قنات جهانی قصبه گناباد سامان دهی و بازپیرایی می گردد

به گزارش وبلاگ تور کیش، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: قنات قصبه گناباد که در فهرست آثار جهانی قرار گرفته است، در امسال از مجل اعتبارات سفر رئیسجمهوری سامان دهی و بازپیرایی می گردد.

قنات جهانی قصبه گناباد سامان دهی و بازپیرایی می گردد

بهگزارش میراثآریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، دنیاگردی وصنایع دستی خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر امروز دوشنبه 13 مرداد ماه 1399 با اعلام این خبر اضافه نمود: اعتبار اختصاص یافته در این سفر 30 میلیارد ریال بوده که برای اجرای طرح و برنامه ها تأمین شده است.

او ادامه داد: تکمیل و استحکام بخشی ورودی شماره دو، طرح پایش آب قنات قصبه با مشارکت مجتمع آموزش عالی گناباد، احیا و بازپیرایی کوچه باغ محور دنیاگردی قنات قصبه با مشارکت شهرداری گناباد، استحکام بخشی، بازسازی و احیای آب انبار قلعه کاخک با مشارکت شهرداری کاخک، بازسازی برج و حوضخانه فخزاده، بازسازی و بازپیرایی کوچه باغ حیاطا واقع در محور دنیاگردی قنات از مهم ترین اقداماتی است که از محل این اعتبارات انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان این که جلب مشارکت مردم و دستگاه های اجرایی نیز در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: شهرداری های گناباد و کاخک و مجتمع آموزش عالی گناباد در این برنامه مهم میراث فرهنگی مشارکت خواهد نمود.

او توضیح داد: اعتبار تأمین شده و تخصیص یافته برای قنات دنیای قصبه گناباد مبلغ هفت میلیارد ریال است.

مکرمی فر یادآور شد: قنات دنیای قصبه گناباد هر ساله میزبان حدود 70 هزار دنیاگرد داخلی و خارجی است که در حال حاضر به دلیل ویروس کرونا بازدیدکنندگان آن با کاهش روبرو شده است.

این قنات به طول 33 کیلومتر، از سه رشته اصلی به نام های قصبه، دولاب نو و دولاب کهنه تشکیل شده است که مجموعاً 472 میله چاه دارد. حفر کانالی با این عظمت با ژرفنای بیش از 320 و حجم افزون بر 73 میلیون مترمکعب برداشت خاک در عمق 320 متری با کم ترین خطا در راستا یا شیببندی از عصر هخامنشیان، مؤید نبوغ ایرانی و شاهکاری بی نظیر در سراسر دنیا است.

این قنات شگفت انگیز که تاریخچه آن حداقل به 2250 سال پیش باز می شود، قنات قصبه گناباد عمیق ترین و یکی از پر آب ترین قنات های ایران است که با توجه به این ویژگی ها در پرونده قنات های یازدهگانه ایران در تاریخ 25 تیرماه 1395 (15 جولای 2016 میلادی) در چهلمین اجلاس کمیته میراث دنیای در شهر استانبول ترکیه به عنوان بیستمین اثر ایران در فهرست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسید.

گناباد در فاصله 285 کیلومتری جنوب مشهد مرکز استان خراسان رضوی قرار گرفته است.

منبع: میراث آریا

به "قنات جهانی قصبه گناباد سامان دهی و بازپیرایی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قنات جهانی قصبه گناباد سامان دهی و بازپیرایی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید