در نخستین نشست کمیته فنی آلودگی نوری صورت گرفت؛ آنالیز موانع و مسائل آلودگی نوری شهر تهران

به گزارش وبلاگ تور کیش، انتخاب یک محور به صورت پایلوت در پایتخت برای آنالیز معضلات و مسائل آلودگی نوری آن و ارائه راه چاره های مناسب طبق استاندارد های بین المللی در دستور کار نهاده شد.

در نخستین نشست کمیته فنی آلودگی نوری صورت گرفت؛ آنالیز موانع و مسائل آلودگی نوری شهر تهران

به گزارش ، امروزه آلودگی نوری به عنوان یکی از مهمترین معضلات محیط زیستی و خطری بزرگ برای بشریت در سطح جهانی مطرح است. آلودگی نوری، برآیند و نتیجه ناخواسته حاصل از نورپردازی های خارجی نظیر تابش نور به آسمان، زیاده روی در نورپردازی و پراکنش تشعشعات گوناگون است.

مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که قرارگیری در معرض نور های مصنوعی آن هم پس از تاریکی هوا، کاملا غیر طبیعی بوده و ممکن است برای سلامت مضر باشد. در حقیقت آلودگی نوری از سه جنبه اثر بر سلامت روانی شهروندان، اثر بر محیط زیست از جمله گونه های جانوری و گیاهی و صرفه جویی در مصرف انرژی مورد توجه جهانیان است.

بر این اساس اولین نشست کمیته فنی آلودگی نوری توسط اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار با حضور نمایندگانی از اداره امور مناطق و سازمان زیباسازی شهرداری تهران و شرکت نورگستر برگزار گردید.

صدرالدین علی پور مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر اینکه نور و روشنایی علاوه بر اینکه یک بحث حرفه ای و پیچیده است، گفت: نور تنها پدیده ای است که اثر مستقیم بر رشد و نمو جانداران دارد که باید استفاده از آن با در نظر دریافت محاسبات دقیق و استاندارد های لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی اضافه نمود: در این زمینه یک سازمان معینی باید متولی نظارت، بازرسی و کنترل روشنایی و نورپردازی شهر باشد، به صورتی که ضمن حفظ روشنایی و امنیت شبانه، آسیبی به جانداران و گیاهان و در نهایت محیط زیست وارد نگردد. به طور مثال تابلو های تبلیغاتی با صفحه نمایش LED در سطح شهر درخشندگی زیادی دارند که این امر علاوه بر بحث زیبایی شناختی و اثر بر سلامت روانی افراد، آثار منفی فراوانی بر محیط زیست دارد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار خاطرنشان ساخت: توسعه صنعتی یک کشور و افزایش جمعیت ارتباط مستقیمی با میزان آلودگی نوری دارد که این امر باید در طرح جامع مدیریت شهری به صورت جدی مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که نور در القای حس امنیت نقش اساسی دارد، کنترل و نظارت بر روی آلودگی نوری باید به صورتی باشد که حداکثر میزان نور برای حفظ حداقل امنیت در شهر مورد استفاده قرار گیرد که نیازمند یک مطالعه میدانی جامع و تدوین استاندارد های ضروری است.

علی پور اعلام کرد: نورپردازی صحیح نه تنها بر قابلیت تشخیص بهتر تاثیرگذار است، بلکه در عین حال از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر است، میزان جرم را کمتر می نماید، زیبایی های شهری را بیشتر نشان می دهد و مهم تر از همه در حفظ سلامت نیز نقش مهمی دارد.

وی همچنین یادآور شد: آلودگی نوری با به کارگیری تجهیزات مناسب، استفاده از نور های ملایم در شب که تاثیر بسزایی حتی در عملکرد صحیح رانندگان دارد، استفاده از تایمر، حسگر و فتوسل (بالاخص در سامانه روشنایی منازل و آپارتمان ها) و همچنین استفاده از قاب های مناسب که از انتشار نور به سمت آسمان جلوگیری نمایند قابل کاهش و کنترل است.

در این نشست مقرر شد تا در شهر تهران یک محور به صورت پایلوت معین، با استاندارد های بین المللی مقایسه، مسائل و معضلات شناسایی و راه حل های لازم ارائه گردد تا نتیجه اقدامات و مطالعات انجام شده قابل مشاهده برای شهروندان باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "در نخستین نشست کمیته فنی آلودگی نوری صورت گرفت؛ آنالیز موانع و مسائل آلودگی نوری شهر تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در نخستین نشست کمیته فنی آلودگی نوری صورت گرفت؛ آنالیز موانع و مسائل آلودگی نوری شهر تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید