این کُره ها در کنار ساحل چه می کنند؟!

به گزارش وبلاگ تور کیش، تخته سنگ های عجیب موراکی بولدرز، نیوزیلند

موراکی بلدرز تخته سنگ های عجیب و عظیمی هستند که شکلی کروی دارند و در ساحلی در اتاگو، جزیره جنوبی نیوزیلند واقع هستند. این تخته سنگ ها که شبیه به سیاره های مرموز هستند با سایز بزرگشان به فضا حس بسیار عجیبی داده اند. برخی از تخته سنگ های عجیب موراکی بولدرز عموما از طریق صخره های اطراف نصفه دیده می شوند، در حالی که بقیه آن ها زیبایی خود را با طرح های خطی روی خود (شبیه به تَرک) و حفره های بزرگ رنگی نشان می دهند. افسانه های مائوری یک توضیح از ایجاد تخته سنگ ارائه می دهند، در حالی که علم دلیل دیگری برای شکل گیری این سنگ های عجیب دارد. با این حال، شکوه این سنگ های غول پیکر باقی می ماند و این رمز و راز های خلقت بسیاری از مردم را به تعجب وا می دارد. با خبرنگاران باشید تا در مورد سنگ های موراکی بولدرز اطلاعات بیشتری کسب کنید.

این کُره ها در کنار ساحل چه می کنند؟!

بعضی از مردم موراکی بولدرز را با تخم های دایناسور، بقایای آدم فضایی ها و یا شواهدی مبنی بر وجود غول ها می دانند. البته می توان گفت که بر خلاف این دلیل که سایز آن ها بزرگ است و طرح و نقش های عجیبی روی آن هاست اما به وجود آمدنشان تنها از طریق پدیده های طبیعی رخ داده که حتی در دیگر نقاط جهان نیز یافت می شوند. اینها به عنوان سنگ های (concretions) خاصی شناخته می شوند که از طریق توده های معدنی که اغلب در لایه های رسوب می کنند، تشکیل می شوند. واژه concretions از دو واژه لاتین می آید. Crescere، یعنی رشد و con، به معنی با هم است. از این رو، این سنگ های عجیب، توپ های غول آسای رسوبی هستند که در طول زمان در فرایند سیمان شدگی رشد کرده اند. اکثریت تخته سنگ های اوتاگو مدور هستند - بعضی از آنها تقریبا کاملا - در حالی که دیگران بیشتر شکل تخم مرغی و یا کمی نامنظم به خود گرفته اند. محدوده آنها از اندازه ای حدود 1.5 متر تا کمی بیش از 2 متر می رسد. آن ها را می توان به شکل یک تجمع در ساحل دید و البته بعضی از این سنگ های عجیب به صورت تکی پراکنده شده اند.

افسانه مائوری

قبل از اینکه علم به جهانی ما بیاید، انسان ها طبیعت و جهان را به دید یک جادو می دیدند. سوال های بشر در مورد چگونگی به وجود آمدن بعضی از پدیده های عمدتا غیر معمول به صورت افسانه ای پاسخ داده شده است و افسانه های موراکی بولدرز نیز از این قائده مستثنی نیستند. در یکی از داستان ها که متعلق به افسانه های نیوزیلند است گفته شده که مردم کاهوی تیپوآ (مردمی افسانه ای) برای کشفیات خود در ساحل می آمدند.

هدف آن ها از این مسافرت این بود که گیاه سیب زمینی شیرین زمین را به سرزمین خودشان برگردانند. در طول بازگشتشان طوفانی رخ داد و آن ها در مکانی به نام شاگ پوینت متوقف شدند. بدنه قایق جادویی آن ها درهم شکسته شد و به طرز جادویی به سنگ تبدیل شد. سبد و کدوهایی که مارماهی و آب حمل می کردند نیز در ساحل ریختند و باعث شدند که قایق های کره مانند برای همیشه در ساحل بمانند.

این سنگ های عجیب چگونه شکل گرفتند؟

طبق گفته دانشمندان، شکل گرفتن این تخته سنگ ها تقریبا 60 میلیون سال پیش بود. هر سنگ با یک هسته آلی مانند برگ، میوه کاج، پوسته، ماهی استخوان یا سایر اقلام گیاهی یا حیوانی شروع شد. ذرات و مواد معدنی، مانند کلسیت، در اطراف مواد آلی در لایه های متمرکز به صورت لایه لایه جمع می شوند. این فرایند شبیه روشی طبیعی است که مروارید درون یک صدف شکل می گیرد. در یک فرایند شیمیایی پیچیده، مواد معدنی، ذرات را به هم متصل می کند. این فرایند ادامه یافت و بتدریج به بیش از میلیون ها سال افزایش یافت.

موراکی بولدرز چطور کروی شکل شد؟

همه این سنگ های عجیب به صورت کره نیستند و بعضی از آن ها شبیه به استوانه و یا تخم مرغ هستند. با این حال دانشمندان هنوز هم در مورد فرآیندی قطعی که باعث دایره شدن این سنگ ها گشته در حال مطالعه هستند. پیشنهادها عبارتند از: تاثیرات جزر و مد، گرانش یا عوامل فشار رسوبی. پذیرفته شده ترین تئوری پیشنهاد می دهد که دسترسی مساوی از مواد معدنی در یک محلول مایع از تمام جهات اجازه می دهد تا یک تشکل یکسان به وجود بیاید.

ممکن است موراکی بولدررز درون رسوبی تشکیل شده باشد که به اندازه کافی نرم است تا آب غنی از مواد معدنی از طریق ذرات گل آلود در آن عبور کند. مواد معدنی شروع به رسیدن به هسته کرده اند. سپس بدون مقاومت و یا کمبود مواد در هر جهت، بتن ها قادر به تشکیل یکسان، کاملا از جهت شده اند.

چه چیزی ترک ها (طرح های روی سنگ ها) را باعث شده است؟

گاهی بعد این که سنگ های دایره ای شکل می گیرند، ترک هایی که به آن septaria می گویند رخ می دهد. این شکستگی ها در لایه های بیرونی پس از آن با رسوبات کلسیت زرد و قهوه ای، کوارتز و دولومیت پر می شوند. وقوع سپتریا (septaria) یک فرایند نسبتا مرموز است و دانشمندان دقیقا مطمئن نیستند چه چیزی باعث آنها می شود. جالب توجه است که سنگ های بزرگ در لایه های بیرونی خود که از حدود 20 درصد کلسیت تشکیل شده اند، سخت ترند. داخل بعضی از این سنگ های عجیب توخالی هستند.

سنگ ها چگونه به ساحل راه پیدا کرده اند؟

شکل گیری بزرگ ترین کره ها 5 میلیون سال پیش شروع شده تا به این حالت در بیایند. این تشکل ها، به خاطر مواد معدنی داخلشان از لایه های رسوبی دیگر سخت تر هستند. به همین ترتیب فعالیت های زمین شناسی باعث شده سنگ ها از دریا بیرون زده و در ساحل به این صورت شکل بگیرند. امروزه این سنگ های عجیب به شکلی هنری در ساحل اتاگو دیده می شوند که البته همین زیبایی نیز باعث جذب گردشگران شده است.

منبع: historicmysteries.com

منبع: الی گشت

به "این کُره ها در کنار ساحل چه می کنند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این کُره ها در کنار ساحل چه می کنند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید