ایران زمین؛ دشت دنیا کجاست؟

به گزارش وبلاگ تور کیش، اگر راهتان به استان اصفهان و شهر نیک شهر افتاده باشد، به طور حتم با بقایای یک شهرک باستانی روبرو شده اید.

ایران زمین؛ دشت دنیا کجاست؟

به گزارش خبرنگار ، اگر راهتان به استان اصفهان و شهر نیک شهر افتاده باشد، به طور حتم با بقایای یک شهرک باستانی روبرو شده اید. این شهرک باستانی با نام دشت دنیا شناخته می گردد.

دشت دنیا در زمان ساسانیان تأسیس شده است و در گذشته یکی از شهرک های وابسته به شهر بادگرد در سرزمین گرکویه به شمار می آمد. گرکویه منطقه ای در فاصله 52 تا 199 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان است. این منطقه از جمله مناطق ساحلی دریای مرکزی کشورمان است که یازده هزار سال قبل خشک شده است.

شایان ذکر است؛ منطقه گرکویه در دوران ساسانیان قسمتی از استان نیمروز بوده است.

لازم به ذکر است از شهر های دیگری که در گذشته در منطقه گرکویه قرار گرفته بودند، می توان به شهر سبا یا سرا و پیکان نام برد. هم اکنون شهر سبا یا سرا زیر تلی از ماسه دفن شده است.

نخستین آتشکده ای که در منطقه گرکویه ساخته شده، با نام آذربرزین شناخته می شد. امروزه ویرانه های این آتشکده در کنار روستای آذرخواران دیده می گردد. آذرخواران یک روستای باستانی است. این روستا در گذشته دربرگیرنده 7 قلعه با نام های آذرخواران، آبخواران، دهچی، دیه خواران، کوهک، دشت دنیا و دشت آسمان بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ایران زمین؛ دشت دنیا کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران زمین؛ دشت دنیا کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید