ساخت آپتا حسگر های مبتنی بر نانو ساختار طلا در دانشگاه مازندران

به گزارش وبلاگ تور کیش، فارغ التحصیل مقطع دکتری دانشگاه مازندران توانست با طراحی و ساخت آپتا حسگر های مبتنی بر نانو ساختار طلا رتبه سوم نوآوری در گروه تخصصی زیست فناوری و علوم پایه پزشکی را به خود اختصاص دهد.

ساخت آپتا حسگر های مبتنی بر نانو ساختار طلا در دانشگاه مازندران

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ تور کیش، ائمه باقری حشکوایی، پژوهشگر و فارغ التحصیل مقطع دکتری از دانشگاه مازندران توانست با طراحی و ساخت آپتا حسگر های مبتنی بر نانو ساختار طلا برای اندازه گیری و گزینش بعضی ترکیبات زیستی و دارویی، رتبه سوم نوآوری در گروه تخصصی زیست فناوری و علوم پایه پزشکی را به خود اختصاص دهد.

در این طرح با استفاده از آپتامر های اختصاصی، نانو ذرات و نانو ساختارها، آپتا حسگر های الکتروشیمیایی برای بعضی از ترکیبات دارویی مانند کلرامفنیکل، اپیروبیسن و ترکیبات مهم بیولوژیکی مانند ترپیتوفان (نمونه هایی از مولکول کوچک) و سلول سرطانی روده عظیم 26-ct (نمونه ای از سلول های کامل)، به عنوان آنالیت های هدف طراحی گردد.

آپتامرها، نوکلئیک اسید های تک رشته ای هستند که با تمایل و برگزیدگی بالا به گستره وسیعی از مولکول های هدف متصل می شوند. از این رو، آپتامر ها به عنوان یک نوع جدید از لایه های تشخیص زیستی در زیست حسگر ها برای تشخیص مولکول های کوچک و سلول کامل به کار گرفته شده اند. به این منظور، با تثبیت آپتامر های شناخته شده برای ترکیبات ذکر شده بر روی سطح الکترود، آپتا حسگر های الکتروشیمیایی برای این گونه های آزمایشی طراحی شد.

نوع بستر الکترودی بر مبنای نانوساختارها، چگونگی تثبیت آپتامر و هم چنین شیوه ایجاد علامت تجزیه ای و تشخیص، از جمله مواردی است که در این پروژه مورد برسی و توسعه نهاده شده است. از طرفی با توجه به افق های جدید در زمینه به کارگیری نانو مواد در افزایش کارایی زیست حسگرها، امکان استفاده از آن ها هم در مرحله تشخیص الکتروشیمیایی و هم برای تقویت موثر علامت تجزیه ای مورد مطالعه نهاده شد. از روش های مختلف تصویربرداری و طیف بینی برای مطالعه آپتاحسگر تهیه شده و از فنون های مختلف الکتروشیمی تجزیه ای نظیر روش های متفاوت ولتامتری و طیف بینی امپدانس الکتروشیمیایی برای تشخیص و اندازه گیری گونه های آزمایشی استفاده شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ساخت آپتا حسگر های مبتنی بر نانو ساختار طلا در دانشگاه مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت آپتا حسگر های مبتنی بر نانو ساختار طلا در دانشگاه مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید