چرا ایران هنوز جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را به خارج نفرستاده است؟ ، کاملاً روشن شده که چه اتفاقی در ایران اتفاق افتاده است

به گزارش وبلاگ تور کیش، معاون و زیرخارجه با بیان اینکه ایران تجربیات بدی در اینگونه موارد دارد گفت: اطلاعاتی را در اختیار کشورها قرار دادیم و آن ها اطلاعات را تغییر دادند و این باعث شده ما به دنبال مذاکرات مستقیمی به خصوص با همکارانمان در اوکراین باشیم که احتمالاً به زودی مذاکراتمان را با آن ها آغاز و جعبه های سیاه را به مکانی برای خواندن منتقل خواهیم کرد.

چرا ایران هنوز جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را به خارج نفرستاده است؟ ، کاملاً روشن شده که چه اتفاقی در ایران اتفاق افتاده است

به گزارش وبلاگ تور کیش، معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه گفت: ایران آمادگی دارد جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را برای خوانش تحویل دهد تا این پفراینده با مشارکت سایر کشورها به انتها برسد.

به گزارش ایسنا، حسن بهافرایند با اشاره به اینکه از همان ساعات اولیه سقوط این هواپیما همکاری جامعی را با کشورهایی که اتباع شان در این هواپیما دچار سانحه شدند آغاز کردیم گفت: متاسفانه بیشتر کسانی که جان خود را در این هواپیما از دست دادند از اتباع ایرانی بودند.

وی با تاکید بر اینکه ما چیزی برای پنهان کردن نداشتیم و از سایر کشورها برای کل فرایند تحقیقات دعوت به عمل آوردیم اضافه نمود: از جمله این کشورها اوکراین که هواپیما متعلق به آنهاست و نیز کانادا و سایر کشورها بود که کارشناسان آن ها در محل سانحه حضور یافتند و قطعات و لاشه هواپیما را دیدند و نوع تشخیص هویت افراد را حتی در پزشکی قانونی ملاحظه کردند.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه با بیان این که پزشکی قانونی جمهوری اسلامی ایران در تشخیص ژنتیکی از قابلیت بالایی برخوردار است، گفت: آن ها نیز این قابلیت را تأیید کردند.

وی اضافه نمود: تیم بزرگی از سایر کشورها بودند و فقط از اوکراین بیش از 50 نفر در زمینه آنالیز این پفراینده با جمهوری اسلامی ایران همکاری داشتند. همچنین سازمان هواپیمایی کشوری ایران به شکل حرفه ای تا به امروز با این موضوع برخورد نموده و هیچ مسئله سیاسی نداشته ایم.

بهافرایند با بیان این که سقوط هواپیمای اوکراینی فاجعه ای برای کشور ما بود و بسیار متأسفیم، گفت: هم اکنون طبق گزارش های دریافت شده، تحقیقات فنی سازمان هواپیمایی کشوری در ایران تقریبا رو به اتمام و کاملاً معین و روشن است که چه اتفاقی در ایران اتفاق افتاده است.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه اضافه نمود: در تحقیقات سوانح هوایی مهم است بدانیم که ضمن آنالیز علت حادثه چه اقدامی کنیم تا از یک فاجعه مجدد جلوگیری به عمل آید.

بهافرایند ادامه داد: آنالیز و بازخوانی جعبه سیاه هواپیما آخرین قدم در تحقیقات فنی است و فکر نمی کنیم جعبه سیاه حاوی اطلاعاتی باشد که یاری شایانی به تحقیقات به عمل آمده ما بکند و بعید می دانیم اطلاعات مهمی در آن باشد چرا که همه تحقیقات مان به انتها رسیده و می دانیم که چه اتفاقی افتاده است.

وی تاکید نمود: با کشور اوکراین به عنوان کشوری که هواپیما متعلق به آنهاست در حال مذاکرات دوجانبه ای هستیم و اعلام آمادگی می کنیم با کشورهای دیگر از جمله کانادا و باقی کشورها مذاکراتی درباره دو موضوع داشته باشیم.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه اضافه نمود: این دو موضوع شامل تحویل و خوانش جعبه سیاه است که اینکه ما اطلاعات آن ها را ببینیم و تحقیقات ما تکمیل و نهایی و به سازمان هواپیمایی بین المللی ایکائو ارائه گردد.

بهافرایند گفت: طبق آنالیز های ما در ایران و اوکراین و بسیاری از کشورهای دیگر به دلیل این که هواپیما از نوع جدیدی است امکان خوانش این جعبه های سیاه وجود ندارد و می توان به هر طریقی اعم از مستقیم یا غیر مستقیم در اختیار شرکت های فرانسوی و یا مانند آن که توانایی آنالیز این جعبه ها را دارند قرار داد ضمن اینکه باید مطمئن شویم سوءاستفاده هایی از این جعبه های سیاه انجام نخواهد شد.

وی با اشاره به این که ایران تجربیات بدی در اینگونه موارد دارد، اضافه نمود: اطلاعاتی را در اختیار کشورها قرار دادیم و آن ها اطلاعات را تغییر و در معرض افکار عمومی قرار دادند و این باعث شده ما به دنبال مذاکرات مستقیمی به خصوص با همکارانمان در اوکراین باشیم که احتمالاً به زودی مذاکراتمان را با آن ها آغاز و جعبه های سیاه را به مکانی برای خواندن منتقل خواهیم کرد تا تحقیقاتمان هر چه سریعتر به اتمام برسد.

این مقام مسئول اضافه نمود: برای جبران خسارت کسانی که آسیب دیدند آمادگی پرداخت این خسارت را داریم و قبلاً نیز اعلام شده است.

بهافرایند گفت: موضوع دیگر رسیدگی کیفری به قصوری است که صورت گرفته است که آن نیز در حال اجرا شدن است لذا با شرایطی آمادگی داریم هر چه سریعتر در کمترین زمان این توافقات را انجام دهیم و تحقیقات به انتها برسد و پفراینده مربوط به هواپیمای اوکراینی با مشارکت سایر کشورها مختومه گردد.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال خبرگزاری صداوسیما مبنی بر این که آخرین زمان پیشنهادی برای برگزاری مذاکرات کی است؟ اضافه نمود: مدت هاست این پیشنهاد را به اوکراین اعلام نموده ایم و چند بار است از طرف اوکراینی خواهش کردیم وارد این مذاکرات گردد، اما به تازگی نشانه هایی دیده ایم که احتمالاً همکاران اوکراینی آماده اند این کار را انجام دهند و ما هر لحظه که آن ها بگویند آمادگی خواهیم داشت.

منبع: همشهری آنلاین

به "چرا ایران هنوز جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را به خارج نفرستاده است؟ ، کاملاً روشن شده که چه اتفاقی در ایران اتفاق افتاده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ایران هنوز جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را به خارج نفرستاده است؟ ، کاملاً روشن شده که چه اتفاقی در ایران اتفاق افتاده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید