نسبت ترافیک اینترنت داخلی به خارجی 70 به 30 می گردد

به گزارش وبلاگ تور کیش، خبرنگاران - گروه دانش و فناوری؛ معصومه بخشی پور: پس از سال ها فراز و فرود در به اجماع نظر رسیدن اعضای شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات بر سر تعریف یکسان از مفهوم شبکه ملی اطلاعات، این پروژه ملی وارد فاز جدیدی در اجرا شده است.

نسبت ترافیک اینترنت داخلی به خارجی 70 به 30 می گردد

شورای عالی فضای مجازی از 23 آذرماه تا به امروز طی 4 جلسه، آنالیز طرح کلان شبکه ملی اطلاعات را در دستور کار قرار داده که به نظر می رسد ابعاد مشخصی از چگونگی به انتها رسیدن این پروژه نمایان شده است.

شورای عالی فضای مجازی در جلسه 23 آذرماه خود به وزارت ارتباطات 3 هفته مهلت داد تا طرح تکمیلی شبکه ملی اطلاعات را بر مبنای آنچه که نظر شورای عالی فضای مجازی است، ارائه کند تا این طرح ظرف 2 ماه به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسد.

پس از این ضرب الاجل، وزارت ارتباطات بالاخره طرح کلان شبکه ملی اطلاعات را در تاریخ 21 دی ماه 98 روی میز شورای عالی فضای مجازی گذاشت و پس از آن آنالیز این طرح در این شورا آغاز شد.

اعضای شورای عالی فضای مجازی طی دو جلسه آخر این شورا در تاریخ های 12 و 26 بهمن ماه، طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات و اهداف مربوط به این طرح را به آنالیز گذاشتند و مواردی را تصویب کردند.

در این راستا عباس آسوشه معاون مرکز ملی فضای مجازی در مصاحبه با وبلاگ تور کیش به جزئیات این جلسات و اهدافی که در طرح کلان شبکه ملی اطلاعات مدنظر قرار گرفته است، پاسخ می دهد.

*جلسه شورای عالی فضای مجازی در 12 بهمن ماه جاری مربوط به مصوبه ای از اهداف کلان شبکه ملی اطلاعات بود که قرار است تا سال 1404 عملیاتی گردد، جزئیات بیشتری از این مصوبه بگویید. این اهداف چیست و چه الزامات جدیدی در این مصوبه دیده شده است؟

در این جلسه اهداف کلان شبکه ملی اطلاعات به تصویب رسیده است. اهداف متولی ندارد و این سند دارای اقداماتی است که بعد از اهداف کلان به تصویب می رسد و در آنجا متولی اجرا مشخص می گردد. اما هنوز به آن مرحله نرسیده ایم. فعلاً هدف گذاری های مربوط به اهداف بخش زیرساخت ارتباطی فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات و خدمات کاربردی صورت گرفته است.

همان طور که استحضار دارید ما فضای مجازی را به 3 بخش تقسیم نموده ایم که در بخش زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی، شبکه ملی اطلاعات را داریم و روی این شبکه، یک بخش خدمات کاربردی و یک بخش محتوا دیده شده است.

در آن جلسه شورای عالی فضای مجازی اهداف مربوط به زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات و خدمات کاربردی نهایی شد و جلسه به اهداف محتوا نرسید. پس از این مرحله نیز سند معماری شبکه ملی اطلاعات نهایی خواهد شد که مربوط به مدل مفهومی این شبکه می گردد و پس از آن نیز، اجزای معماری شبکه ملی اطلاعات و در نهایت به بخش اقدامات کلان خواهد پرداخت. در بخش اقدامات کلان، 3 بخش اقدامات زیرساختی، اقدامات خدمات پایه کاربردی و اقدامات محتوا دیده شده است تا در نهایت شبکه به یک بلوغ کامل برسد.

چرا که ما معتقدیم اگر در شبکه ملی اطلاعات، خدمات کاربردی و محتوا هم پای زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی رشد نکند، شبکه بلااستفاده خواهد بود. به این معنی که برای مثال جاده سازی اتفاق بیافتد اما اقدامات لازمی مانند پمپ بنزین، محل استراحت و امنیت برای آنکه ماشین از درون این جاده عبور کند وجود نداشته باشد. این باعث می گردد که جاده بدون ماشین، بلااستفاده گردد.

بنابراین برای رونق و بلوغ شبکه ملی اطلاعات و رسیدن به هدف کسب سهم 10 درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور، این 3 بخش باید همگام و هماهنگ پیش فرایند.

* اما به نظر می رسد که در این مصوبه، بیشتر به اهداف زیرساخت های ارتباطی توجه شده و حتی ارتقای زیرساخت های اطلاعاتی و خدمات پایه نیز با وجودی که همواره از نقایص این شبکه بوده، مورد توجه قرار نگرفته است؟

خیر. این طور نیست. پوشش 80 درصدی پهن باند ثابت به نوعی هدف زیرساخت ارتباطی است که در این مصوبه آمده است. اما ایجاد حداقل 3 قطب مرکز داده در 3 استان، زیرساخت اطلاعاتی محسوب می گردد و شکل گیری حداقل 3 فراهم نماینده خدمات ابری داخلی و استقرار خدمات پایه کاربردی داخلی که از جمله آن می توان به موتور جستجو، ایمیل، مراکز داده و سیستم عامل اشاره نمود، از دیگر اهدافی است که در این مصوبه تأکید بر آن شده است.

باید توجه داشت که از نظر شورای عالی فضای مجازی، دسترسی به اینترنت یک خدمت در شبکه ملی اطلاعات محسوب می گردد. بنابراین اینکه گفته می گردد شبکه ملی اطلاعات یعنی شبکه ای بدون اینترنت، اصلاً واقعیت ندارد. شبکه ملی اطلاعات بدون اینترنت کاملاً غیرواقعی است و ما معتقدیم دسترسی به اینترنت یکی از خدمات اصلی است که باید روی شبکه ملی اطلاعات شکل گیرد.

* در این مصوبه زمان بندی مشخصی برای اجرای اهداف مشخص نشده است؟

زمانی که سند اقدامات شبکه ملی اطلاعات تصویب گردد، زمان بندی آن نیز مشخص خواهد شد؛ چرا که ابتدا باید اهداف سند تدوین گردد و پس از آن اقدامات کلان که منشأ برنامه ریزی خواهد بود، مشخص می گردد.

بر این اساس وزارت ارتباطات و دیگر دستگاه های متولی، دو ماه پس از تصویب این سند، زمان خواهند داشت تا اقدامات عملیاتی را که شامل زمان بندی، خروجی پروژه ها و هزینه مورد احتیاج است را ارائه نمایند. در آن موقع مشخص می گردد که چند پروژه و چند دستگاه طی چه زمان بندی و هزینه ای، این پروژه را اجرایی می نمایند. این زمان دو ماهه پس از تدوین سند آغاز می گردد.

* البته این طور به نظر می رسد که اهدافی که به عنوان اهداف کلان شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است بیشتر شبیه برنامه های توسعه ای کشور در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که حتی در سند برنامه ششم نیز به این مدل اهداف توسعه ای اشاره شده است. آیا این طور نیست؟

خیر، به این شکل نبوده است. اهدافی این چنینی فقط در حوزه زیرساخت های ارتباطی در سند برنامه توسعه مطرح بوده است اما در حوزه زیرساخت های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات تا به امروز اهداف مشخصی تدوین نشده است. برای مثال در حوزه سیستم عامل در این سند، تأمین یک سیستم عامل داخلی امن برای دستگاه های تلفن همراه الزام شده است.

* پس سیستم عامل اندروید بومی که پیش از این مطرح شده بود، با این هدف طراحی نشده است؟

آن سیستم عامل تا به امروز نهایی نشده و در واقع نسخه شخصی سازی شده از سیستم عامل اندروید است که با هدف ما برای دستیابی به سیستم عامل بومی، تفاوت دارد. مطابق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، سیستم عامل بومی داخلی سرویس های جانبی خواهد داشت که اصل قضیه خواهد بود و اگر نتوانیم این سرویس ها را ارائه کنیم، سیستم عامل به تنهایی معنایی نخواهد داشت.

* به جز ساخت اندروید بومی در این مصوبه، چه خدمات پایه کاربردی دیگری مطرح است؟

موتور جستجوی بومی و پیغام رسان ها نیز از جمله اهداف خدمات کاربردی است که در این سند به آن اشاره شده است. این ها به عنوان خدمات پایه کاربردی باید به صورت کامل در کشور استقرار یابند.

خدمات پایه کاربردی به گونه ای که احتیاجهای ملی را تأمین و قابلیت جوابگویی به 100 درصد محتوای خط و زبان فارسی را تا سال 1400 داشته باشد مطرح شده اند. این اصلی ترین هدفی است که ما دنبال می کنیم. عمده اهداف در این طرح کلان مربوط به سال 1404 می گردد اما برخی از این اهداف برای سال 1400 در نظر گرفته شده است.

موتور جستجو، پیغام رسان، ایمیل و خدماتی شبیه به این ها باید تا سال 1400 جوابگوی احتیاجهای مردم باشد و دیگر با پیغام رسانی که اگر کاربر آن از 2 میلیون به 2.5 میلیون افزایش یابد، دیگر قادر به ارائه خدمات نبوده و از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، روبرو نباشیم. این موضوع برای ایمیل و موتور جستجو نیز متصور است.

* آیا در حوزه خدمات پایه کاربردی، تاب آوری در برابر تحریم ها نیز مدنظر قرار گرفته است؟

ما بحث تحریم را به این شکل در سند اهداف شبکه ملی اطلاعات بیان ننموده ایم. نکته ما این است که خدمات پایه کاربردی و خدمات اصلی شبکه ملی اطلاعات، باید از لحاظ پایداری و تاب آوری به گونه ای باشند که در همه شرایط کار نمایند. باید این امکان وجود داشته باشد که در کلیه شرایط، این خدمات قابل ارائه به کاربران باشد و نخواهیم دلیل بیاوریم که به خاطر برخی شرایط نتوانستیم خدمات خوبی به مردم ارائه کنیم.

تحریم شاید یکی از این موارد باشد. به بیان دیگر هدف ما این نیست که شبکه ای درست کنیم که فقط در روز تحریم کار کند بلکه باید شبکه ای داشته باشیم که مثل کره جنوبی در تمامی موارد جوابگوی احتیاج کاربران باشد. ما همواره در زمینه شبکه ملی اطلاعات، کره جنوبی را مثال می زنیم. این کشور شبکه ای دارد که 80 درصد محتوا در آن به محتوای داخلی اختصاص دارد و تنها 20 درصد محتوای خارجی در این کشور استفاده می گردد.

این به این معنی نیست که در این کشور دسترسی به خارج قطع است، بلکه کره جنوبی یک کشور کاملاً آمریکایی است اما توانسته طوری عمل کند که کلیه خدماتی که باید به مردم ارائه دهد به صورت داخلی انجام می گیرد و وابسته به آمریکا نیست.

مسائل بومی و احتیاجهای قومی - مذهبی، احتیاجهای جغرافیای و اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما، با کشورهایی که خدمات فناوری می دهند، کاملاً متفاوت است. بنابراین ما باید شبکه ملی اطلاعات را ایجاد کنیم که علیرغم آنکه به اینترنت وصل هستیم و تعامل دوجانبه و مدیریت شده داریم، محتوای خود را نیز فراوری می کنیم و مردم از هزینه ها و سرمایه گذاری هایی که حاکمیت برای ایجاد این شبکه انجام داده است، بهره مند خواهند شد. هم اکنون مردم ما از این مزایا برخوردار نیستند چرا که به سرویس هایی وصل می شوند که لزوماً منفعت مردم را دنبال نمی نمایند. برخی مانند موتور جستجوی گوگل به ما نفع می رسانند و ممکن است ده ها ضرر برای ما داشته باشند چرا که اطلاعات مردم ما را در اختیار دشمنان ما قرار می دهند.

* در مورد میزان ترافیک داخلی دیتا، هدف گذاری در این سند چگونه است؟

برای ترافیک داخلی، قابلیت 70 درصد به 30 درصد در نظر گرفته شده است؛ البته این رقم در کره جنوبی 80 به 20 درصد است. درحالی که ما با 70 درصد موافقت کردیم و گفتیم که شبکه این امکان را داشته باشد تا 70 درصد ترافیک داخلی را پشتیبانی کند و قابلیت 30 درصد ترافیک خارجی را نیز داشته باشد اما این مسئله زمانی اتفاق می افتد که خدمات کاربردی و محتوای ما همپای شبکه حرکت نمایند.

بنابراین اصلاً به این معنا نیست که ما می خواهیم سرعت اینترنت را کم کنیم و یا دسترسی به اینترنت را به 30 درصد برسانیم. اصلاً چنین قراری نیست بلکه حرف اصلی این است که باید این امکان و قابلیت در شبکه باشد که خدمات کاربردی و محتوا، همپای شبکه رشد نمایند. محتوای اینترنت باید به 30 درصد ظرفیت ارتباطی ما برسد و 70 درصد باید در اختیار خدمات و محتوای داخلی شامل خدمات حمل ونقل، سلامت و بهداشت و دولت الکترونیک باشد.

امروز ما در این زمینه ها بی بهره هستیم. همان طور که می بینید خدماتی مانند تاکسی های اینترنتی کار مردم را در مورد حمل ونقل راحت نموده اند. بنابراین حرف ما این است که این قبیل سکوها روی شبکه ملی اطلاعات به عنوان خدمات پایه ارائه گردد.

مردم خیلی برایشان فرقی نمی نماید که به وسیله شبکه داخلی یا اینترنت، سرویس دریافت نمایند. مهم این است که سرویسی که می گیرند با کیفیت ارائه گردد. اما برخی ها متأسفانه با توجه به اهداف سیاسی و حزبی این مسئله را نادیده می گیرند و آن را به سمتی می برند که اصلاً مردم در آن نقطه قرابتی ندارند.

بنابراین یکی از موضوعاتی که در این سند مورد توجه قرار گرفته است بحث مزیت بخشیِ تعرفه ای است. به نحوی که دسترسی به خدمات داخلی نسبت به خدمات خارجی مزیت داشته باشد.

این هدفی است که یک سرویس داخلی مانند موتور جستجو، 100 درصد احتیاجهای مردم را برآورده کند و باید بسیار ارزان تر از دسترسی به سرویسی های خارجی باشد، تا زمانی که ما موتور جستجویی داشته باشیم که بیش از 70 درصد مردم از آن استفاده می نمایند. آن موقع باید برای آن مزیت بخشی کرد. برای مثال امروز خدماتی مانند ایمیل و پیغام رسانی، سرویس قابل و با کیفیتی نیستند که بتوانند با سرویس های خارجی رقابت نمایند. بنابراین در این زمینه نباید مزیت بخشی کرد و بخواهیم تعرفه سرویس های خارجی را گران کنیم چرا که سرویس ایرانی معادل که مردم بتوانند به راحتی از آن استفاده نمایند وجود ندارد. تحقق این موضوعات را تا سال 1400 مدنظر قرار داده ایم.

* پس دولت مکلف به راه اندازی این گونه خدمات در کشور شده است؟ نحوه اجرای این تکالیف به چه شکل باید باشد؟

بخش های مختلفی در این خصوص مکلف هستند. برای مثال در حوزه دولت الکترونیک، دولت مکلف شده است و وزارت ارتباطات باید اقدامات لازم را در بخش زیادی که مربوط به شبکه ملی اطلاعات است، انجام دهد. البته این به این معنی نیست که وزارت ارتباطات خودش پروژه ها را انجام دهد، بلکه این مجموعه از طرف حاکمیت مکلف است که پروژه ها را به بخش خصوصی واگذار کند. همانطور که تا به امروز به اپراتورها پروانه ارائه خدمات داده است. اما باید طبق قاعده و قانونی باشد که منفعت مردم را دربر داشته و امنیت مردم و داده های آن ها صیانت گردد و بخش خصوصی نتواند از این داده ها سوءاستفاده کند.

* آیا قرار است به پیغام رسان های بومی بار دیگر تسهیلاتی تعلق گیرد که بتوانند خدمات رسانی خود به کاربران را از سر بگیرند؟

وزارت ارتباطات تا 2 ماه دیگر سندی را به شورا ارائه می دهد و هم اکنون در حال آماده سازی آن است. در آن سند باید ببینیم که برای آنکه تا 1400 بتوانیم پیغام رسان داخلی داشته باشیم که بتواند با پیغام رسان های خارجی که امروز بیش از 70 درصد احتیاج مردم را به پیغام رسانی برآورده می نمایند، رقابت کند چه دیده است. آیا دنبال حمایت ها است و یا موضوع دیگری دارد.

اما در حوزه اقدامات می توان گفت که ما به شورایعالی فضای مجازی پیشنهاد می کنیم در زمینه خدمات کاربردی، ارائه خدمات دولت الکترونیک توسط پیغام رسان ها و جریان مسائل اقتصادی و پرداختی در پیغام رسان های داخلی الزامی گردد.

به عبارت بهتر، باید تسهیلات لازم برای اینکه پیغام رسان رشد کند و مردم به استفاده از آن انگیزه داشته باشند، فراهم گردد. اما اقدامات نهایی را وزارت ارتباطات باید اعلام کند.

* در زمینه قطب داده که یکی از اهدافی است که در مصوبه شورای عالی فضای مجازی به آن اشاره شده، قرار است که 3 مرکز داده در کشور ایجاد گردد، مگر پیش از این 3 مرکز داده به عنوان ixp در تهران، شیراز و تبریز راه اندازی نشده است؟

ما قطب مرکز داده نداریم. قطب مرکز داده تعریف مشخصی دارد. حداقل 500 رک دیتاسنتری می خواهد و قدرت برق و ارتباطاتی که تا به امروز در کشور نداشته ایم. آنچه که به عنوان ixp اعلام می گردد با قطب داده متفاوت است. چرا که قطب داده، محل جداسازی ترافیک داده خارج و داخل است. بخش زیادی از زیرساخت پردازش ابری نیز روی این بستر در نظر گرفته شده و شکل خواهد گرفت.

* در حوزه اهداف کلان شبکه ملی اطلاعات، سایر خدماتی که به کاربران قابل ارائه است، چگونه خواهد بود؟

در این سند ما وزارت ارتباطات را موظف کردیم به اینکه تا سال 1404 حداقل 10 درصد از کاربران، دسترسی مبتنی بر نسل جدید ارتباطات مثلاً 5G و یا فیبرنوری داشته باشند.

* آیا زمان بندی این موضوع با توجه به اینکه جهان به سمت 5G می رود، دیر نیست؟

تحقق حداقل 10 درصدی در این زمینه، به کار زیادی احتیاج دارد و کار بسیار سنگین و حجیمی به جهت برنامه ریزی، راهنمایی و حمایت بر عهده به دولت گذاشته شده است و این کارها ساده نیست و نمی گردد آن را دستوری انجام داد. باید آجر روی آجر گذاشت تا این دیوار بالا رود. برای مثال بخش سیستم عامل کار کمی نیست. الان در جهان چند سیستم عامل داریم؟ ما می گوئیم می خواهیم سیستم عامل داخلی درست کنیم.

آغاز 5G در جهان جدید است و وزارت ارتباطات هم آغاز به کار نموده است.

* با این وجود، آیا این شدنی است؟

بله، هر کاری که کشور تصمیم بگیرد شدنی است. البته هزینه های آن فرق دارد و سختی کار دارد اما شدنی است. مسئله این طوری نیست که نمی گردد کاری انجام داد بلکه احتیاج به حمایت و راهنمایی و سرمایه گذاری دارد.

یکی دیگر از اهداف هم گذار به نسخه جدید آدرس های اینترنتی (IPV6) است که در جهان هنوز کامل نشده و ما دنبال پشتیبانی کامل زیرساخت های ارتباطی از IPV6 هستیم تا کسب سهم 30 درصدی در لایه دسترسی را هم محقق کند. یعنی لایه هسته شبکه ملی اطلاعات کامل گردد و لایه دسترسی که تجهیزات کاربران است، حداقل 30 درصد امکان پشتیبانی را داشته باشد. هم اکنون خیلی از اپراتورها روی IPV6 سرویس ارتباطی می دهند اما می خواهیم سایر خدمات هم روی IPV6 ارائه گردد.

* فراوری گوشی موبایل نیز در این سند آمده است؟ این دور از ذهن نیست؟ با توجه به سابقه ای که از فراوری گوشی داریم.

بله قرار است که گوشی موبایل ایران 20 درصد از سهم بازار داخل را به خود اختصاص دهد.تا به امروز فقط از فراوری سخن گفتیم اما مقدمات و امکانات و تسهیلات را فراهم نکردیم و همت کشور نیز بر این اساس قرار نگرفته است. بنابراین معلوم است که فراوری اتفاق نمی افتد. چون دیگر کشورها با سرعت و هزینه کمتر این کار را انجام داده و حاضرند سوبسید بدهند که گوشی خود را به ما بفروشند.

چرا که وقتی که گوشی موبایل چه کره ای و چه امریکایی برای اولین بار روشن می گردد از کاربر تائید می گیرد که مجاز است تمامی اطلاعاتی که روی این گوشی وجود دارد را در اختیار مبادی مورد نظر خود برای تحلیل اطلاعات و غیره بگذارد. یعنی کاربر هیچ امنیتی ندارد. ما فکر می کنیم این تائید را به کسی می دهیم که نمی شناسیم و آسوده خاطر هسیتم که با اطلاعات ما کاری ندارند. در حالی که خیلی از برخوردهای جهان با کشور ما از محل درز همین اطلاعات صورت می گیرد. اطلاعاتی که ما فکر می کنیم اهمیتی ندارد و لازم نیست که نگرانش باشیم.

* عنوان می گردد مفهوم اولیه مورد اختلاف شورای فضای مجازی با وزارت ارتباطات بر سر تعریف شبکه ملی اطلاعات حل شده و به یک تعریف واحد در این زمینه رسیده اید؟

البته اختلافی در این زمینه نداشتیم و یک مصوبه ای با عنوان سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات داشتیم که بر اساس آن در حال حرکت هستیم. قبلاً بحث بر این بود که شبکه ملی اطلاعات مثل یک ظرف است که اگر محتوایی که در آن می ریزیم همپای شبکه رشد نکند، خود شبکه مانند یک ظرف خالی می ماند که فایده ندارد و تنها هزینه بر است.

بحث وزارت ارتباطات این بود که هر سه موضوع زیرساخت، خدمات و محتوا را به عنوان شبکه ببیند اما ما معتقدیم که شبکه همان زیرساخت است و خدمات محتوا باید روی آن ارائه گردد. این موضوع طبق مصوبات شورای عالی فضای مجازی بوده و نباید نادیده گرفته گردد.

هم اکنون کارگروهی که ذیل مرکز ملی فضای مجازی در مورد آنالیز سند کلان شبکه ملی اطلاعات تشکیل شد، همچنان در حال آنالیز بخشهایی از این سند برای ارائه به شورای عالی فضای مجازی است.

هم اکنون اهداف خدمات کاربردی مطرح شده است و اهداف خدمات محتوایی و پس از آن معماری شبکه، اقدامات کلان معماری، اقدامات کلان محتوا و خدمات کاربردی مطرح خواهد شد که به ترتیب جلو می رویم.

* فکر می کنید تا سرانجام سال جاری به جمع بندی برسید؟

تا جایی که از وزارت ارتباطات اطلاع دارم، این وزارتخانه با اهتمام حداکثری روی پروژه ها کار و آن را آماده می نماید تا به شورای عالی برساند. این موضوع با ما نیز هماهنگ شده و تغییرات نیز آن قدر ریشه ای نیست که روی پروژه ها تأثیر بگذارد. هم اکنون در حال کار روی پروژه هستیم تا هم خروجی و هم مشخص مسئولیت با زمان بندی صورت گیرد و وظیفه مرکز ملی این است که بر اساس زمان بندی و خروجی این پروژه را کنترل کند. امیدواریم تا سرانجام سال بخشی از این پروژه ها را نهایی کنیم.

* به عنوان آخرین سوال، با توجه به برگزاری جلسه روز 26 بهمن ماه شورای عالی فضای مجازی در ادامه بحث طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، آیا جزئیاتی به این مصوبه افزوده شد؟

اهداف خدمات کاربردی که در جلسه 12 بهمن شورا ارائه شده بود، نهایی شد و اهداف بخش محتوا مورد بحث و آنالیز قرار گرفته و اصلاحات اولیه روی آن انجام شد. دستیابی به اهداف بخش خدمات کاربردی و محتوایی که روی شبکه ملی اطلاعات قرار می گیرند، از یک سو موجب رونق کسب و کار و حوزه خدمات رسانی به مردم در فضای مجازی شده و از سوی دیگر، باعث بلوغ و تکمیل شبکه ملی اطلاعات می گردد.

از آنجایی که اهداف و اقدامات بخش خدمات کاربردی و محتوا در طرح شبکه ملی اطلاعات در نظر گرفته شده، صرفاً به حوزه هایی مرتبط با این دو بخش که از اولویت بالاتری برخوردارند و اثرگذاری متقابل بر شبکه ملی اطلاعات داشته، پرداخته شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نسبت ترافیک اینترنت داخلی به خارجی 70 به 30 می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسبت ترافیک اینترنت داخلی به خارجی 70 به 30 می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید