عملیات بزرگ یمنی ها در شرق عربستان؛ تأسیسات نفتی درهم شکسته شد

به گزارش وبلاگ تور کیش، خبرنگاران، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: ارتش و کمیته های مردمی یمن در ادامه نبرد خود با متجاوزان سعودی، دستاورد جدیدی را محقق ساختند. نیروهای یمنی بار دیگر پیروز شدند یک عملیات پهپادی پیروزیت آمیز را علیه مواضع حساس و استراتژیک سعودی ترتیب دهند و بدین ترتیب، قدرت پهپادی خود را مجددا به اثبات برسانند.

عملیات بزرگ یمنی ها در شرق عربستان؛ تأسیسات نفتی درهم شکسته شد

ماجرا از آنجا شروع شد که رسانه های سعودی بامداد امروز شنبه از وقوع دو آتش سوزی بزرگ در در دو پالایشگاه شرکت آرامکو در استان بقیق و هجره خریص خبر دادند. رسانه های سعودی کوشش کردند تا به هر ترتیبِ ممکن مانع از انتشارِ علت اصلی وقوع این انفجارهای بزرگ در شرکت آرامکو در رسانه ها شوند. با این حال، دیری نپایید که سعودیها چاره ای جز اذعان به حمله پهپادی یمنی ها به شرکت نفتی آرامکو در مقابل خود نیافتند. بدین ترتیب، سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان گفت: این دو آتش سوزی در نتیجه هدف قرار دادن آرامکو با پهپاد بوده است؛ جلوی آتش و افزایش گستره آن گرفته شده است و تیم های تحقیقاتی مربوطه وارد عمل شده اند.

پس از اذعان عربستان سعودی به حمله پهپادی یمنی ها به شرکت آرامکو بود که یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن با برگزاری یک نشست خبری جزئیات جدیدی را از عملیاتِ نیروهای یمنی فاش کرد. درهمین ارتباط، وی گفت: یگان پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن با 10 پهپاد پالایشگاه های نفت بقیق و خریص در دورترین نقطه در شرق عربستان را هدف قرار دادند.

یحیی سریع تاکید نمود: این عملیات پهپادی بزرگترین عملیات در عمق عربستان است و در راستای عملیات بازدارندگی است. این در واکنش به جنایات متجاوزان علیه ملت یمن است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: عملیات توازن بازدارندگی 2 پس از عملیات اطلاعاتی دقیق و رصد رخ داده است. بانک اهداف ما در عربستان روز به روز گسترش پیدا می نماید و ضربات ما دردناکتر خواهد بود. در صورت ادامه حملات متجاوزان و تداوم محاصره ملت یمن، عملیات آینده ما گسترده تر و بسیار دردناکتر خواهد بود.

براساس جزئیات اعلام شده از سوی یحیی سریع باید گفت که ارتش و کمیته های مردمی یمن در ادامه حملات کوبنده خود، یکی از بزرگترین عملیات هوایی را در عمق محور شرقی عربستان ترتیب دادند و بار دیگر به مقامات سعودی ثابت کردند که نه تنها در حوزه موشکی بلکه در عرصه عملیات های پهپادی نیز از توانایی و قدرت بسیار بالایی برخوردار هستند. با عملیاتی که توسط پهپاد یمنی علیه اهدافِ رژیم سعودی صورت گرفت، اکنون دیگر این رژیم هیچ شکی در قدرت پهپادی یمنی ها ندارد.

البته قدرت پهپادی نیروهای یمنی به امروز و دیروز باز نمی گردد، چراکه حدود 2 سال پیش بود که مقامات یمنی از نمایشگاه پهپادهای ساخت داخل رونمایی کردند و در آن به معرفی انواع پهپادها پرداخته گردد. فراوری پهپادهای پیشرفته در یمن پس از 700 روز تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به مردم بی دفاع و بی گناه یمن رخ داد و با افتتاح نمایشگاه پهپادها به منصه ظهور رسید.

درحال حاضر قدرت پهپادی نیروهای یمنی به حدی است که حتی رسانه های آمریکایی نیز بدان اذعان دارند. درهمین ارتباط، وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از منابع مطلع می نویسد: عملیات پهپادی انصارالله بسیار دقیق تر و مؤثرتر از آن چیزی صورت می گیرد که آمریکا و متحدان آن در منطقه به طور علنی به آن اذعان نموده اند و این موضوع نشان می دهد فناوری موجود به سرعت در حال ایجاد یک تهدید برای آمریکا و متحدان آن در منطقه است.

از همین روی، پر واضح است که قدرت پهپادی نیروهای یمنی در کنار قدرت موشکی آنها، معادلات قدرت در جنگ یمن را به نفع گروه های مقاومت تغییر داده است. امروز این قدرت پهپادی گسترده در کنار قدرت موشکی این پیغام را به سعودی ها و متحدان آنها مخابره می نماید که در صورت تداوم تجاوزگری در یمن، پاسخ های به مراتب دردناک تری از آنچه که تاکنون دریافت نموده اند، در انتظار آنهاست.

بدون شک عملیات های پهپادی نیروهای یمنی علیه مواضع سعودی و اهداف حساس و مهم آن در قلب عربستان می تواند در جنگ علیه یمن جنبه بازدارنده داشته باشد؛ به ویژه اینکه سعودی ها نشان داده اند که هیچ عزمی برای انتها دادن به این جنگ ندارند. در هر صورت، تغییر معادلات قدرت به نفع مقاومت در یمن، به چالش لاینحلی در مقابل ائتلاف متجاوز سعودی تبدیل شده است.

علاوه بر آنچه که گفته شد، درحال حاضر امارات متحده عربی نیز به شدت از حملات احتمالی بعدی مقاومت یمن نیز به شدت هراسان است. اماراتی ها دیگر به این یقین رسیده اند که یمنی ها توانایی زدن ضربه های هولناک به آنها را دارند. این بدان معناست که طی روزهای آینده ممکن است مقامات ابوظبی تصمیم خود برای خروج از یمن را بدون هیچگونه تعللی عملیاتی سازند و به تصمیم خود جامه عمل بپوشانند.

در حال حاضر آنچه که واضح به نظر می رسد این است که موجی از ترس و وحشت بر صفوف سعودیها حاکم شده است. درهمین ارتباط، منابع عربستانی از توصیه و هشدار آرامکو به کارکنانش در تاسیسات نفتی بقیق و خریص برای خارج نشدن از منازل به دنبال عملیات بزرگ پهپادی امروز یمنی ها به این تاسیسات در شرق عربستان، خبر دادند. فواد ابراهیم معارض عربستانی گفت: شرکت آرامکو از کارکنان خود در تاسیسات نفتی بقیق و خریص خواسته است که در منازل تا اطلاع ثانوی بمانند و این پس از حمله نیروهای مسلح با 10 پهپاد بوده است.

بر همین اساس، پر واضح است که معادلات قدرت در یمن به نفع نیروهای مقاومت در این کشور تغییر نموده است و امروز سرنوشت نبرد در دستان آنها واقع شده است و نه ائتلاف متجاوز سعودی. به نظر می رسد که عملیات بازدارندگی 2 علیه پالایشگاه های استراتژیک شرکت نفتی آرامکو عربستان، فصل نوینی را در عرصه نبرد نیروهای یمنی با متجاوزان سعودی رقم زده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "عملیات بزرگ یمنی ها در شرق عربستان؛ تأسیسات نفتی درهم شکسته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات بزرگ یمنی ها در شرق عربستان؛ تأسیسات نفتی درهم شکسته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید