درسگفتار جنون: برآمدن دانش ها و نهادها برگزار می شود

به گزارش وبلاگ تور کیش از دغدغه های مهم فوکو مفهوم بیماری و سلامت تن و روان است که کمتر مورد توجه شارحان آرای وی (بویژه در جامعه ما) قرار گرفته است. او با روش دیرینه شناسی این موضوع را در کتاب های تاریخ جنون: جنون و تمدن (1961) و تولد کلینیک (1966) مورد بررسی قرار داده است.

درسگفتار جنون: برآمدن دانش ها و نهادها برگزار می شود

در درسگفتار جنون: برآمدن دانش ها و نهادها که به همت مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو برگزار می شود چگونگی برآمدن دانش آسیب شناسی روانی و شکل گیری رشته های مرتبط - روانشناسی و راونپزشکی- و نهادهای مرتبط همچون آسایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد.

طرح درس این درسگفتار به شرح زیر است:

آنچه در آثار میشل فوکو بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است مفهوم قدرت است. اما یکی از دغدغه های وی مفهوم بیماری و سلامت تن و روان است که کمتر مورد توجه شارحان آرای وی (بویژه در جامعه ما) قرار گرفته است. او با روش دیرینه شناسی این موضوع را در کتاب های تاریخ جنون: جنون و تمدن (1961) و تولد کلینیک (1966) مورد بررسی قرار داده است.

در درسگفتار تولد کلینیک که در طی سه ترم توسط مدرسان این درسگفتار در سال 1398-99 ارائه شد برآمدن پزشکی بالینی و شکل گیری امر بهنجار بر اساس امر آسیب شناختی مورد بررسی قرار گرفت. در درسگفتار حاضر چگونگی برآمدن دانش آسیب شناسی روانی و شکل گیری رشته ها مرتبط - روانشناسی و راونپزشکی- و نهادهای مرتبط همچون آسایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد. بر این اساس طرح درس زیر در 24 جلسه (معادل سه ترم) بر اساس دو کتاب Michel Foucault(1954) Mental illness and psychology و Michel Foucault (1961) History of madness پیشنهاد می شود:

- تفاوت آسیب شناسی تن و آسیب شناسی روان

- ابعاد روانشناختی بیماری روانی

- دیوانگی و فرهنگ

- عصر رنسانس: دیوانگی به منزله نابخردی

- عصر کلاسیک: درک دیوانگی برمبنای محکومیت اخلاقی بیکارگی

- نمایش دیوانگی: حضور حیوانیت در دیوانگی

- دیوانگی و درمان در قرن های 16 و 17

- دیوانگی به منزله بیماری

- برآمدن دانش روانشناسی و روانپزشکی

- پیدایش نهاد آسایشگاه روانی

مدرسین این درسگفتار علیرضا منجمی و غلامحسین مقدم حیدری هستند و تعداد جلسات 8 جلسه 120 دقیقه ای است.

این درسگفتار روزهای دوشنبه ساعت 18 تا 20 برگزار می شود و زمان آغاز آن دوشنبه 24 خرداد ماه است.

علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت نام در این درسگفتار می توانند با شماره های 02166174081 و (واتس آ پ)09128250176 تماس بگیرند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "درسگفتار جنون: برآمدن دانش ها و نهادها برگزار می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درسگفتار جنون: برآمدن دانش ها و نهادها برگزار می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید