آشفته بازار در محمدشهر

به گزارش وبلاگ تور کیش، فتانه احدی- البرز- خبرنگار:میدان میوه و تره بار محمدشهر یکی از میادین کرج است که از بدو تاسیس مسائل زیادی داشته ولی دربیش از 2 دهه گذشته فکری برای حل مسائل آن نشده است. این میدان امکاناتی را که باید این گونه مراکز داشته باشند، ندارد و این موضوع زمینه نارضایتی غرفه داران وشهروندانی را کهبا قصد خریدوارد محوطه این میدان می شوند فراهم نموده است.

آشفته بازار در محمدشهر

نبود مدیریت پسماند، نبود ساماندهی آب های سطحی و روان و بی توجهی نسبت به ایجاد فضای سبز در اطراف این میدان تنها بخشی از مسائل این مرکز است. مسائلی که سال هاست بر دوش این میدان سنگینی می نماید و تاکنون اقدامی برای حل آنها ازسوی مسئولان صورت نگرفته است. بارها مسائل این میدان را مورد تحلیل و آنالیز قرار دادیم اما همچنان اهالی این بازار، غرفه داران و رانندگان از وضعیت نابسامان این بازار گلایه دارند. مسئولان می شنوند اما هنوز هیچ اقدام اجرایی در این بازار صورت نگرفته است.

  • برای تردد خودروها جا کم است

یک راننده نیسان که بیش از 10 سال است به این بازار بار می آورد می گوید: هر روز بار صیفی به این بازار آورم. کامران جعفرزاده می افزاید: در گذشته در این بازار برای تردد خودروها قانونی وجود نداشت، اما حدود 6 ماه است این مشکل را حل نموده اند و بعضی از معابر یک طرفه شده است. وی می گوید: داخل هر حجره به اندازه ای جا هست که می توان خودروهای باری را داخل آن جای داد و نگهداری کرد، اما چون تعداد خودروهایی که بار دارند برای یک حجره زیاد است، بعضی از خودروها را مجبورند در بیرون از حجره نگه دارند.

وی ادامه می دهد: مقابل هر حجره حدود 10 متر فضای خالی وجود دارد که می توان بار خالی کرد، اما حجره داران جدای از این فضا، حاشیه بلوار روبه روی حجره خود را نیز اشغال می نمایند و این حجم از وانت و نیسان بار و حتی کامیون باعث هرج و مرج در این بازار می گردد. این راننده البرزی با اشاره به این که گاهی به قدری در این بازار هرج و مرج وجود دارد که تردد امکان ندارد می افزاید: مشکل و معضل دیگر شیرابه و زباله است که به شدت مشکل ساز شده است و بوی بد ناشی از زباله در بازار بیداد می نماید.

  • معضلی به نام زباله

وجود زباله از مهم ترین مسائل و دردسرهای میادین میوه و تره بار است. با توجه به تنوع محصولات غرفه های فروش در این میادین، ضایعات ناشی از جابه جایی میوه ها و سبزی ها، بسیار متنوع و متفاوت است که اگر به درستی جمع آوری نگردد مسائل بسیاری را به دنبال خواهد داشت. یکی از حجره داران با بیان این که جمع آوری زباله در میدان به خوبی انجام نمی گردد، می گوید: با توجه به این که آسفالت اینجا هم مناسب نیست، با بارش برف و باران، گل و لای و زباله وضعیت را بسیار بد می نماید و تابستان ها نیز از بوی تعفن زباله نمی توان نفس کشید.

عباس محمدی ادامه می دهد: البته اینگونه نیست که اصلا زباله ها جمع نمی گردد، اما با توجه به حجم زباله 2 نیروی خدماتی پاسخگو نیست و با توجه به اجاره و مالیاتی که می دهیم توقع داریم امکانات رفاهی و خدماتی در حد قابل قبولی باشد. وی مشکل آب را یکی دیگر از معضلات میدان می داند و اضافه می نماید: لوله کشی آب برای سال های قبل است و از آب چاه استفاده شده و قابل شرب نیست.

  • نبود فضای سبز

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز نیز می گوید: میدان میوه و تره بار محمدشهر در محوطه ای ساخته شده است که فضای سبز کافی ندارد و این مساله باعث شده این مرکز از داشتن زیبایی های بصری محروم باشد. فردین حکیمی می افزاید: نداشتن فضای سبز باعث شده انباشت زباله و ضایعات میوه و سبزی در گوشه و کنار این میدان، بیشتر مورد توجه شهروندان قرار بگیرد.

وی ادامه می دهد: هرچند این مرکز زمینه اشتغال حدود هزار نفر را فراهم نموده است، ولی امکانات نامناسب آن باعث شده غرفه داران نیز لب به اعتراض گگردده و از شرایط موجود گلایه نمایند. وی با بیان این که بنا بود در قالب برنامه ای بلندمدت و با همکاری شهرداری تصفیه خانه فاضلاب برای این مرکز ایجاد گردد، ولی به علت بعضی مسائل این موضوع هنوز محقق نشده است، می گوید: انباشت ضایعات میوه و سبزی که گاه تا 10روز از گوشه و کنار این میدان جمع آوری نمی گردد، باعث روان شدن شیرابه و انتشار بوی بسیار نامطبوع در محوطه این میدان می گردد که این موضوع بسیاری از غرفه داران و مشتریان را به ستوه آورده است.

حکیمی با اشاره به این که تاکنون جلسات مختلفی با هیات امنای این میدان و مسئولان سازمان میادین میوه و تره بار کرج برگزار شده، ولی این جلسات جز بعضی تغییرات جزئی نتیجه ای در پی نداشته است، بیان می نماید: مدتی پیش اداره حفاظت محیط زیست کرج مهلت 10روزه ای برای ساماندهی مسائل این میدان معین نموده بود که توجه چندانی به این اخطار صورت نگرفت.

  • بی توجهی به اخطارها

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان می گوید: در نهایت بی توجهی به اخطارهای محیط زیستی از سوی مسئولان باعث شد محیط زیست به وسیله مراجع قضایی برای حل مسائل این میدان اقدام کند که این پیگیری ها باعث پلمب چند دکه و دریافت عوارض این مرکز شد. حکیمی با اشاره به بعضی کوشش های انجام شده از سوی مسئولان سازمان میادین میوه و تره بار کرج، می افزاید: هرچند این مسئولان به صورت مرحله ای و گام به گام برای برطرف بعضی از مسائل این مرکز اقدام نموده اند، ولی این اقدامات آن طور که باید و شاید خروجی مطلوبی نداشته است. وی با اشاره به بعضی اختلافات سازمان میادین میوه و تره بار کرج و هیات امنای این میدان می گوید: تا زمانی که سازمان میادین میوه و تره بار و هیات امنای این میدان به نقطه نظر مشترکی نرسند و برای حل مسائل با یکدیگر توافق ننمایند، مسائل این میدان حل نخواهد شد.

  • بازار بدون متولی

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار کرج می گوید: متولی اصلی میدان تره بار محمدشهر معین نیست. بهروز ورمهمدی می افزاید: بیش از 2 دهه است که بخش عمده درآمدهای حاصل از این میدان دراختیار هیات امنای آن قرار می گیرد، ولی زمانی که بحث ساماندهی و جمع آوری زباله این مرکز می گردد انگشت اشاره همه به سوی سازمان میادین میوه و تره بار کرج نشانه می رود.

وی ادامه می دهد: قانون تنها اتحادیه بارفروشان را به رسمیت می شناسد و در مفاد آن جایگاهی برای هیات امنای یک میدان درنظر گرفته نشده است. ورمهمدی می گوید: هیات امنای این میدان بیش از 2 دهه است که تمامی درآمدهای این مرکز به جز مبالغ گیت ورودی را دریافت می نمایند، ولی تاکنون هیچ اقدامی برای ساماندهی وضعیت این مرکز انجام نداده اند و بحث هزینه کرد که می گردد سازمان میادین را مسئول رسیدگی به نابسامانی های موجود می دانند.

این مسئول می گوید: بدیهی است ساماندهی مناسب این میدان احتیاج به معین متولی معین دارد و دود اختلافات موجود تنها به چشم غرفه داران و مردم می رود. سازمان میادین برنامه مدونی برای ایجاد فضای سبز در محوطه این میدان و همچنین ساخت سیستم تصفیه فاضلاب دارد که با معین تکلیف وضعیت متولی اصلی این مرکز به مرور زمان اجرایی می نماید.

منبع: همشهری آنلاین

به "آشفته بازار در محمدشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشفته بازار در محمدشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید