری شهر مدرن از آن یاد می گردد با تأیید کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران با شماره 32162 ثبت شده است. فرم بنا و شیوه قرارگیری آن در ساحل و چشم انداز زیبای کارون به خصوص اتصال آن به برجی که در آب رودخانه احداث شده، به عنوان یک نماد شهری یکی از جاذبه های تاریخی این شهر محسوب گردد.

میراث فرهنگی خوزستان در زمان ثبت این سیلو وعده داده بود که عرصه و حریم این اثر زیبای تاریخی اهواز را نیز مشخص کند.

منبع: چمدان

به "واگذاری سیلوی تاریخی و ثبت ملی اهواز به بخش خصوصی ، اعتراض شدید میراث فرهنگی ؛ دستگاه قضایی ورود کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واگذاری سیلوی تاریخی و ثبت ملی اهواز به بخش خصوصی ، اعتراض شدید میراث فرهنگی ؛ دستگاه قضایی ورود کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید