تاملی برعلل حوادث مرگبار گردشگری چهارمحال و بختیاری در چند روز اخیر

به گزارش وبلاگ تور کیش، خبرنگاران: با فراگیر شدن انتشارعکس و ویدیو از منطقه ها بکر و ناشناخته کشور و میل افزوده به طبیعتگردی جوانان بسیاری به دل طبیعت و کوهستان می زنند برخی آموزش دیده اند و در مواقع بسیار تجربه اندکی از عبور و مرور در چنین مسیرهایی دارند.

تاملی برعلل حوادث مرگبار گردشگری چهارمحال و بختیاری در چند روز اخیر

به گزارش وبلاگ تور کیش : همه روزه اخبار تلخی از حوادث ناگواری می شنویم که برای جهانگردان رخ می دهد. گرچه وقوع حوادث اجتناب ناپذیر است اما با آموزش و ایمن کردن زیرساخت های جهانگردی منطقه ها مختلف می توان تا حد زیادی وقوع آنها را کاهش داد.روز گذشته طبق اعلام مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان چهارمحال و بختیاری دره نورد خانمی در دره جهانگردی شاخص لردگان سقوط کرد و از نایه کمر به شدت آسیب دید. همچنین در همین زمان 3 حادثه کوهستان در این منطقه رخ داده که منجر به فوت 2 نفر شد.

محمد منظرنژاد؛ مدرس و فعال جهانگردی و نویسنده کتاب راهنمایی تور و قوانین و مقررات در مورد حوادث این چنینی می نویسد:جهانگردی به عنوان یک فعالیت اقتصادی دارای اهمیت بسیاری است. شاید شنیده باشید که در یک کشور، یک منطقه قطب جهانگردی است. با کمی تامل بر منطقه ها هدف جهانگردی می ­توان به نقش مدیریت و ایجاد زیرساخت های استاندارد در توسعه و پایداری جهانگردی مقصد (توسعه پایدار) پی برد. باید این سوال را مورد بررسی قرار دهیم که در سال های قبل تا چه اندازه در توسعه پایدار پیروز بودیم؟

آموزش صحیح منابع انسانی فعال در حوزه جهانگردی

زمانی که از مدیریت زیرساخت­ های جهانگردی صحبت می ­شود، آموزش صحیح منابع انسانی فعال در حوزه جهانگردی جزو اصلی و ابتدایی یک مدیریت راهبردی است؛ چرا که دانش، آگاهی و آموزش نیروهای متخصص در جهانگردی باعث پیش برد اهداف توسعه خواهد بود. آن چه در توسعه و پایداری منطقه هدف برای جهانگردی دارای اهمیت است، ایجاد امنیت و ایمنی در زیرساخت های جهانگردی است. این که ما تا چه اندازه بتوانیم رفتارهایی امن و ایمن در ارتباط با جهانگردان، جامعه میزبان، آثار تاریخی و طبیعت داشته باشیم نیز از اهداف مهمی است که در آموزش ها می توان به آن دست یافت.

امنیت و آرامش، اصول اولیه در انتخاب مقصد است و مطمئنا در سفر سعی بر انتخاب مقاصدی می­ کنیم که زیرساخت های لازم در امنیت و آرامش جهانگرد را داشته باشد. مثلا از زیرساخت های جهانگردی دارای مجوز استفاده می کنم. در اجرای سفر از فعالان مجاز و باسابقه بهره مند می­ شویم. مطمئنا برای همه ما بسیار مهم است که راننده وسیله نقلیه، مجوزها و گواهی لازم برای رانندگی را داشته باشد.

آیا واقعا سفر و فعالیت جهانگردی نیاز به تخصص و مهارت دارد؟

برای ما مهم است که پزشک و درمانگری که به او مراجعه می­ کنیم، تخصص و مهارت کافی را در درمان بیماری ما داشته باشد. برای مشکل درمان دندان به یک دندانپزشک ماهر مراجعه می­ کنیم و از چند نفر در مورد مهارت پزشک می پرسیم. حال تا چه اندازه در انتخاب سفر و مقصد در پی مهارت و تخصص هستیم؟ آیا واقعا سفر و فعالیت جهانگردی نیاز به تخصص و مهارت دارد؟ تا چه اندازه معتقد هستید که در اجرای یک سفر جهانگردی مهارت و تخصص یک اصل است؟

اگر تا امروز شاهد برخی حوادث در جهانگردی هستیم باید بکوشیم تا ریشه ای در مورد آن تحقیق کنیم. باید مسائل را ریشه یابی کرد و درصدد مدیریت آن برآمد. زمانی که برای بازدید به یک منطقه طبیعی می رویم باید بدانیم که طبیعت یک روی خشن هم دارد که می تواند خاطرات بدی را در فکر مان به یاد آورد. در نتیجه باید در طبیعت احتیاط کرد. رفتار روزمره ما که برخی مواقع متاثر از هیجان زدگی است خود می تواند باعث بروز خطراتی باشد که هیچ گاه فکرش را هم نمی ­توان کرد. حال باید پرسید چگونه می توان رفتار هیجانی را مدیریت کرد؟

چرا باید کاری کرد که برای سلامت خطرساز باشد؟

در هر کار و فعالیت و حرفه ای، افراد شاغل با بایدها و نبایدهای زیادی سروکار دارند که می توان به آن اصطلاح قانون را داد. ریشه تمام بایدها و نبایدها در هر فعالیت، خود یک تخصص و مهارت است. در سفر به نقاط مختلف با اهداف گوناگون نیاز به این مهارت دیده می شود. چرا باید کاری کرد که برای سلامت خطرساز باشد؟ در این میان به جایگاه مدیریت زیرساخت ها هم می توان اشاره کرد. برای مثال این موضوع را بررسی کنیم که چه اقداماتی برای کنترل جهانگردی و فعالان جهانگردی برای رعایت قوانین انجام داده ایم؟ آیا در منطقه هدف جهانگردی زیرساخت های ایمن و امنی برای حضور جهانگرد فراهم کرده ایم؟

من زمانی که برای یک مقصد به منظور طبیعت گردی برنامه ریزی جهانگردی انجام می ­دهم، یکی از موضوعاتی که بررسی می ­کنم فاصله زمانی و دسترسی به اولین پایگاه اورژانس و امداد است. آیا درصورت بروز حادثه امکانات امدادی و اورژانس در دسترس است؟ از آن جا که منطقه ها بکر زیادی در طبیعت این سرزمین وجود دارد، هر کدام می تواند به عنوان یک مقصد معرفی شود، ولی آیا در معرفی مقصد مهارت لازم را داریم؟ مهارت و تخصص در معرفی مقصد از نظر بنده، بررسی اولیه برای وجود امنیت و ایمنی جهانگرد است. حال به نظر شما آیا می توان هر جایی از طبیعت را به عنوان مقصد معرفی کرد؟

آیا متولی جهانگردی نیازهای لازم برای ایجاد زیرساخت­ های ایمن را فراهم کرده؟

به واسطه حضور جهانگرد در یک منطقه مطمئنا نیاز به ایجاد زیرساخت دیده می­ شود. آیا متولی جهانگردی نیازهای لازم برای ایجاد زیرساخت­ های ایمن را فراهم کرده؟ مطمئنا نمی توان انتظار داشت که ابتدا زیرساخت ها فراهم شود و بعد شروع به پذیرش و میزبانی جهانگرد کرد؛ لذا در زمان مشاهده حضور و وجود جهانگرد در یک منطقه و به واسطه دانش آگاهی ما نسبت به افزایش جهانگرد به واسطه تبلیغات در شبکه های مجازی، باید اقدامات راهبردی برای پیش برد اهداف مدیریتی انجام دهیم.

برای مثال با آموزش راهنمایان بومی در منطقه ها هدف اقدام به مدیریت و کنترل جهانگرد کنیم. هم چنین می توانیم با قرار دادن تابلوهای احتیاط و تابلوهای اخطار در منطقه ها مختلف که به واسطه حضور جهانگرد شناسایی شده اقدام به اطلاع رسانی کنیم.

اگر نگاهی به جاده های کشور کنیم می ­بینیم که تابلوهای احتیاط در بسیاری از جاده ­ها به منظور اطلاع رسانی راننده­ ها قرار داده شده و یا در بیمه نامه اجباری وسیله نقلیه موارد تحت پوشش و استثنائاتی برای راننده نوشته شده که به راننده هشدارهای لازم را در رفتارهای غیرقانونی در رانندگی و رفتارهای هیجانی که می­ تواند حادثه ساز باشد و خارج از پوشش های بیمه ای را می دهد.

برخی از رفتارهای ما می­ تواند حادثه ساز باشد

باید توجه داشت که حادثه همیشه وجود دارد و رفتار ما در بروز حادثه می­ تواند بسیار حائز اهمیت باشد. برخی از رفتارهای ما می ­تواند مانع از بروز حادثه شود و برخی دیگر می­ تواند حادثه ساز باشد؛ لذا رفتار مدیریت شده برای استفاده و پیاده سازی یک تخصص و مهارت یک اصل است. یک شخص ماهر و متخصص رفتاری مسؤولانه، منطقی و مدیریت شده دارد. لذا انتظار می­ رود حداقل در معرفی منطقه ها هدف جهانگردی ناشناخته، هشدارها و موارد احتیاط به وسیله فعالان جهانگردی اطلاع رسانی و آموزش داده شود و نیز متولی با نصب تابلوهای احتیاط در ابتدای مسیرهای هدف جهانگردی و یا در برخی از منطقه ها، که حضور جهانگرد مشاهده می شود اقدام کند.

زمانی که قانون مدنی را بررسی می کنیم می­ توان به وضوح اندازه مسئولیت را برای ارائه دهنده خدمات متوجه شد. لذا توصیه می کنیم در استفاده از مهارت و تخصص، مسئولیت مدنی خود را بررسی کنید و با شناخت کامل به ایجاد زیرساخت­ های مدیریت شده برای امنیت و آسایش و آرامش گروه مخاطب اقدام کنید.

مسؤولیت بر عهده کیست؟

زمانی که ما به عنوان ارائه دهنده خدمات و مجری برنامه اقدام به قراردادن تابلوهای احتیاط در مسیرهای هدف جهانگردی کنیم، زمانی که احتیاط ­ها و هشدارهای لازم را به جهانگردان به وسیله تابلوهای اطلاع رسانی اعلام کنیم. در صورت بروز هر گونه حادثه بر اثر بی احتیاطی، بی توجهی به علائم و یا انجام رفتارهای هیجانی مسؤولیت بر عهده کیست؟

زمانی که بیمه گر در ارائه خدمات اقدام به بیمه مسئولیت مدنی می ­کند و یا در مورد بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه، اندازه پوشش و پرداخت خسارت را به احراز مسئولیت بیمه ­گذار منوط کرده و در استثنائات پوشش بیم ه­ایی در مورد حوادث ناشی از عدم رعایت قوانین، قصد و عمد بیمه گذار در حادثه، بالابودن ریسک رفتار بیمه­ گذار و مواردی از این دست هشدارهای لازم را ارائه می­ کند لذا مدیریت زیرساخت و ایجاد استاندارد در توسعه و پایداری هر فعالیت بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

شاخص منطقه ای ست در جنوب غربی استان چهارمحال و بختیاری و حد واسط سه استان خوزستان، چهار محال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد. به وسیله رودخانه خرسان از استان چهار محال و بختیاری جدا می شود ولی جزء روستاهای شهرستان لردگان محسوب می شود. شاخص یکی از مهم ترین و زیباترین منطقه ها جهانگردی استان محسوب می شود و در حافظه مردم استان با عنوان شاخص و شوار معروفیت پیدا کرده است.

منبع: توریسم آنلاین

به "تاملی برعلل حوادث مرگبار گردشگری چهارمحال و بختیاری در چند روز اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاملی برعلل حوادث مرگبار گردشگری چهارمحال و بختیاری در چند روز اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید