دلیل استفاده از کات کبود در استخر چیست؟

به گزارش وبلاگ تور کیش، خبرنگاران ؛ کات کبود یا سولفات مس یک ماده کریستالی آبی رنگ جهت کنترل ایجاد جلبک در استخر است که بعد از حل شدن در آب می تواند رسانا گردد. استخرها جزو مکان هایی به شمار می روند که مستعد رشد گیاهان آبزی مانند جلبک هستند و کات کبود در استخر می تواند از رشد آن ها جلوگیری کند. در واقع از این ماده می توان جهت جلوگیری از رشد جلبک و دیگر گیاهان آبی استفاده کرد.

دلیل استفاده از کات کبود در استخر چیست؟

جمع شدن آب در حجم زیاد امکان ایجاد بیماری های عفونی و انگلی را بالا می برد، به همین علت از کات کبود می توان برای کنترل و درمان عفونت های انگلی نیز استفاده کرد. در چنین وضعیتی ماهی ها و دیگر آبزیان از بیماری در امان خواهند بود. در این مقاله با ما همراه باشید تا در خصوص این ماده و نحوۀ کاربرد آن بیشتر شرح دهیم.

روش ساخت و نکات استفاده از کات کبود در استخر

محلول کات کبود در کنار پک تصفیه استخر، می تواند نقش موثری در تمیز کردن آب استخر شما داشته باشد. برای اطلاع از قیمت پک کامل تصفیه استخر می توانید به وبسایت ما مراجعه کنید.

برای به دست آوردن محلول کات کبود، پودر آن را در یک ظرف بریزید و آب را تا حدی اضافه کنید که کریستال های آن کاملا در آب حل شوند. جهت جلوگیری از رشد جلبک در استخر به وسیله کات کبود، چند روز وقت احتیاج است. فقط هنگام استفاده از کات کبود به نکات زیر هم دقت کنید:

برترین زمان برای ریختن کات کبود در آب، هنگام شب است.

مناسب ترین زمان اضافه کردن کات کبود 12 ساعت پس از استفاده از کلر است.

از اضافه کردن کات کبود و زاج به آب به طور همزمان خود داری کنید؛ چون خاصیت خود را از دست خواهند داد.

5 تا 7 ساعت بعد از اضافه کردن کات کبود، به هیچ وجه از آب استفاده نکنید؛ چون باعث ایجاد حساسیت پوستی می گردد.

مقدار و طریقه مصرف کات کبود در آب استخر

نخستین مرحله استفاده از کات کبود این است که باید آب استخر را از لحاظ مقدار قلیایی بودن مقدار گیری کنید. هر کدام از شرکت های فراوری نماینده کات کبود دستورالعمل هایی جهت مقدار گیری دارند؛ پس بسته به اینکه کات کبود را از چه برندی خریداری نموده اید، باید مقدار گیری را به طور دقیق انجام دهید.

نحوه مصرف کات کبود در استخر

برترین روش برای استفاده از کات کبود در استخر، مراحلی است که در ادامه شرح می دهیم:

مناسب ترین مقدار استفاده کات کبود در استخر 5 تا 10 گرم در یک متر مکعب آب است.

ابتدا پودر را در یک ظرف آب بریزید و آن را خوب حل کنید.

بعد از اینکه کریستال های کات کبود به خوبی در آب حل شد، پمپ تصفیه استخر را روشن کنید و علاوه بر بخش های دارای جلبک، در دیگر نقاط نیز این محلول را بپاشید.

هنگام ریختن کات کبود در استخر، از دستکش بهره ببرید.

برای اینکه کات کبود عملکرد خوبی داشته باشد، به مدت 12 الی 24 ساعت از استخر استفاده نکنید.

حتما از فیلتر آب استخر بهره ببرید.

بعد از 24 ساعت کیفیت آب را مورد آنالیز قرار دهید. در این مرحله جلبک هایی که درون استخر هستند به رنگ خاکستری یا سفید در خواهند آمد و از بین می روند.

اکنون جلبک های غوطه ور شده روی آب یا ته نشین شده در کف استخر را جمع آوری کنید.

تمیز کردن دیواره های استخر با استفاده از برس را از قلم نیاندازید. بعلاوه می توانید برای جمع آوری جلبک ها از جاروی استخر هم بهره ببرید.

بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که موقع استفاده از کات کبود باید یک کیت برای مقدار گیری کیفیت آب استخر در اختیار داشته باشید.

حتماً از عینک برای محافظت از چشمان خود بهره ببرید.

معایب استفاده بیش از حد کات کبود در استخر

مقدار مصرف کات کبود در استخر برای برقراری تعادل شیمیایی باید بر واحد ppm و متناسب با مقدار قلیایی بودن آب انجام گردد. اگر مقدار استفاده از این ماده بیش از حدِ معین شده باشد، عوارض آن خود را به صورت لکه هایی در استخر نشان خواهد داد. در این حالت بر دیواره ها و کف استخر لکه های سیاه یا سبزی به وجود می آید که در صورت تمیزنشدن، تا همواره بر روی این سطوح باقی می ماند و باعث آسیب به ظاهر استخر خواهد شد. ضمن اینکه ممکن است به تجهیزاتی مانند گرمکن آب استخر نیز صدمه بزند.

عوارض کات کبود برای انسان

شاید برایتان سوال ایجاد گردد که آیا کات کبود برای بدن ضرر دارد؟ پاسخ مثبت است. کات کبود هم برای انسان و هم برای دیگر جانداران ضرر دارد. استفاده از کات کبود در استخر برای انسان ها می تواند عوارضی از جمله تاری چشم، مسائل تنفسی، سوزش و خارش چشم و حساسیت پوستی به همراه داشته باشد. در موارد حادتر، شاهد آسیب به کلیه و کبد، سردرد و تهوع خواهیم بود.

عوارض کات کبود برای انسان

به همین علت علاوه بر اینکه باید هنگام استفاده از این ماده در استخر از سلامتی خود مراقبت کنید، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که افرادی که از استخر استفاده می نمایند، امکان دارد دچار عارضه های شدیدی شوند. کات کبود در صورتی که به محیط زندگی جانوران وارد گردد، خطرات بسیار زیادی به همراه دارد. مثلا استفاده از این ماده در استخرهای نگهداری آبزیان، باعث مرگ و میر ماهی ها و دیگر موجودات زنده خواهد شد.

خرید پک کامل تصفیه استخر از آریا استخر

با مطالعۀ این مطلب متوجه شدیم که از کات کبود در استخر برای ضد عفونی کردن آب، تغییر رنگ آن و از بین بردن جلبک ها استفاده می گردد. اما در نظر داشته باشید که تاثیر این ماده در درازمدت اتفاق می افتد. ضمن اینکه حتما هنگام استفاده از آن و سایر مواد شیمیایی استخر، از دستکش بهره ببرید و مراقب سلامتی خود باشید. برای خرید کات کبود، مواد شیمیایی و پک کامل تصفیه استخر، می توانید روی تخصصِ شرکت آریا استخر حساب کنید. آریا استخر با بیش از 20 سال تجربه در زمینه فروش تجهیزات و تاسیس استخرهای عمومی و خصوصی، می تواند همراه قابل اطمینانی برای ساخت استخر شما باشد. برای آشنایی بیشتر با خدمات و محصولات ما، به نشانی www.ariapool.com مراجعه کنید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "دلیل استفاده از کات کبود در استخر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل استفاده از کات کبود در استخر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید