شوک ریزش مو و ارتباط آن با کرونا چیست؟

به گزارش وبلاگ تور کیش، ویروس سمج و مرموز کرونا ده ها علامت دارد و البته ده ها عوارض از خود بر جای می گذارد. هر چقدر زمان می گذرد علائم و عوارض جدیدتری از این بیماری ثبت می گردد.

شوک ریزش مو و ارتباط آن با کرونا چیست؟

به گزارش وبلاگ تور کیش به نقل از abcnews، یکی از عوارضی که این روزها از آن صحبت می شود عارضه ریزش مو در پی ابتلا به ویروس کرونا است. این ابهام به وجود می آید که آیا این ویروس نقش مستقیمی بر روی ریزش موی بعضی از افراد مبتلا به این ویروس ایفا می نماید و یا اینکه ماجرا چیز دیگری است؟ آیا ابتلا به این بیماری باعث می شود بسیاری از مبتلایان دچار ریزش مو شوند؟

اما بعضی از پزشکان شرح واضحی برای این پدیده دارند. آنها معتقدند ریزش مو هیچ ارتباطی به ابتلا به کرونا ندارد و دلیلی که این روزها باعث به وجود آمدن آن می شود این است که بعضی از مردم استرس بیش از اندازه نسبت به پاندمیک کرونا و ابتلا به این بیماری دارند. این عارضه اکنون از سوی پزشکان شوک ریزش مو نامیده می شود.

یک محقق که پزشک پوست و مو در کلیولند آمریکاست پس از آنالیز بر روی یک گروه 800 نفره گفت: شوک ریزش مو علامتی ندارد، نه خارش و نه درد. افرادی که به این عارضه دچار می شوند ناگهان روی بالش خود موهای زیادی می بینند. اگر استرس ناشی از ابتلا به کرونا به همین منوال ادامه داشته باشد افراد زیادی دچار شوک ریزش مو می شوند.

شوک ریزش مو می تواند سه تا چهار ماه پس از شروع استرس های ناشی از کرونا طول بکشد. پزشکان می گویند این یک شرایط غیرمعمول نیست.

شوک ریزش مو اغلب به دلیل فشار روانی و روحی و متفاوت از نوع ریزش مو است که ممکن است خانم ها بعد از زایمان تجربه نمایند.

متخصصان می گویند اگرچه فشار روحی و روانی کافی نیست و باعث ریزش مو نمی شود ، اما استرس عاطفی شدید می تواند به میزان کافی خواب ، رژیم و سلامت کلی جسمی را تحت تأثیر قرار دهد و باعث ریزش مو شود.

اما چه چیزهایی می تواند استرس ناشی از کرونا را که منجر به مشکلاتی همانند شوک ریزش مو می شود ، از بین ببرد؟ حفظ خونسردی، رعایت نکات بهداشتی، پیگیری اخبار از منابع موثق، در معرض خطر قرار نداشتن با افراد بیمار تا حد قابل توجهی از استرس می کاهد.

اما گزارش های دیگر حاکی از آن است که خودِ ویروس کرونا و ابتلا به آن هم نقشی اساسی در ریزش موی بعضی از افراد ایفا می نماید. این تحقیق نیز در دانشگاه ایندیانای آمریکا صورت گرفته است. در این تحقیق به این اشاره شده که ویروس کرونا تاثیرات گسترده ای بر روی سیستم های مختلف بدن ایجاد می نماید و خواسته و ناخواسته سبب به وجود آمدن عوارضی مانند ریزش مو می شود.

در تحقیق دانشگاه ایندیانای آمریکا از بیش از 600 نفر نظرسنجی شد. 423 تن از این افراد گفتند که از طیف های شدید و تا خفیف به ریزش مو دچار شده اند. این افراد دو الی سه ماه قبل به کرونا مبتلا شده بودند و اکنون با ریزش مو روبرو شده بودند. اکنون سوال این است که آیا استرس ناشی از ابتلا به کرونا عامل ریزش مو است و یا تاثیر خود ویروس کرونا به سیستم های بدنی. باید گفت پاسخ به این سوال هر دو مورد است.

البته نتیجه گیری این تحقیق حاکی از آن است که این مشکل به احتمال فراوان موقتی است و فرد بعد از مدتی این مشکل را پشت سر می گذارد.

ریزش مو فقط یکی از یافته های بالقوه نسبتاً جدید در رابطه با ویروس کرونا است و قطعا در آینده یافته های بیشتری در رابطه با آن اثبات خواهد شد. اکنون سه نظریه وجود دارد. نظریه نخست این است که استرس ناشی از پاندمیک کرونا در سراسر دنیا برای بسیاری از مردمان بدون در نظر دریافت ملیت و نژادشان عارضه ای به نام ریزش مو به دنبال دارد. نظریه دوم نیز این است که ابتلا به کرونا و اثراتی که این ویروس بر روی سیستم های بدن می گذارد در نهایت منجر به ریزش مو خواهد شد. نظریه سوم هم به این می پردازد که ریزش مو ناشی از کرونا چه بابت استرس از آن باشد و چه بابت ابتلا به آن موقتی است و در نهایت رشد موهای فرد به حالت عادی برمی شود.

منبع: forbes/ مترجم: هیلدا حسینی خواه

منبع: جام جم آنلاین

به "شوک ریزش مو و ارتباط آن با کرونا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوک ریزش مو و ارتباط آن با کرونا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید