تاثیرات جدی مکمل های بدنسازی بر باروری

به گزارش وبلاگ تور کیش، یک فوق تخصص بیماری های غدد گفت: بعضی از ترکیبات موجود در مکمل های بدنسازی در طولانی مدت تاثیرات جبران ناپذیری بر ناباروری آقایان می گذارد.

تاثیرات جدی مکمل های بدنسازی بر باروری

پوپک اسدی پوپک اسدی فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی وبلاگ تور کیش، در خصوص عوارض مکمل های بدنسازی بیان نمود: میزان مصرف ترکیباتی که تحت عنوان مکمل های بدنسازی، با هدف افزایش قدرت و کارایی ورزشکاران طراحی شده اند، در سال های اخیر روبه افزایش بوده است. جدا از اینکه بسیاری از این مکمل هایی که در بازار موجودند، تقلبی هستند، عوارض کلی این ترکیبات، متعدد است.

اسدی ادامه داد: مصرف این مکمل های بدنسازی باعث ایجاد عوارض متعددی در ارگان های مختلف بدن می گردد؛ عوارضی مانند سردرد و سرگیجه و گا ها حتی تشنج، عوارض گوارشی و کبدی، عوارض عضلانی و آسیب تاندونی، عوارض کلیوی و اختلالات غدد جنسی همچنین سایر عوارض نامطلوب شامل آلرژی، مسائل تنفسی، طپش قلب، افزایش وزن، افزایش یا کاهش قند خون و افزایش چربی خون، اختلالات الکترولیتی (به صورت بروز علائمی چون خشکی دهان، تشنگی و یا حتی تشنج) از اصلی ترین و خطرناک ترین عوارض مصرف این مکمل هاست.

او اضافه نمود: به عنوان مثال عوارض دارویی کراتین که یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده این مکمل هاست؛ عوارض گوارشی و قلبی است که به صورت طپش قلب، تهوع، اسهال و استفراغ مشاهده می گردد. خصوصا اگر مصرف این مکمل ها همراه با سایر دارو ها مثل دارو های ضدویروسی و آنتی بیوتیک های تزریقی، دارو های شیمی درمانی، دارو های پوکی استخوان تزریقی، آسپرین و ادویل و ... باشد، عوارض شدیدتری به همراه خواهد داشت.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم بیان نمود: کراتین و پروتئین در گوشت و ماهی موجود است و هیچ کدام از انواع دارو های کراتین، مجوز جهانی غذا و دارو ندارد.

او با اشاره به اینکه هورمون های استروئیدی از دیگر ترکیبات مکمل های بدنسازی است؛ اضافه نمود: این هورمون ها، ماهیت تستسترون دارند که هورمون های جنسی مردانه است و باعث اختلال در ترشح طبیعی این هورمون ها در بدن می گردد و شناسایی آن در خون و ادرار این ورزشکاران تحت عنوان دوپینگ معرفی می گردد.

اسدی ادامه داد: از جمله خطرناک ترین عوارض مصرف هورمون های استروئیدی، عوارض پرمویی در مردان، بم شدن صدا، تشدید ریزش مو و اختلالات سیستم باروری به صورت ناباروری و اختلال در اسپرم سازی است که گا ها این عوارض برگشت ناپذیر هستند و می تواند باعث آتروفی دائمی گردد.

او بیان نمود: مصرف این مکمل ها همچنین می تواند به غده پروستات آسیب بزنند، اثرات منفی بر کبد بگذارد و عوارض روانی هم ایجاد کند و می تواند مدت ها بعد از قطع مصرف نیز پابرجا بماند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم در خاتمه توصیه کرد: به هیچ عنوان این دارو ها سر خود و بدون نظر متخصص غدد انجام نگردد و در صورت مصرف مناسب، به طور دوره ای معاینات بالینی، تست های آزمایشگاهی و آنالیز عملکرد سیستم تناسلی و پروستات و کبدی انجام گردد.

منبع: همگردی

به "تاثیرات جدی مکمل های بدنسازی بر باروری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیرات جدی مکمل های بدنسازی بر باروری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید