آب، خاک، آتش و اینک فاضلاب ، مدیریت روحانی چگونه خوزستان را رو به زوال می برد؟

به گزارش وبلاگ تور کیش، خوزستان با اینکه به عنوان یکی از ثروتمندترین استان های ایران از نظر منابع شناخته می گردد بخش بزرگی از مردمش در فقر زندگی می نمایند. این استان گلچینی از مسائل و معضلات زیست محیطی هم دارد که زندگی را برای مردم آنجا دشوارتر از پیش نموده است.

آب، خاک، آتش و اینک فاضلاب ، مدیریت روحانی چگونه خوزستان را رو به زوال می برد؟

گروه سیاسی وبلاگ تور کیش- سید مهدی حاجی آبادی؛ شاید همه تنها مشکل اهواز را منحصر به ریزگرد ها و گردوغبار بدانند. اما کافی است با بعضی از شهروندان آن تبادل نظر کنید. ریزگرد را بزرگترین مشکل می دانند، اما تنها مشکل نه!

سالهاست که مساله آبگرفتگی معابر و بالازدگی فاضلاب شهری پس از هر بارش باران به یک معضل برای شهروندان اهوازی تبدیل شده است، اما به رغم نقدها بسیار هنوز هیچ راه چاره دائم و حتی موقتی برای برطرف آن ارایه یا اجرا نشده است.

در حالی که مسئولان شهری از برگزاری جلسات متعدد در راستای برطرف معضل آبگرفتگی و اتخاذ تمهیدات لازم خبر می دهند، اما هرساله با شروع اولین بارش های پاییزی شهروندان اهواز با سناریوی تکراری آبگرفتگی معابر روبرو می شوند.

استان خوزستان پس از دوره ای نسبتا طولانی خشکسالی، سال جاری شاهد بارش های قابل ملاحظه باران است که همین مساله سبب شادی مردم و به ویژه کشاورزان شده است، اما به دلیل بعضی ضعف ها در مدیریت و زیرساخت های شهری، این نعمت الهی مسائلی را برای شهروندان اهوازی ایجاد نموده است.

درواقع می توان گفت: بارش باران شروع نگرانی های شهروندان برای تردد در خیابان هاست، زیرا اهواز تنها شهری در ایران است که سیستم دفع آب های سطحی ندارد و شبکه جمع آوری فاضلاب آن نیز مربوط به 50 سال پیش است.

بیش از 200 نقطه در اهواز در زمان بارندگی دچار آبگرفتگی می شوند، کاربران فضای مجازی در هفته های اخیر، با انتشار تصاویر محله ها و خیابان های محل سکونت خود اعتراض خود را نسبت به شهرداری (که متولی دفع آب های سطحی بر اساس قانون است) و شرکت آبفا اهواز نشان داده اند.

خوزستان با اینکه به عنوان یکی از ثروتمندترین استان های ایران از نظر منابع شناخته می گردد بخش بزرگی از مردمش در فقر زندگی می نمایند. این استان گلچینی از مسائل و معضلات زیست محیطی هم دارد که زندگی را برای مردم آنجا سختتر از پیش نموده است.

کم آبی پرآب ترین استان ایران

خوزستان که زمانی یکی از پرآب ترین مناطق ایران بود حالا با مشکل کم آبی روبرو است. پروژه های عظیم انتقال آب از این استان به استان های دیگر برای مصارف صنعتی باعث از بین رفتن تالاب ها و خشک شدن رودخانه ها شده است. نماینده اهواز پیشتر گفته بود به جز فاضلاب آبی در کارون باقی نمانده است. بسیاری دیگر از رود های این استان هم همین شرایط را دارند.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

ریزگرد هایی که جان می گیرد

خشک شدن تالاب ها باعث هجوم ریزگرد ها به شهر ها و روستا و افزایش شدید آلودگی هوا شده است. حداقل 40هزار هکتار کانون فوق بحرانی ریزگرد در این استان وجود دارد که میزان آن در حال افزایش است.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

آتش به جان هور!

در زمان خشکسالی و با کاهش آب، تالاب های خوزستان به مانداب تبدیل شد و گاز متان یا گاز مرداب که از آن متصاعد شده در مقابل اشعه آفتاب دچار حریق شد و به جان هور افتاد.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

از سویی آب ورودی از رودخانه کرخه به هورالعظیم به حداقل رسید، حقابه این تالاب هم در بخش ایرانی و هم در بخش عراقی تامین نشده است و با کاهش شدید رهاسازی آب از سد کرخه و افزایش برداشت های کشاورزی، آب کافی به تالاب نمی رسد و هرساله آتش سوزی عظیم در هور جزیی از زندگی مردم شده است.

سیل ویرانگر

از بین رفتن پوشش گیاهی در این منطقه به جاری شدن سیل های ویرانگر هم منجر می گردد که آخرین آن ها بهار سال جاری خسارت های فراوانی به زندگی مردم زد. مصداق جدید نیز تا سالن فرودگاه آبادان را آب فراگرفته و فاضلاب در کوت عبدالله بیرون زده، این مسئله نشان می دهد که مسئولین خوزستان حیاتی ترین ماده ای که در دسترس است را به بلا مبدل کردند.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

آبی به رنگ قهوه ای

آب شرب هم در بخش هایی از مناطق خوزستان قابل نوشیدن نیست و 96درصد شهر های این استان با مشکل کمبود آب یا پایین بودن کیفیت آن یا هر دوی این موارد روبرو اند.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

بلای سیاه

آلودگی شدید ناشی از چاه های نفت و پالایشگاه ها در این استان هم باعث بروز بیماری های بسیاری شده است. تالاب هورالعظیم برای استخراج نفت خشک شده و حالا تبدیل به یکی از کانون های گردوغبار در این استان شده است. دولت همچنین در اغلب مواقع بودجه مبارزه با عوارض آلایندگی نفت را به این استان پرداخت نمی کند.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

خصوصی بازی، بیکاری و مهاجرت!

بر همه این مسائل باید از بین رفتن منابع درآمدی مردم را هم افزود. کارخانه هایی که به دلیل واگذاری به بخش خصوصی یا تعطیل شده اند یا با یک چندم ظرفیت خود کار می نمایند. اعتصاب و اعتراض های مکرر کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز در خوزستان یکی از شواهد شرایط معیشتی کارگران در این استان است.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

فقر و بیکاری دست در دست نابودی محیط زیست زندگی مردم خوزستان را آنقدر سخت نموده اند که مردم این استان رتبه اول مهاجرت به مناطق دیگر را از آن خود نموده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "آب، خاک، آتش و اینک فاضلاب ، مدیریت روحانی چگونه خوزستان را رو به زوال می برد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب، خاک، آتش و اینک فاضلاب ، مدیریت روحانی چگونه خوزستان را رو به زوال می برد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید