انواع صدای لنت ترمز و روش های برطرف آن ها

به گزارش وبلاگ تور کیش، آیا با انواع صدای لنت ترمز آشنایی دارید؟ وظیفه اصلی سیستم ترمز این است که به راننده اجازه دهد در ناحیه چرخ ها فراوری اصطکاک نموده و سرعت ماشین را کم و در نهایت آن را متوقف کند. به این منظور، این سیستم بین لنت ترمز و دیسک چرخ اصطکاک ایجاد نموده و شتاب منفی را شکل می دهد تا سرعت کم شده یا اتومبیل به طور کامل بایستد.

انواع صدای لنت ترمز و روش های برطرف آن ها

سیستم ترمز را مهم ترین آپشن ایمنی خودروها می دانند و به همین علت، سلامت تمامی اجزای آن اهمیتی حیاتی دارند.چرا که نقص در هریک از اجزای سیستم ترمز می تواند منجر به عملکرد ناقص آن و به بار نشستن یک فاجعه گردد. بنابراین توصیه می گردد همواره نسبت به سلامت این سیستم دقیق باشیم و هرگونه علامتی از نقص اجزای آن را به طور جدی پیگیری کنیم.

لنت ترمز یکی از مهم ترین بخش های این سیستم است که مسائل آن معمولاً با صدایی غیر عادی نمایان می گردد. اما هر صدایی از لنت ترمز، می تواند نشانه یک مشکل متفاوت باشد و گاهی نیز ممکن است علامت خطرناکی محسوب نگردد.

بنابراین امروز قصد داریم کمی بیشتر در خصوص انواع صدای لنت ترمز صحبت کنیم تا بدانیم چه موقع باید نگران عملکرد آن ها شویم و چگونه می توانیم مشکل را برطرف کنیم.

لنت ترمز چیست؟

امروزه کارکرد ترمز ها از کاهش سرعت و توقف اتومبیل فراتر رفته و در هندلینگ آن هم نقش مهمی دارد. این ویژگی مخصوصاً در پیچ ها و دورهای خطرناک، به شدت به فریاد اتومبیل رسیده و از لغزش های خطرناک روی جاده یا تغییر جهت آن جلوگیری می نماید. به همین علت، امروزه از سیستم های ترمز پیشرفته تر و متنوع تری در خودروسازی یاری گرفته می گردد.

ترمزهای دیسکی از رایج ترین نوع سیستم ترمز هستند که طی سال های اخیر در اغلب خودروها دیده می شوند. در این سیستم بخشی وجود دارد که لینک نامیده می گردد. لنت ترمز دیسکی در واقع همان کفشک سیستم ترمز کاسه ای است. با این تفاوت که کفشک خمیده است اما لنت، صاف و صیقلی.

ترمزهای دیسکی دارای دو لنت هستند که دو طرف دیسک جا خوش نموده و از پشت به یک سیلندر و پیستون وصل می شوند. در این سیستم وقتی پدال ترمز را فشار می دهید، روغن ترمز به وسیله نیرویی هیدرولیکی از یک کانال فلزی به سیلندر چرخ رسیده و پیستون را به سمت بیرون فشرده می نماید.

در نتیجه، لنت ها به دیسک چسبیده و ترمزگیری صورت می گیرد. لنت ترمز از جنس های مختلف مانند سرامیک، فلز یا لاستیک ساخته می گردد. بیان همین مکانیزم ایجاد بعضی صداها را ممکن است عادی جلوه دهد. اما صدای لنت ترمز همواره هم عادی نیست.

انواع صدای لنت ترمز با توجه به جنس لنت

صدای لنت ترمز انواع مختلفی دارد. این انواع به جنس لنت ترمز، نوع رانندگی و البته شرایط لنت بستگی دارد. به طور کلی صدای لنت را با توجه به شدت و بلندی آن به دو دسته تقسیم می نمایند.

  • ناله (GROAN) : ارتعاش آرام
  • جیغ (SQUEAL) : ارتعاش بلند

این دو نوع صدا نسبت مستقیم با جنس لنت ها دارد. برای مثال لنت های فلزی و نیمه فلزی معمولاً صدایی با ارتعاش بلند ایجاد می نمایند. لنت های پلاستیکی نیز صدای آرامی فراوری می نمایند. بعلاوه شکل لنت ها و تراش آن ها نیز در ارتعاش صدای فراوریی شان موثر است.

انواع صدای لنت ترمز با توجه به نوع صدا

نوع دیگر دسته بندی صدای لنت ترمز باتوجه به فرم صدا صورت می گیرد. به این ترتیب که:

صدای جیغ لنت ترمز

صدای جیغ به خصوص از لنت های فلزی و هنگام سرد بودن خودرو طبیعی است، اما اگر ترمز ها در هر حالتی صدای جیغ فراوری می نمایند، ممکن است علامتی بر فرارسیدن زمان تعویض آن ها باشد.

صدای ناله هنگام متوقف کردن خودرو

این صدا نشانه ای از تمام شدن لنت ها است و البته احتیاج دیسک ها به پرداخت مجدد. این مشکل معمولاً در اثر ترمزگیری های شدید و مداوم ایجاد می گردد.

صدای نویز یا تق تق لنت ترمز

اگر این صدا را از چرخ های جلو شنیدید، احتمالاً باید به محل نصب لنت ها مراجعه نمایید و از اتصال دقیق و بی نقص آن ها در جای خود اطمینان حاصل کنید. البته این صدا ممکن است در اثر فشرده نشده پدال ترمز نیز ایجاد گردد.

صدای نویز یا تق تق چندگانه

اگر خودرو دارای سیستم ترمز ABS است و این صدا فقط یک بار و هنگام روشن کردن خودرو شنیده می گردد، می توان آن را عادی تلقی کرد. اما در صورتی که خودرو ترمز ABS ندارد یا این صدا به دفعات از ترمز ها شنیده می گردد، بهتر است به تعمیرکار مراجعه کنید. ممکن است نقصی در سیستم ترمز ایجاد شده باشد.

صدای سوت یا جیغ ممتد لنت ترمز

اگر هنگام ترمزگیری صدای جیغ ممتد شنیده شد و ترمزها به خوبی عمل نکرد، حتماً احتیاج به تعویض لنت ترمز دارید. این مشکل از داغ شدن بیش از حد لنت و دیسک، ناهموار شدن سطح دیسک، خورده شدن سطح دیسک و لنت، کیفیت پایین لنت ها، شل بودن کلاپر و به وجود آمدن خط در دیسک ها ایجاد گردد.

در هر صورت اگر صدای سوت یا جیغ ممتد از ترمز های خود شنیدید و این اتفاق بارها تکرار شد، به تعمیرکار مراجعه نمایید.

صدای خراشیده شدن آهن

این صدا به علت تمام شدن لنت یا خراشیده شدن دیسک اجیاد می گردد.

صدای خرخر لنت

این صدا معمولاً در اثر خرابی یا شکستگی پلوس، تمام شدن یا بی کیفیت بودن لنت ها یا ایجاد نقصی در دیسک ترمز ایجاد می گردد.

دقت داشته باشد، درصورتی که صداهایی از ترمز خود شنیدی که می تواند علامتی بر تمام شدن لنت ها باشد، سریعا به تعمیرکار مراجعه کنید چرا که بی توجهی به این نکته می تواند منجر به آسیب جدی به دیسک ها گردد.

برای برطرف صدای لنت ترمز چه کار کنیم؟

برای برطرف صداهای ایجاد شده به وسیله لنت ترمز نیز راه کارهایی وجود دارد. البته این راه کارها درمورد صداهایی ذکر می گردد که نشانه تمام شدن لنت یا آسیب به دیسک ها نیستند.

راهکارهای موثر در برطرف صدای لنت ترمز عبارتند از:

  • اگر هر صدای غیرعادی از لنت ترمزهای خود شنیدید، به اندازه به جای مانده و لغزنده نبودن لنت دقت کنید. اگر در این بخش اطمینان حاصل نمودید، چند بار ترمزگیری را با شدت های مختلف تکرار کنید تا نوع صدای شنیده شده را دقیق تشخیص دهید. به این ترتیب می توانید مشکل را بهتر پیدا کنید.
  • در صورتی که لنت ها در جای خود به خوبی محکم شده بودند و رو به اتمام نبودند، باید کیفیت آن ها را آنالیز کنید. در صورتی که کیفیت استانداردی دارند، اما باز هم به شکل مداوم فراوری صدای غیرعادی می نمایند، توصیه می گردد که لنت ها را خارج کنید و به پشت آن ها Shim نصب کنید. این کار از سرو صدایی که بین لنت و کالیپر ایجاد می گردد جلوگیری می نماید.
  • هنگام خرید به کیفیت و استانداردهای لنت خریداری شده دقت کنید و لنت را از برندهای معتبر شناخته شده تهیه نمایید.
  • در سرویس های دوره ای به شرایط لنت ها و دیسک ها نیز توجه داشته باشد.
  • اگر در شرایطی رانندگی می کنید که احتیاج به ترمزگیری مکرر دارید باید بدانید که کلیه اجزای ترمز از قبیل فنرها، پین ها و گیره ها که در اثر فشار و یا دمای بالا و یا کارکرد زیاد کیفیت خود را از دست می دهند. بنابراین در این شرایط نسبت به سلامت دیسک و لنت ها دقیق تر باشید.
  • در سرویس های دوره ای یا بازرسی های شخصی اگر تعیین شد که لنت و دیسک بیش از حد معمول شیاردار شده اند احتیاج به تعویض دارند.
  • در اقدامات اولیه برای برطرف صدای لنت می تواند به یاری یک سمباده سطح لنت را تمیز سپس با بستن مجدد آن صدا را قطع یا کاهش دهید.
  • چنانچه که مدت طولانی اتومبیل خود را حرکت نداده اید بهتر است دیسک خود را از لحاظ کثیف بودن یا زنگ زدگی مورد آنالیز قرار دهید.
  • با هر مرتبه عوض کردن لنت گیره نگهدارنده آن را نیز عوض کنید.

دقت داشته باشد که با رعایت تمامی نکات مطرح شده و داشتن توجه کافی به سلامت لنت ها و دیسک ها، دیگر از صدای اضافی و غیرعادی آن ها رنج نخواهید برد.

در خاتمه امیدواریم که مطالعه این مطلب در شناسایی انواع صدای لنت ترمز و روش های برطرف کردن آن ها موثر بوده باشد. اگر از این مطلب خوشتان آمد، پیشنهاد می کنیم مطلب علت نشت مایعات خودرو و نکات مهم تعویض روغن موتور را هم مطالعه کنید.

خرید و فروش لوازم جانبی و قطعات یدکی خودرو

شما چه تجربه مشابهی در این زمینه دارید؟ نظرات و تجربیات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما و خوانندگان بلاگ وبلاگ تور کیش در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "انواع صدای لنت ترمز و روش های برطرف آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع صدای لنت ترمز و روش های برطرف آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید