تهران حامی معلول نیست

به گزارش وبلاگ تور کیش، مرضیه موسوی -خبرنگار: همه ما حداقل یک فرد کم توان یا سالمند و بیمار را در اطرافمان داریم که مسائل فراوانی در شهر و محله خود دارد و از اولیه ترین حقوق شهروندی خود، یعنی حق حضور در اماکن عمومی محروم است.

تهران حامی معلول نیست

این ایده اولیه نمایشگاهی است که آناهیتا عناصری گردآورنده آثار نمایشگاه شهر، کم توانان و حق شهروندی به آن اشاره می نماید. این نمایشگاه که در طبقه دوم م همه ما حداقل یک فرد کم توان یا سالمند و بیمار را در اطرافمان داریم که مسائل فراوانی در شهر و محله خود دارد و از اولیه ترین حقوق شهروندی خود، یعنی حق حضور در اماکن عمومی محروم است. در جردن برگزار می گردد، 19 اثر از 13 هنرمند را در خود جای داده است. برای رفتن به این نمایشگاه کافیست خود را به خیابان نلسون ماندلا، کوچه نیلوفر، پلاک 7، مؤسسه فرهنگی هنری ماه مهر برسانید. برداشت و مواجهه شخصی خود هنرمندان از حضور معلولان و کم توانان در جامعه ویژگی مهم این نمایشگاه است.

  • رویارویی با شهر

خیابان، پارک، پله، وسایل نقلیه عمومی، تفریحات فردی و اجتماعی مثل مطالعه و در دسترس ترین احتیاجهای روزمره شهروندان عادی در این نمایشگاه به چالشی بزرگ تبدیل شده است. آثار حجمی و نمایشگاهی گوشه و کنار سالن گالری به بازدیدنمایندگان یادآوری می نماید که شهر معلول، شهری است که در آن تمام شهروندان، با کوچک ترین تفاوت های حرکتی و جسمی، امکان حضور در معابر آن را ندارند و نمی توانند از همه امکانات عمومی شهر استفاده نمایند.

آناهیتا عناصری گردآورنده آثار نمایشگاه می گوید: شهر ما برای اینکه افرادی با شرایط جسمی مختلف بتوانند به راحتی در آن تردد نمایند ساخته نشده. اغلب معابر و فضاهای عمومی آن، چنان از یک فضای استاندارد فاصله دارند که تردد در آن حتی برای افراد عادی هم سخت است. همین موضوع به ظاهر ساده باعث می گردد سالمندان، بیماران، کم توانان جسمی و زنان باردار و حتی افرادی که برای تردد فرزندانشان از کالسکه استفاده می نمایند کمتر از خانه خارج شوند و ارتباطشان با شهر به کمترین حد ممکن برسد. در این نمایشگاه کوشش نموده ایم تا این مسائل و مواجهه افراد معلول با آن را به نمایش بگذاریم. آثار این نمایشگاه به وسیله فراخوان جمع آوری شده اند و هنرمندانی که دغدغه هایی در این زمینه داشته اند، پا به میدان گذاشتند.

  • ساختمان نیم قرنی مؤسسه

ساختمان مؤسسه ماه مهر نیم قرن عمر دارد و پله های بلندی بازدیدنمایندگان را به سالن گالری می رساند. برای همین هم افتتاحیه نمایشگاه در حیاط نقلی مؤسسه برگزار گردید تا وجود پله ها و نبود آسانسور سدی برای بازدیدنمایندگان نباشد. عناصری می گوید: برای اینکه افراد معلول هم بتوانند از این نمایشگاه دیدن نمایند، افتتاحیه را در حیاط مؤسسه برگزار کردیم. موضوع حضور افراد معلول و کم توان در مؤسسه سال هاست که دغدغه ماست. بارها از کارشناسان یاری خواسته ایم تا با آنالیز ساختمان فضایی برای نصب بالابر به ما نشان بدهند. اما متأسفانه شرایط سازه ای ساختمان چنین اجازه ای به ما نمی دهد. این مشکل در اغلب فضاهای شهری و عمومی به چشم می خورد. حتی در این محله به دلیل وجود شیب بسیار زیاد کوچه ها و یا وجود پله برای تردد در محله، افراد عادی هم کمتر از خانه بیرون می آیند. اگر بتوانیم در ساختمان های شهر مناسب سازی های لازم را انجام دهیم، بسیاری از کم توانان بدون احتیاج به همراه می توانند در شهر تردد نمایند و مثل دیگر شهروندان، استقلال نسبی ای در رفت وآمد و انجام امور روزمره خود خواهند داشت. نمایشگاه در روز افتتاحیه مهمانان ویژه ای هم داشت؛ مسئولان زیباسازی و شهرسازی شهرداری، کارشناسان مؤسسه ماه مهر، جامعه شناسان و... تا از نزدیک با دغدغه های افراد کم توان آشنا شوند و بعد از طرح مسئله، دنبال راه حلی برای حل مشکل باشند.

  • مردم را دغدغه مند می کنیم

عبور از چهارراه ها و میدان های شلوغ شهر، در من حس کلافگی و بلاتکلیفی ایجاد می نماید. افرادی که محدودیت هایی برای تردد دارند و ممکن است با مسئله ای مثل معلولیت هم روبه رو باشند، این حس را چند برابر قوی تر و آزاردهنده تر تجربه می نمایند و مسائل بیشتری در این زمینه دارند.

این را مینا طلایی می گوید؛ دکترای پژوهش هنر، مدرس دانشگاه و مجسمه ساز که اثرش در ؤسسه ماه مهر به چشم می خورد. طلایی ساکن محله توانیر است و زندگی در شهری معلول را از نزدیک لمس نموده است: شیب زیاد کوچه ها و پله هایی که تردد در آنها بسیار سخت است، باعث شده تا اغلب اهالی محله اگر احتیاج جدی به بیرون رفتن ندارند، در خانه بمانند. مشارکت در فعالیت های اجتماعی و حضور در جامعه برای افراد دارای کم توانی های جسمی و همچنین خانواده های آنها موضوع مهمی است. با وجوداین، امکانات شهری و مناسب سازی های صورت گرفته چندان استاندارد نیستند و این امکان را از افراد می گیرند.

از واکنش مخاطبان نمایشگاه می گوید که علاوه بر حس همدردی، دغدغه های تازه ای برای داشتن شهر دوستدار معلولان و کم توانان جسمی برایشان ایجاد شده بود: مخاطبان واکنش مثبتی به آثار موجود در نمایشگاه نشان دادند و استقبال خوبی از آن کردند. یکی از بهترین بازخوردها، کودک 8 ساله ای بود که با اثر من ارتباط خوبی برقرار نموده بود و دلسوزانه به آن فکر می کرد. ایجاد دغدغه، نخستین قدمی است که در این راه برمی داریم.

  • تجربه های 14 ساله ماه مهر

مؤسسه فرهنگی ماه مهر 14 سالی است که فعالیت خود را شروع نموده است و از برگزاری نمایشگاه های مختلف فردی و گروهی گرفته تا کارگاه های آموزشی، فعالیت های مختلفی را در جردن رقم زده است. الناز فتحی مسئول گالری مؤسسه می گوید: آموزش هنرجوها یکی از فعالیت های همیشگی مؤسسه است که در زمینه هنرهای تجسمی انجام می گردد. علاوه بر آن، کارگاه های هنر معاصر و خلاقیت در این مؤسسه برگزار می گردد. هنرمندان زیادی هستند که در طول سال ها فعالیت مؤسسه، با ما همکاری می نمایند و برای برپایی نمایشگاه های مختلف، از ایده ها و آثار آنها استفاده می کنیم. کتابفروشی مؤسسه مجموعه ای از کتاب های تألیف و ترجمه شده در زمینه هنرهای تجسمی و هنر معاصر را به فروش می رساند و دسترسی به این کتاب ها را برای هنرجویان راحت تر می نماید.

علاوه بر آن بازدیدنمایندگان از گالری و مراجعان این مرکز می توانند از امکانات بوفه این مؤسسه برای تی استراحت و گپ وگفت استفاده نمایند. مؤسسه فرهنگی هنری ماه مهر برگزاری نمایشگاه های مختلفی به نفع بیماران ام اس، برگزاری نمایشگاهی از آثار پرویز تناولی، نمایش ویدئوآرت کیارستمی و شاگردانش و هنرمندان معاصر دیگر را در کارنامه خود دارد.

منبع: همشهری آنلاین

به "تهران حامی معلول نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران حامی معلول نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید