شیر مادر اولویت اول در تغذیه نوزاد

به گزارش وبلاگ تور کیش، مراقبت از کودک خود یک الزام است، اما زمانی که تصمیم می گیرید مسئولیت نگهداری از کودک خود را در طول روز به یک شخص دیگر واگذار کنید، باید انتخاب درست و عاقلانه ای داشته باشید. فردی که شما کودک تان را به دستان پرتوانش می سپارید، باید حس اعتماد شما را جلب کند؛ به گونه ای که در حین انجام کار در محیط خارج از خانه دیگر نگران کودک خود نباشید و مطمئن باشید که در شرایط خوبی به سر می برد.

شیر مادر اولویت اول در تغذیه نوزاد

شیر مادر اولویت اول در تغذیه نوزاد

در خانه ماندن و مراقبت تمام وقت از کودک به معنی از دست دادن بخشی از عایدی است. افراد زیادی هستند که تنها مشغولیت زندگی شان خانه و امور مربوط به آن است و در مقابل افراد بسیاری هم تعادل خوبی بین کار و زندگی خانوادگی خود برقرار نموده اند و از این تعادل هم لذت می برند.

مراقبت خوب از کودک

مراقبت از کودک خود یک الزام است، اما زمانی که تصمیم می گیرید مسئولیت نگهداری از کودک خود را در طول روز به یک شخص دیگر واگذار کنید، باید انتخاب درست و عاقلانه ای داشته باشید. فردی که شما کودک تان را به دستان پرتوانش می سپارید، باید حس اعتماد شما را جلب کند؛ به گونه ای که در حین انجام کار در محیط خارج از خانه دیگر نگران کودک خود نباشید و مطمئن باشید که در شرایط خوبی به سر می برد.

مزایا

اگر شغلی دارید که آن را با رضایت خاطر انجام می دهید و به طور کلی از آن راضی هستید و کسی که کودک خود را به او سپرده اید فرد مطمئن و مجربی است، به اسم یک پدر یا مادر شاغل به موفقیت رسیده اید. وقتی که در محیط کار و خارج از خانه نسبت به عایدی و حضور خود در محیطی که مشغول به کار هستید، احساس رضایت خاطر داشته باشید، هنگام بازگشت به خانه، زمان با کیفیت تری را با فرزند خود سپری خواهید کرد.

تغذیه از شیر مادر و اشتغال

ممکن است به این فکر کنید که کار کردن با شیر دادن به نوزاد جور در نمی آید؛ اما مادران بسیاری هر دو را انجام می دهند؛ فقط باید کمی برنامه ریزی داشته باشید. پس هرگز به این مساله فکر نکنید که با شیر دادن به سختی می توان خارج از خانه کار کرد؛ چرا که نگرانی در این مورد اصلا سودی ندارد و شما با کمی درایت و برنامه ریزی می توانید هر دو را در کنار هم داشته باشید. سلامت کودک شما در گرو داشتن تغذیه سالم و خوردن غذای مناسب است و هرگز از قلم نیاندازید که برترین و سالم ترین غذا برای او شیر مادر است؛ حتی اگر به علت کار کردن مجبور باشید ساعاتی را از او دور بمانید. بهتر است قبل از بازگشت به محیط کار، کمی کارهای پایه ای انجام دهید؛ مثلاً به کارفرما یا مدیر خود بگویید که باید نوزادتان را شیر بدهید. بهتر است این کار را به صورت کتبی انجام دهید. در این شرایط کارفرمای شما با در نظر گرفتن تمام جوانب، تخمین می زند که آیا وجود شما در پیشبرد اهداف کاری مؤثراست یا اینکه به آن لطمه می زند و ایجاد استرس می نماید. به هر حال اگر مدیر شما تشخیص دهد که مسئولیت شما در قبال شیر دادن به نوزادتان، روی کارتان سایه می افکند و به آن لطمه می زند، باید آماده باشید که یکی از دو راه را انتخاب کنید؛ یا در خانه بمانید و از کودک خود مراقبت کنید و قید کار کردن در محیط خارج از خانه را بزنید و یا اینکه در ساعاتی که در محیط کاری هستید، اصلاً به شیر دادن فکر نکنید و تمام فکر و حواستان به کارتان باشد. مدیر شما با در نظر گرفتن شرایط خاص شما می توانندبه شکل تناوبی به شما کار واگذار کند یا اینکه در حقوق دریافتی تان تغییراتی اعمال نماید تا از این راه هم بتوانید به کارتان ادامه دهید و هم به مسئولیتی که در قبال شیر دادن به کودک خود دارید، رسیدگی کنید.

پذیرش این شرایط برای کارفرمای شما کاملاً اختیاری است. پژوهش ها نشان می دهند مادران شاغل که از شیر خودشان نوزاد را تغذیه می نمایند، در مقایسه با مادرانی که به نوزادشان شیر نمی دهند، بازدهی کاری بیشتری دارند؛ زیرا بچه هایی که از شیر مادر تغذیه می نمایند، کمتر دچار بیماری می شوند و مادر با اطمینان خاطر بیشتری به کارش مشغول می گردد. اگر در طول روز، مادر شیر خود را بدوشد و بعد از فریز کردن آن را نگهداری کند، کودک بدون هیچ مسئله ای از شیر مادر خود تغذیه خواهد نمود. برای انجام این کار ضروری است که شیر خوردن با شیشه شیر را یاد بگیرد و آن را جایگزین سینه مادر کند، البته این مساله چندان هم ساده نیست و باید با صبر و حوصله توام باشد.

تغذیه ترکیبی نوزاد

تغذیه ترکیبی نوزاد به این معنی است که وقتی در خانه و در کنار نوزادان هستید، به او از شیر خود بدهید (شیر مادر) و هنگامی که در خانه نیستید، از شیرهای معمولی تغذیه کند. به این ترتیب شما و نوزادتان قبل و بعد از کار از هر جهت با هم هستید. به پرستار کودک خود حتماً بگویید که قبل از نزدیک شدن به زمان بازگشت شما به منزل، حجم شیری که در طول روز به او می دهد، کم کند تا به محض رسیدن شما و قرار گرفتن نوزاد در آغوش تان میل به خوردن شیر شما را داشته باشد. در خصوص کودک شما همه چیز خوب است، زیرا او همچنان از مزایای تغذیه از شیر مادر بهره می برد و شما شیر خود را در طول روز دوشیده و فریز می کنید که تا پنج روز هم قابل استفاده است. البته ممکن است نوزاد در روزهای نخست دوری از شما بی قراری کند، زیرا به سینه شما و آغوش تان عادت نموده است؛ اما مطمئن باشید بعد از گذشت مدت کوتاهی با این شرایط خو می گیرد. گاهی اوقات از نزدیکان خود یاری بگیرید تا در ساعاتی که در خانه نیستید، از کودک شما مراقبت نمایند؛ (مثل پدرعظیم، مادرعظیم، خواهر، عمه، و...) امروز، حدود 64 درصد از زنان شاغل که نوزاد شیرخوار یا کودک خردسال دارند، از پدر و مادر خود برای نگهداری از فرزندشان یاری می گیرند. در این حالت شما مطمئن هستید که مراقبت از کودک تان به وسیله کسی انجام می گردد که ارتباط قلبی با او دارد و این خود یک مزیت عظیم است. در کنار این مزیت یک مساله دیگر هم وجود دارد، شما نمی توانید به مادر خود گوشزد کنید که چطور مراقب کودک شما باشد و چگونه به امور رسیدگی کند. در حالی که به یک پرستار غریبه به راحتی می توان دستور داد و بعضی مسائل را برایش روشن نمود. نگهداری یکی از نزدیکانتان از کودک شما، در صورتی پاسخ مثبت می دهد که شما با هم رابطه خوبی داشته باشید زیرا رابطه شما به هر حال جنبه کارفرما و کارمند را به خود می گیرد و این مساله نباید باعث معذب شدن شما و آسیب رسیدن به ارتباط شما گردد. به طور کلی انجام این کار از هر لحاظ برای شما مفید است زیرا علاوه بر نسبت خونی و نزدیکی قلبی بین کسی که از کودک شما مراقبت می نماید و کودک تان، هزینه ها بسیار کاهش می یابند و البته شما در حین کار آرامش و اطمینان خاطر بیشتری خواهید داشت. در صورتی که قصد استخدام یک پرستار بچه را داشته باشید ضروری است کسی را انتخاب کنید که بتواند اعتماد شما را جلب کند (مثلا در حضور شما هیچ گاه سیگار نکشد). به هنگام تصمیم گیری برای استخدام او بهتر است از او این سوالات را بپرسید و توانایی های او را محک بزنید.

* آیا قبلاً تجربه مراقبت و پرستاری از کودک خردسالی را داشته اید؟

* در مواقع اضطراری، آیا می توانید از یاری های اولیه بهره ببرید تا از بروز هر گونه خطری جلوگیری کنید؟

* آیا قبلاً برای یاری های اولیه آموزش دیده اید؟

* چرا پرستاری از کودک را دوست دارید؟ علت آنکه یک پرستار بچه هستید چیست؟

* اگر در شرایطی قرار بگیرید که نتوانید تصمیم گیری کنید، بلافاصله چکار می کنید؟

* برای مشغول شدن نگاه داشتن کودک، چه کارهایی انجام می دهید؟

دستمزدی که به پرستار کودک خود پرداخت می کنید، به عوامل زیادی بستگی دارد؛ از جمله محل زندگی شما، سن و سال پرستار و اینکه او از چند کودک مراقبت و پرستاری کند. در اولین روز کاری پرستار از او بخواهید که همواره وقت شناس بوده و قبل از آنکه خانه را ترک کنید، او به آنجا آمده باشد. قبل از آغاز اولین روز کاری اش حتماً کلیه اطلاعات لازم را به او بدهید؛ از جمله شماره تلفن محل کارتان. با پرستار کودک تان با مهربانی برخورد کنید. هرگز از او کاری را که در حیطه وظایفش نیست، نخواهید؛ مگر آنکه بابت آن مبلغ مناسبی را به او پرداخت کنید. هر گونه تاخیر در بازگشت به منزل و تغییر در برنامه عادی روزمره تان را با پرستار کودک خود هماهنگ کنید.

منبع: دنیای سلامت(شماره 61)

ae

منبع: راسخون

به "شیر مادر اولویت اول در تغذیه نوزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر مادر اولویت اول در تغذیه نوزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید