عظیم ترین مشکل عرصه هنر انقلاب، سوء مدیریت است، جریان هنر انقلاب نیازمند راهنمایی و پرچم داری است

به گزارش وبلاگ تور کیش، محمدحسین نیرومند، کاریکاتوریست معتقد است: زمانی که فرم انقلابی ایجاد گردد همه مخاطبان چه ایرانی و چه غیر ایرانی آن را درک می نمایند و این همگرایی و اختصاص گرایی می تواند در رونق و فراوری نیروی مختصص در این فرم بسیار موثر باشد.

عظیم ترین مشکل عرصه هنر انقلاب، سوء مدیریت است، جریان هنر انقلاب نیازمند راهنمایی و پرچم داری است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری وبلاگ تور کیش از حوزه هنری، محمدحسین نیرومند، کاریکاتوریست و از فعالان عرصه هنرهای تجسمی، درباره هنر انقلابی و هفته هنر انقلاب، گفت: اساسا یک هنر متشکل از فرم و محتوا است. در بسیاری از رشته ها به ویژه هنرهای تجسمی، هنر به فرم کار یا اصطلاحا فرمال گفته می گردد و معمولا محتوا مورد توجه قرار نمی گیرد. اما در هنر انقلاب محتوا بسیار مهم است و معمولا یک اثر را از روی محتوای آن انقلابی یا غیر انقلابی می دانند.

وی ادامه داد: اگر ما می خواهیم یک اثر را انقلابی بدانیم باید به سمت فرم اختصاصی آن پیش برویم. یعنی با خلق یک اثر مخاطب فرم آن را نیز انقلابی بداند و در کنار محتوا سبکی مجزا و اختصاصی برای یک اثر انقلابی ایجاد گردد. در ابتدای انقلاب و در ده سال اول اتفاقات خوبی رقم خورد و ما شاهد آثاری بودیم که کم کم داشت فرم انقلابی را خلق می کرد و یک اثر تنها در محتوا انقلابی نبود اما متاسفانه این جریان استمرار نداشت و امروزه دیگر ردپایی از آن نوع فرم ها دیده نمی گردد.

این کاریکاتوریست افزود: زمانی که فرم انقلابی ایجاد گردد همه مخاطبان چه ایرانی و چه غیر ایرانی آن را درک می نمایند و این همگرایی و اختصاص گرایی می تواند در رونق و فراوری نیروی مختصص در این فرم بسیار موثر باشد. اگر جریانی که ذکر کردم ادامه می یافت قطعا شرایط و صندلی هنر انقلابی بسیار مطلوب تر از امروز بود؛ اما مسئولین هنرمندان را رها کردند و به حال خود واگذاشتند و این جریان که نیازمند یک راهنمایی و پرچم داری بود رها شد و امروز جریان چشمگیری در این عرصه وجود ندارد.

نیرومند با بیان اینکه عظیم ترین مشکل عرصه هنر انقلاب، سوء مدیریت است، گفت: طی این 40 سال جامعه هنر از سوءمدیریت ها لطمات بسیاری خورده است و متاسفانه بی کفایتی بعضی از مدیران جهت را تغییر داد و سبب شد که اهداف مشخص شده نیز تغییر کند.

وی ادامه داد: ما در منطقه بر اساس طرح راهبردی ایران 1404صندلی مطلوبی داریم. در بسیاری از عرصه های هنری از جمله سینما موفقیت های بالایی کسب نموده ایم؛ 2 اسکار در سابقه سینمای ایران ثبت شده، در عرصه کاریکاتور، گرافیک و بسیاری از رشته ها از همسایگان خود بسیار جلوتر هستیم اما این افتخارات چیزهایی نبود که در انقلاب به دنبالش می گشتیم؛ اهداف ما بسیار کلان تر از این چیزها بود که متاسفانه محقق نشد.

این کارشناس هنر تاکید نمود: ما در هنر انقلاب به دنبال گفتمان سازی، تغییر در نگرش مردم دنیا و ایجاد یک جریان انقلابی در سراسر دنیا برای همه آزادی خواستار بودیم و هنر بهترین وسیله برای انعکاس صدای ما بود، اما متاسفانه این اهداف عظیم محقق نشد. اینکه امروز افتخارات زیادی در عرصه هنر به نام ما ثبت شده، نشان دهنده کوشش و زحمت مدیران ما است. اما متاسفانه این زحمت و کوشش در جهت خود هنر بوده است و برای محتوای انقلاب و فراوری آثار برای انقلاب اسلامی کوشش مضاعفی صورت نگرفته است.

نیرومند با بیان اینکه جوانان انقلابی می توانند جهت اشتباه را اصلاح نمایند، گفت: خوشبختانه جوانان حضور بسیار خوبی دارند و سرمایه گرانبهای این عرصه مهم هستند. اما آن ها با دیدن پیش کسوتان و حال امروزشان دلسرد می شوند. آن ها می بینند جوانان انقلابی دیروز که از بدو تولد انقلاب همراه آن بوده اند امروز چه شرایطی دارند دچار چالش های مختلفی می شوند اما باید با راهنمایی و بهره گیری از آن ها اهداف را پیش برد و در کنار آن باید توجه خاصی به پیش کسوتان نیز داشت.

وی افزود: جوانان انرژی بسیار خوبی دارند و اگر قرار است اتفاقات عظیمی رقم بخورد قطعا به دست آن ها رقم خواهد خورد. اما تنها انرژی و انگیزه هنرمند برای تغییر جهت هنر در ایران کافی نیست. متاسفانه امروز فضای مناسبی برای رشد و فعالیت در عرصه هنر انقلاب وجود ندارد. من در میان هنرمندان تجسمی شاهد هستم که آثار کمترین ارتباط را با انقلاب دارد و یک شکاف عظیمی میان اهداف و جهت طی شده وجود دارد.

این هنرمند در مورد برپایی جشنواره تجسمی فجر در سال گذشته با توجه به حضور خود در این رویداد گفت: سال گذشته در جشنواره تجسمی فجر حضور داشتم و از نزدیک شاهد وقایع و رخدادهای آن بودم اما متاسفانه کمترین ارتباط را با هنر انقلاب دیدم. فضا از چیزی که باید باشد فاصله بسیار زیادی دارد و از همین رو ناامید شدم که بتوان روزی شاهد یک جریان عظیم هنری در حوزه انقلاب باشیم. چهار دهه از انقلاب می گذرد. این مدت زمان بسیار زیادی برای بارور شدن و ثمره دادن است. اینکه چند نمایشگاه برگزار گردد با موضوع شهدا، انقلاب و ... آثاری را در معرض نمایش قرار دهیم برای سال های 58 و 59 است و عملا در این دوران و با سپری شدن این همه مدت نباید در این مرحله باقی بمانیم.

نیرومند با بیان اینکه هنرمند بازتاب جامعه خویش است گفت: برای آثار انقلابی نمی توان سفارشی کار کرد، باید هنرمند قلبا به اثری که خلق می نماید اعتقاد داشته باشد. اگر خالق اثر صداقت نداشته باشد و باورش را خلق نکند این اثر دلچسب مخاطبین نخواهد بود. از همین رو باید هنرمند انقلابی از میان جوانان معتقد به انقلاب استعدادیابی گردد. باید کسانی که استعداد دارند و باور قلبی دارند را یافت سرمایه گذاری کرد و آن ها را با حمایت به یک مجموعه عظیم فراوری آثار انقلابی بدل کرد.

انتهای پیغام /4143/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "عظیم ترین مشکل عرصه هنر انقلاب، سوء مدیریت است، جریان هنر انقلاب نیازمند راهنمایی و پرچم داری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عظیم ترین مشکل عرصه هنر انقلاب، سوء مدیریت است، جریان هنر انقلاب نیازمند راهنمایی و پرچم داری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید