تغییر سبک زندگی تهرانی ها در ماه رمضان ، راه اندازی بازار مکاره در 3 نقطه شهر

به گزارش وبلاگ تور کیش، یکی از کارهایی که در رمضان دوران قاجار رایج شده بود برگزاری بازارهای مختلف بود. هر کس دستاورد خود را به آنجا می برد تا بتواند در معرض دید مردم بگذارد و بفروشد. نمایشگاه در 3 نقطه از شهر دایر می شد: تکیه دولت، مدرسه سپهسالار و امامزاده زید(ع).

تغییر سبک زندگی تهرانی ها در ماه رمضان ، راه اندازی بازار مکاره در 3 نقطه شهر

به گزارش وبلاگ تور کیش، امامزاده زید(ع) بیشتر از دو جای دیگر شلوغ بود. تجار با آغاز ماه رمضان حجره های امامزاده زید را اجاره و آن را مکانی برای فروش اجناس خود می کردند. کسانی که برای زیارت به امامزاده می آمدند سری به نمایشگاه زده و مایحتاج خود را می خریدند. البته اعیان بیشتر اقبال می کردند و معمولا دست خالی هم برنمی گشتند. اگر هم جنس مورد نظر خود را پیدا نمی کردند چیزی از دست نداده بودند چرا که گشت و گذاری در صحن و سرای امامزاده نموده بودند. اما کسانی که تمکن مالی نداشتند و از قشر میانه مردم به شمار می آمدند، دور معرکه درویش ها حلقه می زدند و به صحبت های آنها گوش می کردند.

ازدحام در مدرسه سپهسالار

در مدرسه سپهسالار هم همین رویه بود. مردم زیادی برای خرید می آمدند. ازدحام در آنجا به قدری بود که رفتن به داخل مسجد چند دقیقه ای طول می کشید. راهروی سمت حوضخانه را به رفت وآمد زن ها اختصاص داده بودند و مردها باید از راهروی سمت راست عبور می کردند. صحن مدرسه هم به همین طریق جدا شده بود. در حجره های سمت شمال بزازها بساط نموده و طاقه های رنگارنگ پارچه را چیده بودند. تلالوی رنگ شان با چشم و دل بازی می کرد. زن ها مشتری ویژه بودند و هر کدام بنا به نیازی که داشت پارچه مورد نظر خود را می خرید.

اما در سمت دیگر بلورفروش ها و خرازی ها بساط نموده بودند که اغلب مردها از آنها خرید می کردند. کمتر پیش می آمد کسی اهل تهران باشد و از این نمایشگاه ها خرید نکند. حتی اینطور که در کتاب ها روایت شده است، ناصرالدین شاه هم یکی دو بار برای گردش و خرید به نمایشگاه مدرسه سپهسالار آمده بود.

منبع: همشهری آنلاین

به "تغییر سبک زندگی تهرانی ها در ماه رمضان ، راه اندازی بازار مکاره در 3 نقطه شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر سبک زندگی تهرانی ها در ماه رمضان ، راه اندازی بازار مکاره در 3 نقطه شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید