راه اندازی اولین پارک آسمان تاریک خاورمیانه

به گزارش وبلاگ تور کیش، سازمان فضایی کشور طرح اولین پارک آسمان تاریک خاورمیانه را پذیرفته و این پروژه در قزوین راه اندازی خواهد شد.

راه اندازی اولین پارک آسمان تاریک خاورمیانه

به گزارش وبلاگ تور کیش به نقل از ایسنا، یک دانش آموخته اختر فیزیک در حاشیه افتتاح مرکز تحقیقات علوم ستاره شناسی و فضایی شهید لشگری گفت:چون در قزوین مرکز علوم ستاره شناسی نداشتیم و علاقه مندان این رشته مکانی برای آموزش و کارهای تحقیقاتی نداشتند چند سالی پیگیر راه اندازی مرکز تحقیقاتی در قزوین شدیم.

معصومه خانی اظهار کرد: با همکاری دانشگاه پیغام نور توانستیم مرکزی را برای تحقیقات علوم ستاره شناسی راه اندازی کنیم و کوشش داریم در آینده نزدیک با سازمان فضایی نیز همکاری داشته باشیم. اگر سازمان فضایی کشور بخواهد با ما همکاری کند در گام نخست باید نیازسنجی کنیم و ببینیم در چه حوزه هایی می توانیم همکاری داشته باشیم.

این دانش آموخته اختر فیزیک اعلام کرد: ستاره شناسی علومی همچون فیزیک، علوم پایه، شیمی و حتی کامپیوتر را در برمی گیرد. دانشجویان فیزیک، اخترشناسی، کیهان شناسی، شیمی و کامپیوتر به صورت مستقیم می توانند از این مرکز استفاده نمایند.

وی اعلام کرد: با راه اندازی این مرکز کلاس هایی را برای عموم خواهیم داشت و دوره هایی را برای بچه ها، دانش آموزان و دانشجویان در رده های مبتدی و پیشرفته برگزار خواهیم کرد.

خانی توضیح داد: بیشتر استان ها چنین مرکزی را داشتند ولی در قزوین به دلیل نبود چنین مرکزی اغلب محققان و پژوهشگران با تلسکوپ خودشان طرح و برنامه مطالعاتی انجام می دادند؛ اگر پژوهش ها تجمیع گردد قطعاً برای شهر و کشورمان مطلوب خواهد بود.

وی اشاره نمود: تلسکوپ موجود در این مرکز هوشمند است و طول و عرض جغرافیایی دارد به همین دلیل با واردکردن شماره ستاره به تلسکوپ، دستگاه ستاره را نشان خواهد داد. بزرگنمایی این تلسکوپ به حدی است که ستاره های در اعماق بیشتر و خارج از منظومه شمسی را نمایش می دهد.

این دانش آموخته اختر فیزیک یادآور شد: سازمان فضایی طرح اولین پارک آسمان تاریک خاورمیانه را تأیید نموده و قرار است اجرایی گردد. سال گذشته بسیاری از کارهای زیربنایی این پروژه اجرا شده و اکنون منتظر سرمایه گذار هستیم چون تا 2 سال پیش حدود سه میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش بینی شده بود که با بالارفتن قیمت این رقم نیز افزایش پیدا خواهد نمود.

منبع: همشهری آنلاین

به "راه اندازی اولین پارک آسمان تاریک خاورمیانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی اولین پارک آسمان تاریک خاورمیانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید