رویکرد خطرناک ترامپ به انفجار در بندر بیروت

به گزارش وبلاگ تور کیش، جولیان برگر* نویسنده ارشد در روزنامه گاردین در مقاله ای به تبعات وحشتناک ادعای اخیر ترامپ مبنی بر اینکه حادثه انفجار در بندر بیروت یک رویداد تروریستی بوده است پرداخته و این دست از اظهارنظر های بی پشتوانه رئیس جمهور آمریکا را تهدیدی جدی بر علیه صلح و امنیت بین المللی دانسته است. وی در این رابطه می نویسد:

رویکرد خطرناک ترامپ به انفجار در بندر بیروت

اظهار نظر بی اساس اخیر رئیس جمهور ترامپ مبنی بر اینه حادثه انفجار در بندر بیروت، یک حادثه تروریستی بوده که بر اثر انفجار یک بمب اتفاق افتاده، نگرانی و برآورد های گسترده ای را در مورد نیت ترامپ جهت ایجاد دوره جدیدی از تنش آفرینی و بحران سازی بین المللی، ایجاد کرده است.

به گزارش وبلاگ تور کیش، ترامپ اندکی پس از حادثه انفجار در بندر بیروت، در اظهارنظری عجیب که با تایید هیچکدام از مقام های امنیتی آمریکا همراه نبود، حادثه انفجار در بندر بیروت را اقدامی تروریستی خوانده بود. وی در این رابطه گفته بود: من با شماری از فرماندهان نظامی آمریکا ملاقات کرده ام اغلب آن ها بر این باور بودند که انفجار بیروت نمی تواند یک حادثه عادی باشد. به نظر می رسد این حادثه بر اثر انفجار یک بمب قوی اتفاق افتاده است.

اندکی پس از این موضع گیری ترامپ، خبرگزاری سی ان ان به نقل از مقام های وزارت دفاع آمریکا اظهار داشت هیچ سند و مدرکی دال بر اینکه حادثه انفجار در بندر بیروت، تروریستی بوده وجود ندارد. این مساله در نوع خود سوال های زیادی را در این رابطه ایجاد کرده که اساسا ترامپ اطلاعات خود را در مورد مسائل بین المللی از چه منابعی اخذ می کند؟ در این رابطه، اینطور گزارش شده که مقام های لبنانی از دیپلمات های آمریکایی خواسته اند تا هرچه سریع تر منابعی که رئیس جمهور آمریکا با استفاده از آن ها در مورد حادثه بیروت اظهارنظر کرده است را به آن ها نیز معرفی کنند و اسناد لازم را در اختیار آن ها هم قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

لبنان پس از انفجار بندر بیروت

انفجار بیروت چه تبعاتی برای لبنان خواهد داشت؟

سه برآورد در مورد انفجار مهیب بیروت

وزیر دفاع آمریکا مارک اسپر روز چهارشنبه در موضع گیری اظهار داشت: اغلب کارشناسان و متخصصان امر بر این باورند که انفجار در بندر بیروت، صرفا یک حادثه بوده است. با این حال، وی تاکید کرده که پنتاگون در حال جمع آوری اطلاعات در مورد این حادثه است.

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه خود در مورد حادثه انفجار در بندر بیروت، این واقعه را یک انفجار وحشتناک و نه یک حمله تروریستی خطاب کرده است. مقام های لبنانی تاکید کرده اند که حادثه انفجار در بندر بیروت بر اثر مشتعل شدن آمونیوم نیتراتِ انبار شده در بندر بیروت اتفاق افتاده است. با این حال، آن ها هیچ توضیحی در مورد علت اصلی وقوع حادثه آتش سوزی اولیه در این بندر نداده اند.

کاخ سفید آمریکا هیچ توضیحی نداده که ترامپ با استناد به چه منبعی، اظهارنظر عجیب خود را ایراد کرده است. آیا وی از اسناد محرمانه استفاده کرده است یا صرفا به توئیتر و فضای مجازی سرزده است و با استفاده از داده های آن ها، یک اظهار نظر رسمی انجام داده است؟ با این همه، این در دولت آمریکا تبدیل به یک قاعده رایج و عادی شده که مسوولان آمریکایی بایستی به تدریج، اظهارنظر های غلط ترامپ را تصحیح کنند. با این حال، با توجه به اینکه ترامپ این اظهارنظر خطرناک خود را در مورد یکی از بحرانی ترین مناطق جهان ایراد کرده است، این مساله به شدت احتمال خطر و درگیری را تقویت می کند.

در این راستا، تام فلتچر سفیر اسبق بریتانیا در لبنان اظهار داشت: من در شرایط عادی که همه چیز خوب است، به همه توصیه می کنم به سخنان ترامپ گوش ندهند. چه برسد به الان که اوضاع بحرانی است. شما نمی توانید در مورد مسائل خاورمیانه عجولانه و بدون مدرک و تدبیر سخن بگویید. پیام های غیرمحتاطانه از سوی کاخ سفید، پیامد های سهمگینی را به دنبال خواهند داشت. این مساله حتی در شرایطی که کسی توئیتر را جدی نگیرد نیز صادق است. من امید دارم که روسای جمهور آینده در آمریکا، به جای آنکه در مورد مسائل خاورمیانه آتش افروزی کنند، آتش و جنجال ها را خاموش کنند.

در این رابطه، سناتور دموکرات کریس مورفی در پیامی توئیتری می گوید: قبل از انفجار بیروت، لبنان در بحران شدیدی به سر می برد که در آن، اقتصاد این کشور فروپاشیده و درگیری های گروهی و طایفه ای، در اوج خود بودند. من فکر نمی کنم که چیزی بدتر از این باشد که ترامپ با حمله خواندن حادثه بیروت، بر آتش نزاع و درگیری ها در لبنان، بیش از پیش بدمد. این موضوع می تواند پیامد های بسیار وحشتناکی برای لبنان داشته باشد.

درست در همین رابطه، پیشتر، جفری لوئیس چهره دانشگاهی و متخصص در مسائل هسته ای در جریان یکی از کتاب های خود به این سناریو اشاره کرده بود که احتمال دارد ایالات متحده آمریکا به دلیل بی پروایی و بی ملاحظگی ترامپ در توئیت زنی، وارد یک جنگ هسته ای ویرانگر با کره شمالی شود. توئیت هایی که از هیچ گونه پشتوانه علمی و منطقی برخوردار نیستند. جفری لوئیس می گوید: امید دارم که جهان واقعی، کمترین شباهت را به آن چیزی داشته باشد که من در کتاب خود به آن اشاره کرده ام.

*نویسنده: جولیان برگر، او نویسنده ارشد در روزنامه گاردین است.

منبع: فرارو

به "رویکرد خطرناک ترامپ به انفجار در بندر بیروت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویکرد خطرناک ترامپ به انفجار در بندر بیروت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید