شش اثر طبیعی طبس در لیست میراث طبیعی، ملی ثبت شد

به گزارش وبلاگ تور کیش، کارشناس ثبت میراث طبیعی میراث فرهنگی خراسان جنوبی، از ثبت شش اثر طبیعی طبس لیست میراث طبیعی خبرداد.

شش اثر طبیعی طبس در لیست میراث طبیعی، ملی ثبت شد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، هرا رضایی ملکوتی معتقد است که شهرستان طبس در غرب استان خراسان جنوبی و در منطقه ای با آب و هوای بیابانی واقع شده است. در شرق شهر طبس رشته کوه بلندی به نام رشته کوه شتری قرار گرفته که ضلع شرقی چاله بزرگ طبس را تشکیل می دهد وتاکنون شش اثر طبیعی از این شهرستان در لیست میراث طبیعی ـ ملی ثبت شده است. این آثار شامل درختان کهنسال، چشمه های آبگرم، دره و رودخانه (کال) است.

او اضافه کرد : کال جنی که یکی ازآ ثارطبیعی طبس است در فاصله حدود 27 کیلومتری شمال غربی شهر طبس در دامنه غربی رشته کوه شتری و در پایین دست رودخانه دائمی ازمیغان قرار گرفته که نواحی شمالی آنرا زهکشی کرده و آب مورد احتیاج تعدادی از روستاهای این بخش را تأمین می نماید. این ناحیه از نظر شرایط زمین شناسی و تنوع پدیده های فرسایشی بسیار جالب توجه و بکر است.

شهرستان طبس قدمتی سه هزار ساله در تاریخ خراسان دارد و از لحاظ فرهنگی و گویشی شباهت های فراوانی با مردم استان خراسان رضوی دارا است که در سال 1391 در جریان تقسیمات خراسان از این استان جدا شد و به استان یزد ملحق شد.

حفاظت و نگهداری از این اثار طبیعی ارزشمند و منحصر به فرد پس از ثبت آنان، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و همکاری همه جانبه دستگاه های ذیربط و گردشگران را می طلبد.

منبع: فوت و فن

به "شش اثر طبیعی طبس در لیست میراث طبیعی، ملی ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شش اثر طبیعی طبس در لیست میراث طبیعی، ملی ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید