علائم گرمازدگی بزرگسالان و بچه ها؛ 5 راه حل برای پیشگیری،درمان و برطرف گرمازدگی

به گزارش وبلاگ تور کیش، علائم گرمازدگی بزرگسالان و بچه ها و نیز راهکارهای برطرف و درمان گرمازدگی را می دانید؟ گرمازدگی از جمله پیشامدهای غیر قابل اجتناب در روزهای گرم تابستان است. اما با بعضی راهکارها می توان با گرمازدگی مقابله کرد. در این نوشتار به شما می گوییم علائم گرمازدگی و راهکارهای برطرف گرمازدگی بچه ها و بزرگسالان چه چیزهایی هستند، قدیمی ها برای مقابله با گرمازدگی چه می کردند، در مواقع سفر و غیر سفر چه بخورید، چه بنوشید، چه بپوشید، چه ساعتی از منزل بیرون بروید و چگونه از خودتان در برابر اشعه های مضر خورشید مراقبت کنید تا گرمازده نشوید. همه این ها را در مجله خبرنگاران بخوانید

علائم گرمازدگی بزرگسالان و بچه ها؛ 5 راه حل برای پیشگیری،درمان و برطرف گرمازدگی

علائم گرمازدگی در بچه ها و بزرگسالان و راه حلهای برطرف گرمازدگی

زمانی که در هوای گرم بیش از حد در معرض گرما قرار می گیرید سیستم تنظیم نماینده دمای بدن مختل می گردد و در این حالت بدن نمی تواند گرمای اضافی را دفع کند، در نتیجه بدن بیش از حد گرم می گردد و اندام های مختلف بدن آسیب می بینند. از جمله علائم گرمازدگی در کودک و بزرگسال در فصل تابستان عبارتند از: پوست خشک و داغ، عرق نکردن، قرمز شدن پوست و و سپس رنگ پریده یا کبود شدن تدریجی آن، تنفس کوتاه و سریع، نبض سریع و ضعیف، افزایش دمای بدن به بیش از 40 درجه، سردرد، گرفتگی عضلات (این نوع گرفتگی با ماساژ برطرف نمی گردد و به فرد گرمازده باید مقداری آب و نمک بخورانید)، گشادی مردمک چشم، گیجی، پرخاشگری، توهم، سستی و بی حالی و تشنج.

درمان گرمازدگی در طب سنتی

پدربزرگ ها و مادربزرگ ها برای مقابله با علائم گرمازدگی بزرگسالان و بچه ها و برطرف گرمازدگی راه حلهای جالبی داشتند. درمان گرمازدگی در طب سنتی عموما با خوراکی هایی که طبع خنک دارند انجام می گردد. قدیمی ها برای درمان گرمازدگی شربت های خنک طبیعی میل می کردند. شربت گلاب، لیموترش و نبات، شربت خاکشیر به همراه لیموترش و نعنا یا گلاب، شربت تخم شربتی و گلاب یا شربت تخم شربتی و عرق نعنا از جمله نوشیدنی های سنتی برای مقابله با گرمازدگی در فصل تابستان هستند.از جمله مواد غذایی که اجداد ما برای پیشگیری از گرمازدگی در فصل تابستان بیشتر مصرف می کردند می توان به آبدوغ خیار، دوغ تازه بدون گاز، ماست و نعناع یا ماست و پونه، عدسی، عدس پلو، عناب، سماق و غذاهای برنجی سبک مثل آلبالو پلو اشاره نمود.

اگر فردی گرمایی مزاج و البته صفراوی مزاج هستید بهتر است برای درمان گرمازدگی در فصل تابستان هندوانه، شربت سکنجبین و خیار، سکنجبین و کاهو، آب انار تازه، آب آلبالو، آب آلو، شربت تمرهندی که ترکیب آب و تمرهندی است و میوه های ترش مزه مثل آلبالو میل کنید. چای زیاد ننوشید. چای آب بدن را دفع می نماید و بدن را دچار کم آبی می نماید. اگر اهل خوردن چای هستید به ازای هر یک لیوان چای، دو لیوان آب بنوشید.

5 راه حل مفید برای پیشگیری و درمان گرمازدگی در فصل تابستان

1- چه بپوشیم

برای این که در فصل تابستان گرمازده نشوید لباس های نخی و سبک بپوشید، به خصوص زمانی که قرار است ساعات طولانی بیرون از خانه و در زیر آفتاب گرم تابستان قرار بگیرید. لباس های تنگ و پلاستیک بدترین نوع لباس برای فصل تابستان هستند. لباس های روشن بپوشید، لباس های تیره گرما را بیشتر به خود جذب و سیستم خنک نمایند بدن را مختل می نمایند.

حتما از عینک آفتابی بهره ببرید. شاید استفاده از عینک آفتابی راه حلی شیک و غیرضروری به نظر برسد اما عینک آفتابی استاندارد 90 تا صد درصد از آسیب چشم ها و پوست نازک اطراف چشم در برابر اشعه مضر آفتاب جلوگیری می نماید.

برای پیشگیری از گرمازدگی در کودک و بزرگسال از کلاه بهره ببرید. کلاه تا حد زیادی از پوست صورت شما در برابر آفتاب محافظت می نماید. علاوه بر این کلاه از تابش مستقیم آفتاب به سرتان جلوگیری می نماید و مانع سردرد و سرگیجه در اثر تابش مستقیم نور خورشید می گردد.

حتما از کرم ضدآفتاب بهره ببرید. اشعه خورشید پوست در معرض آفتاب را دچار لک و چروک و پیر می نماید. 20 دقیقه قبل از خروج از خانه از یک ضد آفتاب استاندارد با SPF حداقل 15 بهره ببرید. برای تمام قسمت های بدن که در معرض آفتاب هستند مثل دست ها، صورت و گردن حتما ضد آفتاب بزنید. اگر قصد رفتن به کنار دریا را دارید حتما از ضدآفتاب ضدآب بهره ببرید و تمام قسمت های در معرض آفتاب را با کرم ضدآفتاب بپوشانید. برای محافظت لب ها در برابر آفتاب از بالم لب حاوی ضد آفتاب بهره ببرید.

حتما بخوانید:

8 مد شیک و پرطرفدار برای تابستان و پاییز 2018

چگونه یک تیپ تابستانی شیک و خنک داشته باشیم

2- چه نوشیدنی هایی بنوشیم

برای درمان گرمازدگی در طب سنتی آمده که آب زیاد بخورید. به هیچ وجه خودتان را تشنه نگه ندارید و نگذارید که حسابی تشنه شوید بعد آب بخورید. در فصل تابستان حتما روزانه 8 لیوان آب بنوشید تا بدن به اصطلاح دهیدراته یا کم آب نگردد. یکی از مهم ترین علت های گرمازدگی کم آب خوردن و کم شدن آب بدن در فصل تابستان است. موز، هندوانه، آب هندوانه و آب نارگیل تا حد زیادی آب بدن را حفظ می نمایند، در فصل تابستان از آن ها غافل نشوید.

برای درمان گرمازدگی آب میوه های طبیعی بنوشید. همانطور که گفتیم نوشیدنی های سنتی مثل خاکشیر، تخم شربتی، سکنجبین، گلاب، شربت آبلیم و تمر هندی که قدیمی ترها برای مقابله در برابر گرمازدگی استفاده می کردند با هر طعم و مزه ای که می پسندید از جمله بهترین راه حلها برای مقابله با گرمازدگی است. علاوه بر این خودتان در منزل نوشیدنی های طبیعی بدون شکر مثل آب آلبالو، انواع بری، آب انار، آب سیب، آب آناناس و آب انبه و … آماده و میل کنید.

الکل و کافئین مصرف نکنید. الکل به طرز وحشتناکی بدن را دهیدراته و خشک می نماید. کافئین هم مثل یک دستگاه مکش قوی تمام آب بدن را جذب می نماید. پس در فصل تابستان مصرف چای و قهوه را به حداقل برسانید.

اینجا را هم بخوانید:

20 روش ساده برای صرفه جویی آب

3- چه غذاهایی بخوریم؛ پیشگیری از گرمازدگی در سفر

برای درمان گرمازدگی در کودک و بزرگسال و این که بدن تان را خنک و هیدراته نگه دارید تا آن جا که می توانید میوه ،سالاد و سبزیجات برگ سبز مثل کاهو، کرفس، اسفناج بخورید. کدو، قارچ و لیموترش بهترین خوراکی ها در فصل تابستان هستند. به خصوص اگر راهی سفر هستید یادتان باشد در مسافرت بیشتر غذاهای سبز و کم حجم و کم چرب میل کنید و میوه و سبزی را حتما در رژیم غذایی سفرتان بگنجانید. کمتر در رستوران های بین راهی غذا بخورید و بیشتر پخت و پز کنید. مواد غذایی مورد نیازتان را می توانید از فروشگاه های زنجیره ای با تخفیف های بسیار خوب به صورت تازه تهیه کنید.

برای درمان گرمازدگی غذاهای تند بخورید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید استفاده از غذاهای تند در فصل تابستان باعث می گردد بهتر عرق کنید و دچار گرمازدگی نشوید. در کنار غذا و همراه با سالاد از انواع فلفل بهره ببرید.

غذا و گوشت های کم چرب میل کنید. غذاهای سرخ نموده و چرب آب بدن را کم می نمایند. بهتر است از گوشت های کم چرب و غذاهای پخته و گریل بهره ببرید. انواع ماهی به خصوص ماهی سالمون کبابی و پخته یا گریل از جمله بهترین غذاها برای فصل تابستان است. در کنار انواع غذاهای گوشتی از انواع سبزیجات پخته و گریل مثل هویج، کرفس، لوبیا سبز، نخود فرنگی و ذرت و … غافل نشوید تا گرمازده نشوید.

4- چه موقع از خانه بیرون برویم تا گرمازده نشویم

در ساعاتی که تابش نور خورشید و اشعه های ماورابنفش در بیشترین حالت خود به سر می برند تا آن جا که امکان دارد از خانه یا محل کار خود خارج نشوید. این ساعات به طور معمول بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر هستند. در این مدت در یک فضای سرپوشیده مثل منزل یا محل کار خود بمانید و آب، غذا و نوشیدنی های مناسب فصل تابستان را بنوشید، کارهای تان را انجام دهید و اگر فرصتش را دارید یک چرت بخوابید. در فصل تابستان ممکن است عرق سوز هم بشوید، در صورت عرق سوز شدن محل عرق سوز شده را با آب و صابون ملایم بشورید و از کرم های ضد سوختگی بهره ببرید. در سفرهای تابستانی همواره کرم ضدسوختگی برای مواقع عرق سوز شدن همراه داشته باشید. عرق سوز شدن یکی از علائم گرمازدگی در کودک و بزرگسال است.

5- کجا پناه بگیریم

اگر شغل تان به نحوی است که مجبورید ساعات زیادی را در فضای باز بگذرانید حتما توصیه های ایمنی را برای فرار از گرما و درمان گرمازدگی جدی بگیرید. بین ساعات 2 تا 4 بعد از ظهر حتی المقدور در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار نگیرید. به مکان های سرپوشیده و خنک یا پارک و فضای سبز بروید و کمی استراحت کنید و آب بنوشید. اگر مجبورید در فضای باز باشید از کلاه بهره ببرید، لباس نخی بپوشید، در سایه راه بروید و حتما از ضدآفتاب و عینک آفتابی بهره ببرید و یک بطری آب خنک همراه داشته باشید.

به یاد داشته باشید که علائم گرمازدگی در بزرگسالان و بچه ها را جدی بگیرید و در اولین فرصت برای برطرف و درمان گرمازدگی اقدام کنید.

منبع: افق کوروش

به "علائم گرمازدگی بزرگسالان و بچه ها؛ 5 راه حل برای پیشگیری،درمان و برطرف گرمازدگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم گرمازدگی بزرگسالان و بچه ها؛ 5 راه حل برای پیشگیری،درمان و برطرف گرمازدگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید