بفرمائید نوشابه تگری

به گزارش وبلاگ تور کیش، بعد از خوردن نوشابه به مقدار 10 قاشق چایخوری شکر وارد بدن تان می گردد. می دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار تهوع نمی شوید؟ چون اسید فسفریک، کمی طعم شیرین آن را می گیرد و شیرینی اش را خنثی می نماید.

بفرمائید نوشابه تگری

بفرمائید نوشابه تگری

وقتی نوشابه می خورید چه اتفاقی در بدن تان می افتد؟

خوردن نوشابه باعث بالا رفتن فشار و قند خون. ابتلاء به چاقی، از بین رفتن کلسیم، تحریک مغز، و افزایش متابولیسم (سوخت وساز بدن) می گردد.

10 دقیقه

بعد از خوردن نوشابه به مقدار 10 قاشق چایخوری شکر وارد بدن تان می گردد. می دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار تهوع نمی شوید؟ چون اسید فسفریک، کمی طعم شیرین آن را می گیرد و شیرینی اش را خنثی می نماید.

20 دقیقه بعد

قند خون تان بالا می رود و به ترشح ناگهانی و یک جای انسولین منجر می گردد. کبدتان آغاز می نماید به تبدیل قند به چربی تا قند خون، بیش از این بالا نرود.

40 دقیقه بعد

حالا دیگر جذب کافئین کامل شده، مردمک های چشم تان گشاد می گردد، فشارخون تان بالا می رود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می نماید. گیرنده های آدنوزین مغز، حالا بلوکه می شوند تا از احساس خواب آلودگی جلوگیری نمایند.

45 دقیقه بعد

ترشح دوپامین افزایش می یابد و مراکز خاصی در مغز که حالت سرخوشی ایجاد می نمایند، تحریک می شوند. این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئین به ایجاد سرخوشی منجر می گردد.

60 دقیقه بعد

اسید فسفریک موجود در نوشابه داخل روده کوچک، به کلسیم، مهمیم و روی می چسبد و متابولیسم بدن افزایش می یابد و اندازه بالایی قند خون و شیرین نماینده های مصنوعی، موجب دفع هر چه بیش تر کلسیم به وسیله ادرار می شوند.

مدتی بعدتر

کافئین در نقش یک داروی مُدِر (ادرار آور) وارد عمل می گردد. حالا دیگر کلسیم و مهمیم و روی که قرار بود جذب بدن شوند، بیش از پیش به وسیله ادرار دفع می گردد و همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیت ها هم از دست می رود.

-... و بالاخره

کم کم آن غوغایی که در بدن تان ایجاد شده بود، فروکش می نماید و نوبت به افت قند می رسد. در این مرحله یا خیلی حساس و تحریک پذیر می شوید یا خیلی کرخت و بی حال. حالا دیگر تمام آن آبی را که به وسیله طریق نوشابه وارد بدن خود نموده بودید، دفع شده است. آبی که می شد به جای اسید و کافئین و شکر، حاوی مواد مفیدی برای بدن تان باشد. به طوری که چند ساعت بعد، اثر کافئین هم از بین می رود و شما هوس یک نوشابه دیگر می کنید!

منبع:نشریه ملاقات آشنا، شماره 129

منبع: راسخون

به "بفرمائید نوشابه تگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بفرمائید نوشابه تگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید